Jump to content

Träffa snusdosa på 1000m


nojman

Recommended Posts

Min äldsta grabb på gymnasiet har en magister som påstår att han träffar en snusdosa på 1km regelbundet. Magistern påstår att han är nån typ av insats/reservare, vad vet jag? Lite oklart vilken bössa/tjänst.

 

Bakgrund: När jag gjorde lumpen 88-89 så fanns det inte någonting med den precisionen.Vi som avverkade PEK-boken lite snabbt fick använda kikarsikte till AK-4:an tills alla andra var ikapp. Men den noggrannheten på 1km? Har inte örnkoll på försvaret alla bössor. Så är det möjligt att han talar sanning? Eller är det som jag misstänker?

 

 

nojman

Link to comment
Share on other sites

En snusdosa har vad? 7.5cm diameter? På 1000m så blir det en spridning på 0.136 MOA. Det är 3,4mm på 100m. Det är visserligen inte helt omöjliga siffror med dom extremaste benchrest-bössorna, men med något annat än sånna? Nä, såvida det inte är en Mosin-Nagant och du skjuter på syrgasbehållare...

Edited by Smeghead
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

!000 m är mycket långt. Våra prickskyttar i Kongobat 18 sköt in sina gevär på huvudmål avstånd 600 m. Det är nog en mer realistisk målbild och då hade de speciella prickskyttegevär och speciell ammunition. Jag vet att varje skott bokfördes i en loggbok som följde geväret. Själv tränade jag upp mig snabb/prickskytt på kpist 45 B, men då talar vi om 50 m. Men det är en annan historia.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Aldrig säga aldrig, har själv en vän som med pistol lyckades konstant skjuta träffbild på en femkrona med en Beretta 92F tjänstepistol inom US Army. Naturbegåvning! Onödigt att säga han blev uttagen som prickskytt vid vår bataljon en synnerligen skicklig sådan.

 

Finns människor som har rent otroliga begåvningar.

 

 

ps glömde avståndet: 50 meter, med en vanlig standard pistol, rent tekniskt borde det vara omöjligt men trots det genomförde han detta vid flertal tillfällen.

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

På tusen meter så har vinden en så pass avgörande faktor att det vore tämligen omöjligt, oavsett gevär och kaliber att få till en repeterbarhet som räcker till en snusdosa. Jag tycker en jämförelse mot USA's PSR-upphandling är på sin plats, då de jagar efter bra precision, men bara tar hänsyn till hur mycket kulan lodar vertikalt, då vinden har en så pass avgörande påverkan på lite längre håll (och inte kan belastas skytt eller vapen);

 

 

 

 

A 2008 United States military market survey for a Precision Sniper Rifle (PSR) calls for 1 MOA (0.3 mrad) extreme vertical spread for all shots in a 5-round group fired at targets at 300, 600, 900, 1,200 and 1,500 meters.[1][2]

In 2009 a United States Special Operations Command market survey calls for 1 MOA (0.3 mrad) extreme vertical spread for all shots in a 10-round group fired at targets at 300, 600, 900, 1,200 and 1,500 meters.[3][4] The 2009 Precision Sniper Rifle requirements state that the PSR when fired without suppressor shall provide a confidence factor of 80% that the weapon and ammunition combination is capable of holding 1 MOA extreme vertical spread. This shall be calculated from 150 ten (10) round groups that were fired unsuppressed. No individual group shall exceed 1.5 MOA (0.5 mrad) extreme vertical spread. All accuracy will be taken at the 1,500 meter point.[5][6] Other requirements are that the rifle weigh less than 18 pounds loaded, have Picatinny rails, and have an easily-changeable barrel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Precision_Sniper_Rifle

 

 

Upphandlingen från 2009 kräver således 1 MOA på samtliga avstånd, för 5 skotts träffbild;

 

300 meter = 8,7 cm vertikal spridning

600 = 17,4 cm

900 = 26,1 cm

1200 = 34,8 cm

1500 = 43,5 cm

 

Nu skjuter jag inte träffbilder normalt, men min bästa 5-skotts träffbild med hemladdad ammo och AI AW .308 mätte jag till 37 mm, så om någon skulle fråga mig "på vilket avstånd kan du träffa en snusdosa hela dagen lång" så skulle jag nog svara 300 meter, även om jag säkert skulle klanta till det och missa någon gång ibland..

Edited by cazorp
Link to comment
Share on other sites

Enligt min prickskytteinstruktör jag hade (vid något tillfälle runt 10 år sedan), så hävdade han att han sköt in sitt gevär på 600m på en apelsin. Då använde han bl.a. ett kikarsikte från US Optics. Han deltog också i det s.k. Prickskytte-VM i USA.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju stor skillnad på att skjuta in sig på en apelsin, och träffa samma apelsin gång på gång...

 

De flesta moderna prickskyttebössor nollar man på 100 meter, sen så skruvar man enligt tabell för olika avstånd, så tex. på 300 meter så har jag 1,3 MIL i tabellen för .308 och 1,1-1,2 MILs justering upp med min 6XC pipa, sen så är det ju bra om man får möjlighet att verifiera sin tabell på längre avstånd.

 

US Optics är bra grejer med amerikaska mått. Mindre bra grejer om man blandar in Europeiska tillverkare ;)

Link to comment
Share on other sites

I call bullshit!

Att påstå sig ha den träffbilden, jobba som lärare "men jag är insats/hemlig/reservare special shit" gör att jag tror att det rör sig om ren lögn i syfte att visa sig häftig inför ungarna.

Det KANSKE går att ha den träffbilden, men då är det med vapen, sikten och ammunition som inte finns inom den svenska försvarsmakten (möjligtvis SF men tror inte ens det). Skulle tippa på att de vapen och sikten som kan skjuta sådana träffar inte är tillräckligt robusta för militärt bruk.

Link to comment
Share on other sites

IB5: Nej, inte ens specialförband har tillgång till prylar som övervinner fysikens mest grundläggande lagar avseende ytterballistik... tyvärr!

 

Läs vad jag skrev ovan angående jänkarnas upphandling avseende framtida prickskyttesystem till specialförbanden, det är ganska rimliga precisionskrav de ställer upp.

Link to comment
Share on other sites

Men har du inte sett den där filmen, Wanted med Angelina Jolie, där skjuter dom huvudskott på typ 2 km, med skruv och mellan vagnarna på spårvagnar. Hur skulle dom kunna ha filmat det om det inte går att göra? :sniper:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det skriker myt om hela historien, fysiskt och matematiskt möjligt visst, men knappast möjligt i verkligheten... Men om vi förstorar målet till 30 x 30 cm? Praktiskt möjligt att regelbundet träffa med 7,62 NATO?

 

Du börjar närma dig vad som är rimligt, en 30 cm cirkelformad plåt på 1000 meter ger en "vingelmån" på 0,3 MIL totalt, eller 0,15 MIL åt alla riktningar från centrum, så det är ett svårt mål alla gånger, och du ska nog hitta en väldans fin lot med NATO-ammunition för att klara den bedriften, men det är helt klart möjligt!

 

Jag ger svar med egen upplevd prestation på dessa avstånd;

 

På 1005 meter så har jag med min AI AW (Dvs. motsv. PSG90) träffat 60x60 cm hardoxplåt 18-19 gånger av 20 på raken med hemladdad matchammunition, dvs. tonvis med bättre prestanda avseende hastighet, ballistisk koefficient och precision än patron 10. Med hjälp av duktig spotter, och 3 vindflaggor mellan skjutplats och målet, så lyckades jag alltså att få in 18-19 av 20 på raken, det blåste runt 1,5-3 m/s växlande, och mina korrigeringar låg på runt 0,5 - 1,5 MIL i sida, dvs. jag höll av 50-150 cm mot målet för att träffa, och detta var alltså när jag väl var inskjuten på tavlan, så det var inte tal om någon förstaskottsträff.

 

Vid ett annat tillfälle så besköt jag samma 60x60 plåt på känt avstånd 852 meter samt 760 meter och fick in förstaskottsträffar från båda avstånden, men då låg plåten vindskyddat och jag bedömde att det inte fanns någon tydlig vindriktning mellan skjutplats och mål, trots att det blåste 3-4 m/s den dagen, vilket också stämde bevisligen.

 

 

Jag skulle nog vilja föreslå följande gällande svårighetsgrad med .308 på ett mål av givet storlek på samtliga avstånd;

 

600 meter är dubbelt så svårt som 300 meter.

800 meter är dubbelt så svårt som 600 meter.

900 meter är 3 gånger så svårt som 800 meter.

1000 meter är 4 gånger så svårt som 900 meter.

 

Dvs. kan du träffa en snusdosa på 300 meter till 100% så är det garanterat 10-11 gånger så svårt att få till samma träff på 1000 meter, så du har väl typ 10% chans till träff för varje försök, att träffa 2 gånger på raken = du är nere på 1 % sannorlikhet, väldigt generellt beskrivet.

 

Detta är givetvis inte vetenskapligt, utan ungefär så som jag upplever långhållsskytte på lite längre avstånd över 600 meter.

Link to comment
Share on other sites

 

Det skriker myt om hela historien, fysiskt och matematiskt möjligt visst, men knappast möjligt i verkligheten... Men om vi förstorar målet till 30 x 30 cm? Praktiskt möjligt att regelbundet träffa med 7,62 NATO?

 

Du börjar närma dig vad som är rimligt, en 30 cm cirkelformad plåt på 1000 meter ger en "vingelmån" på 0,3 MIL totalt, eller 0,15 MIL åt alla riktningar från centrum, så det är ett svårt mål alla gånger, och du ska nog hitta en väldans fin lot med NATO-ammunition för att klara den bedriften, men det är helt klart möjligt!

 

Jag ger svar med egen upplevd prestation på dessa avstånd;

 

På 1005 meter så har jag med min AI AW (Dvs. motsv. PSG90) träffat 60x60 cm hardoxplåt 18-19 gånger av 20 på raken med hemladdad matchammunition, dvs. tonvis med bättre prestanda avseende hastighet, ballistisk koefficient och precision än patron 10. Med hjälp av duktig spotter, och 3 vindflaggor mellan skjutplats och målet, så lyckades jag alltså att få in 18-19 av 20 på raken, det blåste runt 1,5-3 m/s växlande, och mina korrigeringar låg på runt 0,5 - 1,5 MIL i sida, dvs. jag höll av 50-150 cm mot målet för att träffa, och detta var alltså när jag väl var inskjuten på tavlan, så det var inte tal om någon förstaskottsträff.

 

Vid ett annat tillfälle så besköt jag samma 60x60 plåt på känt avstånd 852 meter samt 760 meter och fick in förstaskottsträffar från båda avstånden, men då låg plåten vindskyddat och jag bedömde att det inte fanns någon tydlig vindriktning mellan skjutplats och mål, trots att det blåste 3-4 m/s den dagen, vilket också stämde bevisligen.

 

 

Jag skulle nog vilja föreslå följande gällande svårighetsgrad med .308 på ett mål av givet storlek på samtliga avstånd;

 

600 meter är dubbelt så svårt som 300 meter.

800 meter är dubbelt så svårt som 600 meter.

900 meter är 3 gånger så svårt som 800 meter.

1000 meter är 4 gånger så svårt som 900 meter.

 

Dvs. kan du träffa en snusdosa på 300 meter till 100% så är det garanterat 10-11 gånger så svårt att få till samma träff på 1000 meter, så du har väl typ 10% chans till träff för varje försök, att träffa 2 gånger på raken = du är nere på 1 % sannorlikhet, väldigt generellt beskrivet.

 

Detta är givetvis inte vetenskapligt, utan ungefär så som jag upplever långhållsskytte på lite längre avstånd över 600 meter.

behövs det inte ett högförstorande kikarsikte av bra kvalite för att ens se en snusdosa på 1 km ?

Link to comment
Share on other sites

Min äldsta grabb på gymnasiet har en magister som påstår att han träffar en snusdosa på 1km regelbundet. Magistern påstår att han är nån typ av insats/reservare, vad vet jag? Lite oklart vilken bössa/tjänst.

 

Bakgrund: När jag gjorde lumpen 88-89 så fanns det inte någonting med den precisionen.Vi som avverkade PEK-boken lite snabbt fick använda kikarsikte till AK-4:an tills alla andra var ikapp. Men den noggrannheten på 1km? Har inte örnkoll på försvaret alla bössor. Så är det möjligt att han talar sanning? Eller är det som jag misstänker?

 

 

nojman

Jag tror minsann magistern passar här: http://forum.soldf.com/index.php?/topic/2311-falska-jaegarsoldater-och-dylikt/

Link to comment
Share on other sites

Håller med alla andra här. Är målet typ 50x50cm så kan man nog lyckas träffa med någon slags regelbundhet, om vädret är acceptabelt och man är väl utbildad långhållsskytt, men det är knappast något alla skyttar kan göra.

Link to comment
Share on other sites

Håller med alla andra här. Är målet typ 50x50cm så kan man nog lyckas träffa med någon slags regelbundhet, om vädret är acceptabelt och man är väl utbildad långhållsskytt, men det är knappast något alla skyttar kan göra.

+1

 

Dock så förstår jag folk som tycker det låter som skitsnack. Om man går omkring och skryter om det så är det upp till bevis.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Aldrig säga aldrig, har själv en vän som med pistol lyckades konstant skjuta träffbild på en femkrona med en Beretta 92F tjänstepistol inom US Army. Naturbegåvning! Onödigt att säga han blev uttagen som prickskytt vid vår bataljon en synnerligen skicklig sådan.

 

Finns människor som har rent otroliga begåvningar.

 

ps glömde avståndet: 50 meter, med en vanlig standard pistol, rent tekniskt borde det vara omöjligt men trots det genomförde han detta vid flertal tillfällen.

Tillåt mig vara skeptisk...men stående med stödhand, eller ännu hellre med en hand, finns inte en människa av kvinna född som klarar med en standard 92F/M9.

 

Sittandes med bänkstöd, ja möjligen dårå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min äldsta grabb på gymnasiet har en magister som påstår att han träffar en snusdosa på 1km regelbundet. Magistern påstår att han är nån typ av insats/reservare, vad vet jag? Lite oklart vilken bössa/tjänst.

 

Bakgrund: När jag gjorde lumpen 88-89 så fanns det inte någonting med den precisionen.Vi som avverkade PEK-boken lite snabbt fick använda kikarsikte till AK-4:an tills alla andra var ikapp. Men den noggrannheten på 1km? Har inte örnkoll på försvaret alla bössor. Så är det möjligt att han talar sanning? Eller är det som jag misstänker?

 

 

nojman

Har funderat och det borde funka med en sån här...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...