Jump to content

Söker info om ett märke från vad jag tror är F21


Recommended Posts

Jag gillar ju att googla liksom... :)

 

Ser att det står MCI Graduate på märket.

 

MCI är en flygplats vid Kansas City. Kan inte hitta något om militär verksamhet på flygplatsen, men man kanske har varit där i annat syfte och gått någon utbildning i FV regi (med tanke på stridsflyget och tre kronorna). Dock verkar ju märket lite "aggressivt" så märket borde väl ha varit något med mer direkt militär anknytning.

 

Marine Corps Institute kallas för MCI. Det är genom MCI som marinkårssoldater får vidareutbildning inom massa olika områden, ofta krävs vissa kurser/utbildningar för att bli befordrad. Det kanske kan röra sig om något utbyte med denna MCI?

 

Eftersom att du tror att det handlar om flygvapnet så hittade jag även denna: http://arlandaflygsamlingar.se/?page_id=543

Där står det 13. mci direkt efter flygplanets namn, och flygplanet i fråga är en gammal tysk Junker 52 från WWII som sedan har flygits civilt i Sverige. Har ingen aning om vad 13. mci i det här fallet står för, men det kanske någon annan kan veta?

 

Det var det lilla jag lyckades luska fram, hoppas att det kan hjälpa någon på traven med att hitta det korrekta svaret :)

Link to comment
Share on other sites

MCT tar oss tillbaka till kära USMC enligt google :)

 

MCT är Marine Combat Training, som utförs på School of Infantry. Det är en kurs för marinkårssoldater som inte är infanteri (skytte), vilket skulle kunna passa om det är så att det är en flygvapenmärke. Att viss personal ur då till exempel F21, som inte har skytte som uppgift, har gått denna kurs. Kanske, vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle det kunna vara, å du har i skölden en grip till vänster och svenska 3 kronor till höger.

Det kanske kan vara så att det är ett märke för dom "nyinryckta" icke allmänna värnplikta utan stamanställda värnpliktiga och ett märke dom får efter avklarad utbildning.... kanske :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle ju också kunna vara en konstnärlig tolkning på ett sådant märke - får man fråga vilken kontext du fann den i? Tänker att den nästan ser lite för "komplicerad" ut för att vara av militär härkomst? Amerikanska marinkåren har ju runda märken likt denna, men har ju alltid sin örn, jordglob och ankare. Svensk symbolik tycker jag också pekar mot att den är en konstnärlig tolkning men jag kan givetvis ha fel :).

Link to comment
Share on other sites

Ballfaktorsmärke för klargöringstekniker?

Klargöringstekniker... ingen dum tanke... frågan är vad MCT står för....

btw... klargöringsteknikermärke från F17 varav den ena eller båda är provmärken.... för på den ena står alla färgkoder osv för just det märket :)

http://www.markessamlare.nu/NYHETER/skanna0024

Link to comment
Share on other sites

MCT tar oss tillbaka till kära USMC enligt google :)

 

MCT är Marine Combat Training, som utförs på School of Infantry. Det är en kurs för marinkårssoldater som inte är infanteri (skytte), vilket skulle kunna passa om det är så att det är en flygvapenmärke. Att viss personal ur då till exempel F21, som inte har skytte som uppgift, har gått denna kurs. Kanske, vad vet jag.

Snack.

"Every man a rifleman."

Som det skall vara.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Militär Cykel Träning

 

 

Ahhh. Akronymer kan vara så kul att klura på, å det är så lätt att spåra ur... :-P

ASG....... denna..... hur tänkte du då

Träning inför att tolka eller.... gör man så fortfarande :rockon:

Link to comment
Share on other sites

 

MCT tar oss tillbaka till kära USMC enligt google :)

 

MCT är Marine Combat Training, som utförs på School of Infantry. Det är en kurs för marinkårssoldater som inte är infanteri (skytte), vilket skulle kunna passa om det är så att det är en flygvapenmärke. Att viss personal ur då till exempel F21, som inte har skytte som uppgift, har gått denna kurs. Kanske, vad vet jag.

Snack.

"Every man a rifleman."

Som det skall vara.

Må så vara, men ändock finns det även i USMC POG's ;)

http://terminallance.com/2012/02/07/terminal-lance-177-grunt-mode/

OBS: detta är ett skämt som ingen ska ta illa vid sig av, alla behövs för en fungerande krigsmakt osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja den är läcker den.....

Jag har lärt känna han som varit med och tagit fram det märket(han är även skyldig till 2 andra komp märken från 2a komp F21.
Så här skrev han om denna med Homer på:

Det ironiska med det märket är att det trycktes upp veckan innan haveriet i Vidsel där piloten blev utskjuten pga fel konstruktion av utskjutningshandtaget....

 

Ballfaktorsmärke för klargöringstekniker?

Ser ut så här:

'


J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett märket, vilket gör mig lite tveksam. Däremot har den där skölden funnits med i andra kreationer.

 

Det enda jag kan gissa på är att det är någon som blivit "certad" som Mission Commander, alltså den individ som leder planeringen och utförandet av ett delmoment/fragg av en ATO (Air Tasking Order). Ser man till en övning som tex Lion Effort så byter man MC varje dag (medan andra ansvarar för OCA,DCA,A osv och rapporterar/samordnar sin planering med MC:n) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...