Jump to content

Vad är en signalist och ställföreträdande gruppchefs uppgifter?

Recommended Posts

Jag läser igenom massa olika tjänster på Försvarsmaktens hemsida. Där brukar det ofta stå att om man t.ex. tillhör en grupp så brukar man ha olika speciella uppgifter inom gruppen såsom förare sjukvårdare, gruppchef osv. Men jag har dock inte riktigt varken hittat eller kunnat sätta fingret på vad en signalist gör och en ställföreträdande gruppchef. Visst man hör ju på namnen, men jag skulle vilja ha en mer specifik förklaring för de andra tjänsterna har jag en ganska bra koll på :musik:

Som signalist i en grupp är du den som har ansvaret för kommunikationen mellan din grupp och staben/andra enheter. Kort sagt är det du som bär radion (kan t.ex. vara en sån här:http://www.soldf.com/ra180.html ) och då även använder den.

Är du ställföreträdande gruppchef är du den som har ansvaret och befälet över gruppen gruppen i ordinarie gruppchefs frånvaro. Min erfarenhet är att man ofta också är gruppchefens högra hand, hjälper till med t.ex. kartläsning, fördelning av uppgifter osv. Den ordinarie gruppchefen har väldigt mycket att tänka på, och gör ganska mycket jobb som inte alltid märks.

Det är den information jag kan bjuda på, men det finns säkert någon mer som är mer insatt i befattningarna.

/sillmackan

Edited by sillmackan

Stf gruppchef är som tidigare nämnts ansvarig för materielen, vilket innebär att sammanställa behovslistor, se till att all gruppgemensam materiel är med och i skick, ofta ansvarig för vården av densamme mm. Som också sagts är Steffen också chef för gruppen så fort chefen är borta, vilket chefen ganska ofta är. Detta innebär bland annat att det är steffen som är ansvarig för att ordna med försvar vid till exempel halt eller ingång i förläggning, eftersom att chefen alltid i dessa lägen drar iväg till högre chef för att få ingångsvärden. Sen finns det också vissa rapporter (som ofta har med materiel och stridsvärde att göra) som steffen är ansvarig för.

Signalist har jag inte så mycket mer att säga om än det som tidigare sagts. Han bär ofta radion och ansvarar för allt samband inom gruppen (till exempel samband från gruppen till poster mm.) och gruppens samband till andra grupper och uppåt. Signalisten jobbar därför väldigt nära chefen för att vidarebefordra information mm.

Är du sugen på att söka?

Tack så mycket så mycket för alla utförliga och snabba svar ! :musik:

@

Stf gruppchef är som tidigare nämnts ansvarig för materielen, vilket innebär att sammanställa behovslistor, se till att all gruppgemensam materiel är med och i skick, ofta ansvarig för vården av densamme mm. Som också sagts är Steffen också chef för gruppen så fort chefen är borta, vilket chefen ganska ofta är. Detta innebär bland annat att det är steffen som är ansvarig för att ordna med försvar vid till exempel halt eller ingång i förläggning, eftersom att chefen alltid i dessa lägen drar iväg till högre chef för att få ingångsvärden. Sen finns det också vissa rapporter (som ofta har med materiel och stridsvärde att göra) som steffen är ansvarig för.

Signalist har jag inte så mycket mer att säga om än det som tidigare sagts. Han bär ofta radion och ansvarar för allt samband inom gruppen (till exempel samband från gruppen till poster mm.) och gruppens samband till andra grupper och uppåt. Signalisten jobbar därför väldigt nära chefen för att vidarebefordra information mm.

Är du sugen på att söka?

IB5, jag har funderat på det men jag är säker på en framtid som GSS/K o helst något i form av jägare eller liknande, visst jag har 3år kvar till GMU men jag SKA klara mig till en tjänst inom Försvarsmakten. Min vilja är stål. När jag kollade igenom de flesta tjänster såg jag att nästan alla soldater hade en speciell uppgift. Förare, skjutvårdare prickskytt osv.

Men jag kände att förare är inget jag direkt siktar mot, sjukvårdare är aldrig något som intresserat mig.

Prickskytt funderar jag på, det är hyfsat intressant men jag vill inte använda PSG 90.

Kulspruteskytt verkar inte heller vara min grej istället för att bära på en KSP 90/58 och lägga skyddande eld mot motståndare medans mina kamrater utför sitt så vill jag hellre använda AK5C, jag är mer vapenintresserad inom det lättare området, har aldrig gillat de tyngre kulsprutorna.

Gruppchef är inte heller särskilt lockande, föredrar att ta order än att ge, jag är inte sån som gillar att bestämma och leda såvidare jag inte måste. Jag förväntar mig att igenom min framtid så kommer jag vid något tillfälle behöva det men helst inte som gruppchef.

Som jag skrev tidigare så siktar jag på något i form av jägare. 31. Luftburna eller 323. Fallskärmsjägarna. Helst på K3 det är inte så långt bort som Arvidsjaur. Det är tunga uppgifter och jag är fortfarande ung och har inte ens påbörjat GMU men det är det jag är mest intresserad av och jag växer fortfarande, tränar varannan dag och läser på forumet varje dag. Ser överallt på det och Försvarsmaktens hemsida att vilja är något som är väldigt viktigt inom alla yrken speciellt inom de militära. Därför reagerade jag starkt på Fallskärmsjägarnas motto "Vilja, Mod och Uthållighet". Jag vet att jag kan klara av det ! :musik:

Har också en fråga angående just olika tjänter/befattningar inom en grupp. Prickskyttarna är övade med PSG 90 och har såklart lärt sig skjuta på avstånd, smyga och allt annat som vi förknippar med prickskyttar. Men när dessa ingår i en vanlig grupp- vad har de för särskild funktion då, jag förmodar skarpskytte men lämner de gruppen ensamma tidsvis för spaning? Bär de även PSG 90 i gruppen eller fungerar de mer som skarpskyttar med AK5:a + sikte eller kanske bestämmer de vapen innan beroende på uppdragets karaktär? Möjligt att tar de med både AK5:a och PSG?

@Jacobsson

Ah, det glamorösa jägarlivet lockar! Härligt att höra, bara att köra på, träna hårt inför och ge inte upp under så är det inga konstigheter.

Får jag bara fråga varför du inte vill skjuta PSG90? Dessutom är nytt PSG påväg i lite grövre kaliber, och du kommer få utbildning på AG90 vilket är nice.

Vad din uppgift är som kulspruteskytt beror helt på i vilket förband du är ksp-skytt. Är du 90-skytt på ett jägarförband ingående i jägargrupperna så kommer du inte jobba understödjande, du är en del av gruppen och ofta har man alltid en ksp längst fram för att kunna elda på ordentligt framåt. Vid till exempel SIB, om man har möjlighet, så är alltid en 90-skytt först genom dörren. Så 90-skytt i jägargrupp, säkert även samma sak på skyttegrupp, är riktigt roligt!

@basic369

Det du pratar om, en PSG-beväpnad soldat som följer med en vanlig grupp, är skarpskyttar vilket är något annat än prickskyttar. Prickskyttar jobbar inte tillsammans med andra grupper utan är ute själva, antingen hela prickskyttegruppen eller uppdelade i prickskyttepar. Prickskyttar spanar mest och skjuter ibland. I prickskytteparet är en skytt (beväpnad med PSG) och en observatör (beväpnad med AK5), och tre prickskyttepar utgör en prickskyttegrupp.

"...jägare eller liknande."

"Helst på K3 det är inte så långt bort som Arvidsjaur."

@Jacobsson:

Inte för att pissa på din parad, men du vill ha en hemtrevlig jägartjänst, bara det inte är så långt bort..?

Långt bort från vadå? Regementet kommer vara ditt nya hem, dina kollegor blir dina nya kamrater.

Gilla läget och ta emot chansen att få se nya, spännande, platser.

@Jacobsson

Ah, det glamorösa jägarlivet lockar! Härligt att höra, bara att köra på, träna hårt inför och ge inte upp under så är det inga konstigheter.

Får jag bara fråga varför du inte vill skjuta PSG90? Dessutom är nytt PSG påväg i lite grövre kaliber, och du kommer få utbildning på AG90 vilket är nice.

Vad din uppgift är som kulspruteskytt beror helt på i vilket förband du är ksp-skytt. Är du 90-skytt på ett jägarförband ingående i jägargrupperna så kommer du inte jobba understödjande, du är en del av gruppen och ofta har man alltid en ksp längst fram för att kunna elda på ordentligt framåt. Vid till exempel SIB, om man har möjlighet, så är alltid en 90-skytt först genom dörren. Så 90-skytt i jägargrupp, säkert även samma sak på skyttegrupp, är riktigt roligt!

Ah jägare det är verkligen den tjänsten som låter mest lockande och den jag verkar brinna mest för :happy: Nää, men jag menar som jag skrev om KSP90 att jag är lite mer intresserad av lättare automatkarbiner som t.ex. AK5 eller som en CoD spelare skulle säga "assault rifle". Prickskytt som du skrev till Basic369 att de jobbar med en observatör och en skytt är inte heller min grej direkt. Jag jobbar hellre med andra som har andra tjänster du förstår vad jag menar i en grupp med chef förare osv. Vad har du/hade för tjänst då? Något jag kan ta inspiration ifrån? :happy:

"...jägare eller liknande."

"Helst på K3 det är inte så långt bort som Arvidsjaur."

@Jacobsson:

Inte för att pissa på din parad, men du vill ha en hemtrevlig jägartjänst, bara det inte är så långt bort..?

Långt bort från vadå? Regementet kommer vara ditt nya hem, dina kollegor blir dina nya kamrater.

Gilla läget och ta emot chansen att få se nya, spännande, platser.

Ja, det är klart att du har rätt i, jag menar förstås inte så men jag är inte lika intresserad av subarktiskt miljö som jag är vid fuktig/torr skog liksom, If you know what I mean bro. Jag ska dock iväg till ungdomslägret i Boden på I19/A9/F21 där får jag också en chans att testa om soldatyrket i subarktisk miljö är något för mig. Om det inte är det så föredrar jag K3 före Arvidsjaur. Ja, förstår också vad du menar med att regementet blir ditt nya hem o kamrater nya kompisar. Det är något jag räknar med såklart ! :musik:

Fast även om det kanske är lite varmare över större delen av tiden kan du inte räkna med att knata runt Karlsborg hela tiden. Du kommer ha vinterutbildning, och du kommer vara längre hemifrån.

Är det i en grupp du vill strida finns det oftast flera olika tjänster, och de skiljer sig en hel del från det du upplever i CoD och de flesta filmer man ser. Man samarbetar tight, och tex kulsprutan har en central roll. Det är heller inte att stridssjukvårdaren bara vårdar, utan denne kan även vara skarpskytt med en AK med förstorande sikte. Du kan ansvara för att ta med dig minor och sprängmedel, samtidigt som du har en ak med granattillsats, Du kan vara GRG skytt eller laddare. mm.

Det är jättebra att du har ambitioner som du strävar efter, men det viktigaste är inte att du bestämmer dig för att bruka ett speciellt vapen (du kommer bruka flera) utan det är bättre att rikta in sig på tjänsten. Tex att du ska ingå i en skyttegrupp, understödsgrupp, sjukvårdspluton, GRK pluton etc vid ett jägarkompani eller mek skytte bat.

Det är inte alltid du kommer få ett aktivt val, utan förmågan att anpassa sig, bita ihop, göra sitt bästa utifrån förutsättningarna och ha pannben är viktigare som soldat, än det man tror tjänsten kommer vara. Träna och sköt skolan (hur trist det än kan låta) så kommer förutsättningarna för att du ska nå dit du vill bli bättre.

Fast även om det kanske är lite varmare över större delen av tiden kan du inte räkna med att knata runt Karlsborg hela tiden. Du kommer ha vinterutbildning, och du kommer vara längre hemifrån.

Är det i en grupp du vill strida finns det oftast flera olika tjänster, och de skiljer sig en hel del från det du upplever i CoD och de flesta filmer man ser. Man samarbetar tight, och tex kulsprutan har en central roll. Det är heller inte att stridssjukvårdaren bara vårdar, utan denne kan även vara skarpskytt med en AK med förstorande sikte. Du kan ansvara för att ta med dig minor och sprängmedel, samtidigt som du har en ak med granattillsats, Du kan vara GRG skytt eller laddare. mm.

Det är jättebra att du har ambitioner som du strävar efter, men det viktigaste är inte att du bestämmer dig för att bruka ett speciellt vapen (du kommer bruka flera) utan det är bättre att rikta in sig på tjänsten. Tex att du ska ingå i en skyttegrupp, understödsgrupp, sjukvårdspluton, GRK pluton etc vid ett jägarkompani eller mek skytte bat.

Det är inte alltid du kommer få ett aktivt val, utan förmågan att anpassa sig, bita ihop, göra sitt bästa utifrån förutsättningarna och ha pannben är viktigare som soldat, än det man tror tjänsten kommer vara. Träna och sköt skolan (hur trist det än kan låta) så kommer förutsättningarna för att du ska nå dit du vill bli bättre.

Tack behövde den informationen ! (inte ironiskt) :happy: När jag också syftar på vapen, ja, det är ju ganska uppenbart att man kommer att använda olika o inte vara fäst till ett men det trodde jag (rätta mig om jag har fel) sitt liksom standard vapen, det du utför vanliga övningar med (såvidare du inte tränar med ett annat) att få skjuta med KSP90 eller med granattillsats räknar jag också med. Och om jag får tjänst i Karlsborg så ser jag det som en ganska obvious sak att jag inte kommer tillbringa hela tiden där och att jag kommer garanterat ha vinterutbildning men att ha sitt regemente där är inte samma sak (min åsikt). Du förstår säkert vad jag menar :happy::musik:

@Jacobsson

Precis som Vemtogmittnamn säger är det än inte läge att snöa in på exakt vilken tjänst du vill ha, då kommer du antagligen få fel fokus. Exakt vilken tjänst du får kommer inte att vara upp till dig i slutändan ändå, men vilken tjänst du än får vågar jag nästan lova dig att du kommer vara nöjd ändå. Det finns tråkiga, roliga, "hårda" och lökiga sidor av alla tjänster. Och oavsett vilken tjänst du har kommer du att ha med AK5 att göra ändå.

Jag gjorde vpl som prickskytt på KJ.

Annars är ju, som Vemtogmittnamn skrev, GRG alltid en härlig tjänst. Fördelen är att man alltid har rena bihålor ;)

Ja, ni har nog rätt, får inte tappa fokus framför allt inte fokusera på en sak. Ni vet också vad ni pratar om till skillnad från många andra i världen :D Men jag tror nog att jag kommer välja rätt tjänst och att jag blir nöjd med den :D

BTW KJ det är väl en ganska tung tjänst? :D:musik:

Tja, de KJ jag träffade på 1997 på Holmögadd verkade inte vara de vassaste knivarna i lådan. De skulle spana mot Fi och fick veta var de egna mineringarna låg men gick ändå rakt in i dem :clap:

Tja, de KJ jag träffade på 1997 på Holmögadd verkade inte vara de vassaste knivarna i lådan. De skulle spana mot Fi och fick veta var de egna mineringarna låg men gick ändå rakt in i dem :clap:

Redan där ser jag felet, KJ90 och spaning går inte hand i hand, eller hur Apone? ;) Samt att smart och hård inte heller alltid går hand i hand :)

• Like 1

@Jacobsson

@basic369

Det du pratar om, en PSG-beväpnad soldat som följer med en vanlig grupp, är skarpskyttar vilket är något annat än prickskyttar. Prickskyttar jobbar inte tillsammans med andra grupper utan är ute själva, antingen hela prickskyttegruppen eller uppdelade i prickskyttepar. Prickskyttar spanar mest och skjuter ibland. I prickskytteparet är en skytt (beväpnad med PSG) och en observatör (beväpnad med AK5), och tre prickskyttepar utgör en prickskyttegrupp.

Men ofta läser man (t.ex. fallskärmsjägare) att man mest rör sig i grupper där varje gruppmedlem har olika befattningar. Prickskytt är en av dem, inte skarpskytt. Så ännu en gång, hur fungerar prickskytten då den rör sig i grupp med andra soldater, inte i par med en observatör.

Som en medlem i gruppen, intill dess att prickskytteparet behövs för andra uppgifter enskilt eller med ett bakre understöd från gruppen de tillhör.

Se exempelvis Jarhead eller Generation Kill om du inte redan gjort det och notera vad prickskyttarna gör i tjänsten utöver sin specialsyssla.

Elduppgiften är inte allt.

Ang. signalist kan man även vara kompanisignalist vilket jag var. Befann mig på ett psk-komp och var ALDRIG ute och sprang i terränglådan, jag behövdes mer i vagnen och var lite mer prioriterad.

I vagnen bestod mina uppgifter av att understödja vår QM med allt han behövde få veta och som han behövde då ut i informationsväg, föra lägeskarta (vilket jag inte hann med när allt smällde ordentligt kring kompaniet, även om jag hade stenkoll på var alla befann sig), passa KompL och pc-dart, ha koll så sambandssystemet funkade i vagnen och även till del på kompaniet då det var jag som kontrollerade det varje dag, samt att jag förde krigsdagbok.

Hade fullt upp, men hade minst lika roligt! Jag var den på kompaniet som hade bäst koll på vad som hände under striderna, och jag var den näst efter befälen som visste mest vad som skulle ske övningsmässigt ;)

Signalist var verkligen inte en befattning jag traktade efter, var inte ens den tjänsten jag ryckte in på, MEN det blev helt perfekt och passade mig som hand i handske! Så mitt tips är att vara öppen för allt, oavsett coolhetsfaktor, för roligt kommer du få oavsett vilket den dagen det är dags. Bättre med en tjänst som verkligen passar just dig, för alla inblandade parter, och som du kan bli användbar i.

• Like 2

Jag var Stf Grpch i en närskyddsgrupp. Gruppen var uppdelad i två omgångar. Omgång 1 innehöll Grpch, två tgbförare och tillika grg-servis samt sjvman. Första omgångens uppgift var bland annat att åka med och reka grupperingsplats för stabskompaniet vill tillhörde. Min omgång, var jag själv och två soldater som även bemannade ksp 58. Vi åkte lastbil och körde först i kolonnen när vi skulle ta oss till den nya grupperingsplatsen som reken hittat. I övrigt så ägnad vi oss åt närskydds vanliga uppgifter.

Prio 1: Göra GMU och hitta dig själv.

Prio 2: Hitta dig själv och upptäcka vad som verkar intressant

Prio 3: Upptäcka vad som verkar intressant och sedan välja eventuell inriktning till GSS/K

Prio 4: söka till GSS/K

Ja du fattar.

Jag ville också kriga och göra mycket balla saker under värnplikten men den tekniska tjänsten är jag väldig nöjd med.
Det jag menar är att det finns en herrejösses mycket olika saker att göra inom det militära.

@Jacobsson

@basic369

Men ofta läser man (t.ex. fallskärmsjägare) att man mest rör sig i grupper där varje gruppmedlem har olika befattningar. Prickskytt är en av dem, inte skarpskytt. Så ännu en gång, hur fungerar prickskytten då den rör sig i grupp med andra soldater, inte i par med en observatör.

Som tidigare sagts, allt som står på FM's hemsida är inte sant eftersom det inte har skrivits av folk som vet vad dom talar om.

Vet inte hur det ser ut nu med anställda försvaret, men de senaste åren av värnplikt så utbildade inte FJS några prickskyttar. Dom kanske gör det nu, men även en prickskytt som verkar tillsammans med en grupp är att betrakta som en skarpskytt, dvs den uppgiften är en skarpskytteuppgift.

Prickskytten som rör sig med en vanlig grupp, som därmed löser en skarpskytteuppgift, är precis som vilken soldat i gruppen som helst, förutom att han har möjlighet att verka på lång avstånd. Han deltar ofta i striden som vilken soldat som helst, men har förmågan att snabbt döda (inte bara skjuta mot) Fi på långa avstånd.

I vissa lägen kan skarpskyttar ha andra uppgifter. På KJ till exempel (som är typ det enda jag kan säga något om) så kan skarpskytten vid ytsim (eller dykning för Adyk) läggas på en närliggande ö för att understödja den övriga gruppens uppgång på A-ön, för att sedan själv simma dit när hans kamrater tagit brohuvud.

• 2 weeks later...

Hej!
Är själv signalist på plutonsnivå, och uppgifterna där är att ansvara, om redan sagts, för plutonens/gruppens sambandsmateriel, samt avlasta chefen med att få ut och ta emot information/orienteringar/order/etc., upp- och nedifrån i kedjan. Chefen ska ju, när det hettar till, vara här och nu där h*n behövs, medans signalisten skall vara överallt och ingenstans samtidigt. Signalisten ska hålla koll på vad fienden gör, vad de egna gruppenra/soldaterna gör samt vad sidoförbanden gör. Dessutom skall signalisten hela tiden veta vad staben planerar, samt högre chefs målbil och vad chefen vill veta.

Som signalist så måste man snabbt kunna sålla ut bland enorma mängder information och avgöra hur relevant det är, och för vem. T.ex. om signalisten hör en orientering från en annan pluton till staben så måste signalisten snabbt fatta beslut om detta är relevant information för chefen, och kunna vidarebefodra så att det framgår tydligt till chefen.

En annan viktig uppgift för signalisten är att hela tiden uppdatera lägeskartan med egna och fientliga styrkors positioner/sysselsättningar, samt vara chefens högra hand om det behövs.

Att vara signalist är jävligt kul, men mentalt påfrestande och sätter stora krav på de analytiska bitarna av ens intelligens, och en uppgift som jag vet av erfarenhet att folk som vill strida inte uppskattar, då det är ganska lite skjutande i förhållande till andra befattningar. Man kan väl jämföra med strategispel vs fps antar jag, i avseende hur actionspäckat det är. :p

Men jag tycker det är en jävligt kul sysslesättning! :)

• Like 1