Jump to content

Uniform på hemresa?


Guest Rekryt_121

Recommended Posts

Guest Hajjper

Som med allt annat, fråga din plutonschef/befäl.

När jag gjorde lumpen var det nästan obligatoriskt med uniform på. Som 19 åring käftade man inte heller emot, utan man tyckte det var coolt.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom vapen ändå låstes in så var det en fråga om tycke och smak när jag låg inne. Ibland även en fråga om tid.

Orkade man och hann så bytte man om och duschade på luckan. Om man inte orkade eller inte hann så åkte man hem i uniform.

Se till att inte skylta med kniv om man har det i bältet. Bättre ta av och lämna på luckan eller packa ner i trossen.

Detta lär man dessutom få reda på ungefär inför första hemresan så det är nog inget att gå och oroa sig över.

/m

Link to comment
Share on other sites

Guest Löjtnant

Att bära uniform innefattar ett visst ansvar. Bl.a. så representerar man Försvarsmakten när man bär uniformen och dessutom så förlitar sig samhället på dig. För att ta ett direkt exempel; Du ska åka tåg hem och står på perongen, plötsligt faller en person medvetslös till marken inte långt ifrån dig. Vem tror du folk kommer att söka hjälp hos?

Som tidigare nämnt, plutons/kompani ledningen bestämmer om det är tillåtet att man bär uniform under hemresa. Men som det sett ut på P7 så har de rekryter som gör GMU inte haft tillåtelse att bära uniform utanför tjänst innan soldaterinran. Däremot har det tillåtits att uniforms persedlar tagits med hem för att sy på kragspeglar och förbandsmärken.

Link to comment
Share on other sites

Det är rekommenderat att INTE bära uniform utanför tjänsten annat än när det behövs. Detta enligt direktiv från HKV och skälen är säkerhetsmässiga då FM:s verksamhet, utrustning och personal har varit av intresse för grupper med annan agenda än staten.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att FM problem i stort är att i stort sett ingen är intresserad av FM:s verksamhet, utrustning och personal så synes mig detta mindre välbetänkt.

 

Själv hade jag alltid daglig dräkt m/48 på hemresor (och det hande varit otänkbart att åka hem i arbetsdräkt, för att inte tala om fältuniform). :navy:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror aldrig jag bar uniform utanför tjänsten när jag gjorde värnplikten. vi hade ju iof bara fältuniformen.

De var helt enkelt ganska skönt att både slippa alla "jägar"historier och div personer som känner sig tvingade att delge sin politiska åsikt om militärer till alla i uniform.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...