Jump to content

Bära uniform och utrustning vid fysträning, utanför övningstid?


Recommended Posts

Hur ställer ni er till att bära uniformen, helt eller delvis, samt ryggsäck och stridsväst, vid fysträning på fritiden? Läs: fälttestet samt marschträning.

 

Fys är något som lär kravställas, så att träna borde uppmuntras. Skall man då få bära uniformen, för att vänja sig vid den och övrig utrustning, samt göra reklam för FM/Hv, eller är det dåligt?

 

Är det bara kängor och 90-skjorta som är godtagbart eftersom de inte i sig signalerar "militär"?

 

 

Jag tycker det är positivt med att vi visar upp och minns inga påpekanden från förr när vi gick halva Skåne runt inför Nijmegen.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig ställts inför frågan men vill minnas att försvarets informationsdirektör uttalade sig generellt om det i samband med Pride där han påtalade att rätten att bära uniform är generell.

 

 

Rätten att bära uniform är generell men får inte användas vid politiska möten eller som företrädare för politiskt parti.

Erik Lagersten, informationsdirektör

 

Det vanligaste argumentet emot som jag hört är att personen då på sin fritid utger sig för att vara myndightesperson och att det skulle vara brottsligt, men i själva verket gäller lagstiftningen om föregivande av allmän ställning endast om personen förutom att bära uniformen obehörigt försöker ge en order baserat på befälsträtten som uniformen medför (utöva myndighet) enligt BrB 17:15

 

Tror att du kan träna på, tar för givet att du utgör en god ambassadör :)

 

/A

Link to comment
Share on other sites

Träna på! Använd det som är tillgängligt för att ge så naturtrogen påverkan som möjligt.

Själv använder jag substitut vad gäller packning då jag har litet barn som åker ryggsäck och ger en totalvikt med ryggsäck, barn, vätska kläder och ombyten mm på ca 20kg.

En bra start för en lång tur i skogen som ger nöje och träning för oss båda, men på olika sätt.

 

Dock föredrar jag att träna i uniform och stridsutrustning så ofta det går för att bli bekväm med alla saker.

Det finns mer vinning än bara den fysiska med att ha på sig alla saker.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört ett antal gånger att man endast får ha uniform på sig i/till/från tjänst från ett antal högre officerare. Har dock aldrig sett något underlag för det.

I övrigt så tycker jag att du inte ska träna i uniformen då den slits. Ta motoroverallen istället.

Link to comment
Share on other sites

Att uniformen slits är ju inget problem det finns nya. Motoroverall? Delas inte ut till oss i varje fall. Träna med den utrustning som du ska använda. Och som sagt i tråden innan inget förbud men man kan ju tänka sig för hur man uppträder. De som ser en i uniform ser en just i det. Annars tycker jag att det är så man ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Att uniformen slits är ju inget problem det finns nya.

Uniformen kan slitas. Det betyder inte att den ska eller kan slita den enligt mej. Hade man tex sprungit en stridshinderbanan med den så hade man nog fått byta ut den väldigt snabbt.

Tänk sedan om en halv bataljon gör detsamma.

 

Du kommer få ut samma resultat med eller utan uniformen.

Link to comment
Share on other sites

Det jag funderar på har gått i liknande banor, vill börja vänja gamkroppen med väst rygga och vapen!
Såg i Pravda att de ersatt vapen med remförsedd påk, i förmodar jag, motsvarande vikt och längd. Skulle väl kännas bättre att inte fysa med konstiga saker ensam i civila marker... 0:)

 

/RiP

Link to comment
Share on other sites

Frågan är dock varför du skall ha en påk med dej? Blir verkligen träningen bättre? Jag förstår om syftet är att man skall vara smidig med sitt vapen tex för att bli bättre på stridshinderbana. Annars ser jag dock inget större positivt med det.

Tryck ner en sandsäck i väskan. Börja långsamt för att sedan stegra så man inte överbelastar några leder.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är dock varför du skall ha en påk med dej? Blir verkligen träningen bättre? Jag förstår om syftet är att man skall vara smidig med sitt vapen tex för att bli bättre på stridshinderbana. Annars ser jag dock inget större positivt med det.

Tryck ner en sandsäck i väskan. Börja långsamt för att sedan stegra så man inte överbelastar några leder.

formen på något påverkar vikten eller åtminstånde hur vikten känns. testa att fyll två 1,5 liters pett flaskor. gå först någon km med dem i en plastkasse och stoppa sen ner dem i ryggsäcken och gå dagen efter. känns de lika ?

Link to comment
Share on other sites

Frågan är dock varför du skall ha en påk med dej? Blir verkligen träningen bättre? Jag förstår om syftet är att man skall vara smidig med sitt vapen tex för att bli bättre på stridshinderbana. Annars ser jag dock inget större positivt med det.

Tryck ner en sandsäck i väskan. Börja långsamt för att sedan stegra så man inte överbelastar några leder.

För att fälttestet genomförs med vapnet i grundställning (har för mig det är grundställning iaf) och det är något man vill träna på?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vad gäller grundfrågan, är det väl egentligen smidighet som gäller?

det är ju viss skillnad på att kliva i uniformen och marschträna på ikeas parkering en löne-helg, än att uppsöka ett öde industriområde eller en vandringsled i mörka skogen.

 

inställningen till uniformer och militärer är inte den samma över hela landet.

kan nog utlova att du får springa för livet både i rosengård och vissa "fina" förorter om du får för dig att visa dig i uniform där.

skillnaden ligger bara i befolkningens inställning till vad en uniform representerar.

 

den allmänna uppfattningen om detta, har drastiskt förändrats de senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

Man bör givetvis ha bra grundfys innan uniformen tas på och man ikläder sig rollen som vandrande reklampelare. Därför har jag inte något sånt på gymmet eftersom jag skäms för magen... Springa och gå syns inte den, och jag ser då smal ut.

 

De vi mött har inte sagt något negativt, och de vi pratat med har bara låtit glada när vi sagt att vi marschtränar.

 

Påk/atrapp vid fälttestet vill jag prova. Det är 5 kg som måste hållas i händerna under 10-14,5 långa minuter för de flesta i Hv tror jag.

 

Den militära närvaron i nordvästra Skåne är i princip noll sedan F10 las ner för tio år sedan och Hv slutade öva på hemmaplan. Så, för mig är det snarare nödvändigt att vi börjar synas igen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ta ett samtal med högre chef, så ska det nog lösa sig.

Vi har övningsanmält marschträning två dagar i veckan. Då möter vi som är sugna upp för att idka snabbmarsch i ett backigt område som delvis består av eljusspår. Vår grundregel är att övar vi i uniform så ska det vara övningsanmält, har svårt att tänka mig att det skulle gälla något annat någon annanstans.

Vid annan tid eller plats så gäller kängor och stridsäcken, men civila kläder.

 

Tränar du inför fälttestet kör med kängorna och ryggsäck och ta sedan ett extra varv vid övningsanmäld marsch fullt uppkittad.

Link to comment
Share on other sites

Fick fullt bakåt på jackan (med medföljande märken), men ok att träna med övrigt kit. Duger för mig.

 

Ser egentligen inte problemet att även ha jackan inklusive märken om man ändå har allt annat. Man tillhör ju ändå förbandet i fråga och dom flesta man möter på kommer knappast tänka på det jämfört med en person utan märken.

Link to comment
Share on other sites

Om det inte är en organiserad, godkänd övning får vi ej representera FM/Hv, dvs ej uniformsjackan med dess olika märken. Ta bort jackan så ser det inte militärt ut. Många har 90-byxor civilt, och en grön ryggsäck är inte ovanlig, och Stridsselen tror jag få noterar när man passerar varandra i busken.

 

Så, min stf KC's lösning är: sätt upp fysövningar, få godkänt, kör (gå)....

Link to comment
Share on other sites

UniBest säger följande:

 

Militär personal får inom riket, efter eget val bära uniform eller civil klädsel utom tjänsten.


Uniform bör bäras utom tjänsten av den som:


• Deltar i allmän högtidlighet vid vilken H.M Konungen eller annan person ur det kungliga huset


väntas vara närvarande i uniform, om inte civil klädsel särskilt har angivits. Härvid beaktas att uniform


m/87(A) och m/48 (daglig dräkt om inte annan klädsel påbjuds) brukas vid offentlig sammankomst


och att sällskapsuniformer endast används i det fall personlig inbjudan till samkväm anbefaller


frack eller smoking


• Deltar i en sammankomst eller liknande (regementets dag, jubileer m.m.) som anordnas av organisationsenhet


eller en frivillig försvarsorganisation


• Bevistar en militärbegravning

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Så som jag tolkar detta, innebär det att det är ens egna fria val som avgör vad gäller bärande utanför tjänsten.

 

Är jag fel ute?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Man bör givetvis ha bra grundfys innan uniformen tas på och man ikläder sig rollen som vandrande reklampelare. Därför har jag inte något sånt på gymmet eftersom jag skäms för magen... Springa och gå syns inte den, och jag ser då smal ut.

 

...............

 

Den militära närvaron i nordvästra Skåne är i princip noll sedan F10 las ner för tio år sedan och Hv slutade öva på hemmaplan. Så, för mig är det snarare nödvändigt att vi börjar synas igen.

Citerar mig själv ovan.

 

Har nu gått ner fyra kg, samt (förmodligen) omvandlat en del till muskler. Hade förra veckan premiär på gymmet i tshirten jag köpte på HvSS. Gigantisk FÖRSVARSMAKTEN - Hemvärnet Nationella skyddsstyrkorna på ryggen.

Rakade också av helskägget i söndags efter KFÖ:n, då mamma klagade och alla frågade mig om jag blivit taliban >:-(:rolleyes: .

 

På lördag blir det fälttest med standardkollegan i lokala motionsslingan. Kanske är det någon som frågar oss om Hv/FM. Vår nya bataljonschef såg nämligen till att vi syntes rejält under vår KFÖ på "hemlig ort" (Revinge).

 

http://hd.se/skane/2013/04/24/hemvarnet-pa-forbimarsch-genom/

 

http://hd.se/24hd/?clip=1297787#category=651&date=2013-04&clip=1297787&startTime=0m0s

 

Snart kanske vi kan bli fler som är vandrande reklampelare ?

Link to comment
Share on other sites

Grymt jobbat!

Har också en av det där ttröjorna med FÖRSVARSMAKTEN/HV/NS tryckt på ryggen, ska kanske börja springa med den på.

Använder ofta stridssäcken (vilket iofs tar bort vitsen med tryck på ryggen) med skyddsväst och någon liter vatten packat i när jag springer. Ibland springer jag även med kängor.

Edited by dxl
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...