Jump to content

Försvarets 5 försvarsområden


Recommended Posts

Känns lite konstigt att man räknar med Gotland, som enligt listan bara försvaras av HvBat, när det finns bra många fler Battar runt om i landet...

 

Bataljoner med sina egna uppgifter? Gotland har i nuläget bara en hv-bat och ett tomt strvgarage.

Link to comment
Share on other sites

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stockholm-viktigast-att-forsvara_7860618.svd

 

De fem områden som tydligen kommer ha militärt beskydd under ett möjligt krig kommer vara: Stockholm, Göteborg, Luleå, Gotland och hela Skåne.

förhoppningsvis kommer en vettig debatt om hur dessa fem områden skall kunna försvaras en rimlig tid. Utgångspunkten bör ju vara vad en angripare kan tänkas göra och hur vi skall kunna möta det. inte vad vi kan skrapa ihop och hoppas att fienden är hyglig och inte sätter in mer.

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stockholm-viktigast-att-forsvara_7860618.svd

 

De fem områden som tydligen kommer ha militärt beskydd under ett möjligt krig kommer vara: Stockholm, Göteborg, Luleå, Gotland och hela Skåne.

förhoppningsvis kommer en vettig debatt om hur dessa fem områden skall kunna försvaras en rimlig tid. Utgångspunkten bör ju vara vad en angripare kan tänkas göra och hur vi skall kunna möta det. inte vad vi kan skrapa ihop och hoppas att fienden är hyglig och inte sätter in mer.

 

Ja enligt artikeln så anser man att man måste kraftsamla våra 2 brigader till ett av områdena, om alla områden ska försvaras måste vi rent logiskt skapa ytterligare 8 brigader för kunna vara på samtliga 5 områden samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Strf 90, patgb 203 & 360.

Hm...på den onda tiden var mekaniserat infanteri ett pansarförsärkt infanteri där pansar var likställt med stridsvagnar.

Nu har inte ens alla pansarförband stridsvagnar, vilka i min mening borde ha sin huvudstyrka i just stridsvagnar.

Det går visst inflation i benämningarna nu...kanske för att det ska se bättre ut på papperet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Triggerpuller

Jag vill väldigt gärna ha en källa på att det stående stridsvagskompaniet på I19 är nerlagt. Den som hävdade ovanstående får gärna ringa sagda kompani imorgon bitti och informera dem om detta.

Link to comment
Share on other sites

Det är en nuvarande kurskamrat till mig som påstod detta om I19:s Stridsvagnar och att det var mest strf 90:or som används till min egen förvåning. Dock ska det tilläggas att vederbörande jobbade på A9 och inte I19.

 

Jag har inte påstått att de är nerlagt utan endast att vagnarna används inte/"väldigt lite".

 

Sen hur man vill tolka/formulera detta, ja du, det är ju som med politikers vinklingar.

 

Sedan apropå politikers vinklingar så har satsningen på att modifiera 54 st stridsvagnar (rätta mig om jag minns fel) som egentligen skulle vara REMO på 120 st från början, innebära en halvering av "moderna" stridsvagnar i framtiden.

Edited by Blå Gul Katt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...