Jump to content

GSS/T kombinerat med civil utbildning samt frågor kring befattningsut


Recommended Posts

Hej!

Först av allt, kul att ha hittat det här forumet (igen)! Har för mig jag har haft ett konto här innan i samband med att jag gjorde värnplikten men det var kopplat till en email jag inte längre har tillgång till samt helt glömt bort användarnamnet.

Jag har iaf. fått anställning som GSS/T och är väldigt glad för det, har mycket goda minnen från värnplikten och verkligen velat arbeta inom Försvaret så är väldigt motiverad inför det nya arbetet som är inom stabstjänst.
Innan jag fick erbjudandet så studerade jag på en utbildning som jag var ett halvår in i men som jag tog studieavbrott från då det var just ett arbete inom Försvaret som jag hade hoppas att utbildningen skulle leda till.

Jag får lov att säga att jag inte påbörjat min tjänstgöring ännu och har ett preliminärt schema som jag utgår från när jag skriver nedanstående ifall vissa saker verkar väl märkliga. Många av sakerna kommer säkerligen klaras upp när jag väl börjar men känner ändå att vilja kasta ut dem här för att kunna få lite insikter redan nu i saker och ting, så gott det går. Förstår att den bästa källan till mina frågor är givetvis min närmsta chef men återigen skulle jag vilja så gott det går få andra åsikter/synpunkter.

Nu till den första av mina två egentliga frågor:

1) Ni som kombinerar GSS/T med civila studier, hur gör ni?
Det enklaste är väl utifrån hur mycket man jobbar att helt enkelt fylla "tomrummet" (tiden utan tjänstgöring) med så många poäng man anser sig klara av t.ex. på distans?

Har i dagsläget runt 120hp och känner väl att det vore bra att läsa 60hp till för att kunna ta ut en fil.kand eller liknande som skulle vara bra att ha i framtiden och ev. också kunna göra att olika möjligheter öppnar upp sig inom FM i form av befattningar / mer avancerade roller inom samma befattning. Däremot låt oss då säga att man kan ta 15hp per termin förutsatt man i snitt tjänstgör 2v per månad alt. mer så kommer de 60hp ta 2år att ta in. Där skon klämmer är också att 30hp av de 60hp är en C-kurs inkl. uppsats där det inte går att vara frånvarande mer eller mindre (tror jag). Jag måste alltså kunna läsa 30hp i normal takt men trots det fortf. kunna och vill tjänstgöra.

Vet ni några anstånd som getts av skolor eller liknande med tanke på GSS/T dvs. att en kurs som ges ordinarie på 30hp, 100% kan läsas i annan studietakt? Några andra erfarenheter / synpunkter kring detta? Givetvis är den enklaste vägen att gå att kontakta lärosätet / expeditionen och fråga dem direkt, något som jag också ska göra.

2) Å andra sidan känner jag att jag gärna skulle vilja gå från GSS/T till GSS/K, då jag följt debatten kring att det är svårt att rekrytera folk till GSS/T och gissningsvis även GSS/K så är då min fråga för er insatta om det är möjligt? Mig veterligen är skillnaden (iaf. det jag fick kommunicerat till mig) fyskraven. Jag är numera rätt vek och otränad därav att jag inte sökte GSS/K direkt (tror dock att jag sånär på kondition skulle klarat kraven även för GSS/K) ifall ni undrar varför jag då sökte GSS/T.

Gällande min fråga om befattningsutbildning som jag ställde i ett tidigt stadium (då den befattningen jag fick inte var samma befattning jag gjorde värnplikten som) fick jag till svar att det skulle vara en senare fråga och gällande utbildning i början var det mest "learning by doing" som gällde.
Antar att det satsas mer på GSS/K än GSS/T gällande befattningsutbildning men min oro är väl att det ständigt kommer att dras på det där med befattningsutbildningen och att man pga. det inte kommer kunna att "vara med på vissa övningar" eller "sätta upp sig på mer tid för att tjänstgöra". Är det här något som helt enkelt kommer senare eller är det ett sådant svar man får för att sedan kämpa sig till en befattningsutbildning långt senare?

Ett långt första inlägg fullt av förvirrade frågor och saker som säkerligen inte alls kommer att gå ihop men hoppas ni har överseende med det, var ett tag sedan jag tjänstgjorde som värnpliktig och har alltså (antagligen likt relativt många inom FM) inte 100% klarhet inom det nya systemet.

Tackar för er tid och förhoppningsvis era svar och åsikter!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1)

Nu så är det ju en definitionsfråga om jag jobbar eller pluggar då jag är doktorand. Men i vilket fall så jobbar jag 100+ % eftersom doktorandtjänster sällan har någon övre gräns. Jag flexar, tar semester eller är tjänstledig beroende på situationen. Tjänsten du pratar om har alltså två veckor per månad alltså cirka 24 veckor per år. Är du verkligen säker på att du uppfattat situationen rätt? I de flesta fallen så handlar det nog snarare om två veckor på år. Jag kommer ha ett ovanligt intensivt år med totalt fem veckor övningstid. men det är eftersom vi är i ett uppbyggnadsskede. Mitt förband har dessutom lagt årets övningar så att det är precis innan universiteten börjar sin termin så att det ska störa så lite som möjligt. Man har ju ofta tio veckor studieuppehåll då man kan öva bäst man vill.

 

2)

Det är mig veterligen ingen som helst skillnad i fysiska krav mellan GSS/T och GSS/K om man ser till samma tjänst. Så jag ser ingen anledning att gå den vägen om jag ska vara ärlig. Dessutom så tycker jag det är lite små fult att börja som GSS/T mest bara för att få in en fot och sedan byta till ett annat förband. Varför ska man då lägga tid på att träna dig till en tjänst du inte kommer fylla.

Link to comment
Share on other sites

Också anställd som GSS/T (visserligen sedan 1/1 2013) och jag har erfarenheten av att avtalen säger att man skall kunna ta tjänstledigt från civil karriär för tjänstgöring vid insatsförband.

Vi har inte fått våra tjänstgöringsscheman ännu, och detta försvårar planeringen för våren. Vet att vi är kalláde till en info-helg, men inte mer än så. Förhoppningsvis framkommer mer info då.

 

Vad gäller fyskraven, så är dom desamma för GSS/T och GSS/K när det gäller samma tjänst.

 

Hade hoppats att förbandet jag jobbar på hade tagit kontakt med oss under den första tiden vi var anställda, för att kanske förklara ntakten mevarför man inte får reda på saker som kan vara bra att ha koll på. Vet inte med er andra, men jag saknar kontakten med förbandet. Har inte hört av dom en enda gång sedan jag anställdes. Jag har själv fått söka info gällande vht som vi va lovade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...