Jump to content

Illa, eller varför vi har en SäkI och instruktörsutbildning...

Recommended Posts

men alltså, visst dålig miss med metaltrappan, men annars är det väl inge fel på övningen? har själv fått ta av mig känga och strumpor på ett kallt skjutfält för att efter några minuter i snön fått värma foten i en kamrats armhåla

Som före detta ungdomsledare är jag lite nyfiken på bl a det här:

De fick rabbla en ramsa medan de sprang en sträcka. Den som inte klarade det fick ställa sig sist i kön. När alla var klara fick ungdomarna gå in igen, berättar en anhörig till Nerikes Allehanda. 

Vad har det här med vinterutbildning att göra?

Vidare så tycker nog jag personligen att 5-6 minuter är på tok för länge. Det hade räckt med 1 minut för ungdomarna skulle fatta konceptet, så att säga.

Man behöver faktiskt inte springa omkring alls, det räcker alldeles utmärkt med att man sätter sig två och två mittemot varandra på ett liggunderlag. Sedan tar bägge personerna av sig sko och strumpa på vänster fot och håller fossingen i snön en liten stund. Därefter så vidtar själva höjdpunkten med övningen :}

Som före detta ungdomsledare är jag lite nyfiken på bl a det här:

De fick rabbla en ramsa medan de sprang en sträcka. Den som inte klarade det fick ställa sig sist i kön. När alla var klara fick ungdomarna gå in igen, berättar en anhörig till Nerikes Allehanda. 

Vad har det här med vinterutbildning att göra?

Vidare så tycker nog jag personligen att 5-6 minuter är på tok för länge. Det hade räckt med 1 minut för ungdomarna skulle fatta konceptet, så att säga.

Man behöver faktiskt inte springa omkring alls, det räcker alldeles utmärkt med att man sätter sig två och två mittemot varandra på ett liggunderlag. Sedan tar bägge personerna av sig sko och strumpa på vänster fot och håller fossingen i snön en liten stund. Därefter så vidtar själva höjdpunkten med övningen :}

Jag kan bara hålla med här!

Det finns inget syfte med den här övningen att springa rundor i snön barfota.

Bristen här är omdöme och risk analys. Skulle gissa att instruktören saknar korrekta kunskaper i riskanalys och säki.

Säki kan vara besvärligt men är ett väldigt bra stöd för att se om man är innanför ramarna med sin övning.

Det är alltid intressant att veta vad man kom fram till hos utb. Gruppen om orsakt till denna olycka..