Munin Posted January 24, 2013 Report Share Posted January 24, 2013 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16125476.ab Hoppas det gick bra för samtliga inblandade i övningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 24, 2013 Report Share Posted January 24, 2013 Vad vill du diskutera med tråden Munin; köldskador, SäkI eller övningsledare? Titeln säger en sak men ditt inledande inlägg följer inte upp det. /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 24, 2013 Report Share Posted January 24, 2013 Det finns ju knäppgökar överallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dippo Posted January 25, 2013 Report Share Posted January 25, 2013 Är fortfarande i undran om det är Hv soldater eller HvU. "Ungdomssoldater" Aftonbladet slår till igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted January 25, 2013 Report Share Posted January 25, 2013 Man får iaf va glad för att de undvek att kalla det barnsoldater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted January 25, 2013 Report Share Posted January 25, 2013 men alltså, visst dålig miss med metaltrappan, men annars är det väl inge fel på övningen? har själv fått ta av mig känga och strumpor på ett kallt skjutfält för att efter några minuter i snön fått värma foten i en kamrats armhåla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted January 26, 2013 Report Share Posted January 26, 2013 Ärligt talat, enda misstaget jag ser från utbildningsledningen är att de ska gå in igen. Däremot är det beslutet: Varför? Vilken är nyttan av att gå in för att tina upp fötter i kamraters armhåla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted January 26, 2013 Report Share Posted January 26, 2013 Som före detta ungdomsledare är jag lite nyfiken på bl a det här: De fick rabbla en ramsa medan de sprang en sträcka. Den som inte klarade det fick ställa sig sist i kön. När alla var klara fick ungdomarna gå in igen, berättar en anhörig till Nerikes Allehanda. Vad har det här med vinterutbildning att göra? Vidare så tycker nog jag personligen att 5-6 minuter är på tok för länge. Det hade räckt med 1 minut för ungdomarna skulle fatta konceptet, så att säga. Man behöver faktiskt inte springa omkring alls, det räcker alldeles utmärkt med att man sätter sig två och två mittemot varandra på ett liggunderlag. Sedan tar bägge personerna av sig sko och strumpa på vänster fot och håller fossingen i snön en liten stund. Därefter så vidtar själva höjdpunkten med övningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
519 CB Posted January 27, 2013 Report Share Posted January 27, 2013 Som före detta ungdomsledare är jag lite nyfiken på bl a det här: De fick rabbla en ramsa medan de sprang en sträcka. Den som inte klarade det fick ställa sig sist i kön. När alla var klara fick ungdomarna gå in igen, berättar en anhörig till Nerikes Allehanda. Vad har det här med vinterutbildning att göra? Vidare så tycker nog jag personligen att 5-6 minuter är på tok för länge. Det hade räckt med 1 minut för ungdomarna skulle fatta konceptet, så att säga. Man behöver faktiskt inte springa omkring alls, det räcker alldeles utmärkt med att man sätter sig två och två mittemot varandra på ett liggunderlag. Sedan tar bägge personerna av sig sko och strumpa på vänster fot och håller fossingen i snön en liten stund. Därefter så vidtar själva höjdpunkten med övningen Jag kan bara hålla med här! Det finns inget syfte med den här övningen att springa rundor i snön barfota. Bristen här är omdöme och risk analys. Skulle gissa att instruktören saknar korrekta kunskaper i riskanalys och säki. Säki kan vara besvärligt men är ett väldigt bra stöd för att se om man är innanför ramarna med sin övning. Det är alltid intressant att veta vad man kom fram till hos utb. Gruppen om orsakt till denna olycka.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts