Jump to content

Ytterligare en Spielberg/Hanks-produktion på gång.


Axial

Recommended Posts

Tydligen så planerar den dynamiska duon en tredje serie, den här gången om 8th Air Force, dvs grabbarna som flög de stora planen över Tyskland under VKII.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article16098991.ab

 

.....och små flygplan med för den delen.

 

Jippi! är en underskattning.

Link to comment
Share on other sites

Boken Masters of the Air av Donald Miller rekommenderas starkt. Den berör det mesta av 8th Air Force verksamhet. Skall den följas noggrant så är ändå risken att det blir en lite hattig serie utan röd tråd, men det skall de väll kunna lösa.

Link to comment
Share on other sites

Har länge väntat att man skulle göra just en sådan serie! Hoppas nu att man hinner få gjort intervjuer med piloterna som faktiskt flög innan dom alla är borta. Antalet veteraner som infunnit sig på Duxfords flyguppvisning har blivit skrämmande få. Kom ihåg när jag år 1993 flög dit som en liten pojk och fick skaka hand med ett tiotal gamla veteraner, tyska såväl som amerikanska och engelska. Jag satt i timmar och lyssnade på hur de pratade om sina historier och som slutligen ledde till att jag gav mig in i flygindustrin. Senaste gången jag var på Duxford Legends för 2 år sedan satt det blott två Engelsmän kvar. Får bara hoppas på att de andra var för trötta för att komma...

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att både amerikanernas och britternas bombningar var krigsbrott, blir det ju intressant att se hur förövarna porträtteras. Det att varken beslutsfattarna eller de fysiska utövarna blivit åtalade eller dömda, ändrar inte på själva klassifieringen av gärningarna.

 

Tyska bombningarna av Guernica, Warszava och Rotterdam fördömdes nog, men de allierades senare bombningar som var av en helt annan storleksklass var ju vinnarnas "nödvändiga" gärningar. Enligt folkrätt var de alla krigsbrott, eftersom de var riktade mot civilbefolkning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...