Jump to content

Slöa fjädrar i magasin

RäserCarl

Recommended Posts

När jag läser i tråden om engångsmagasin förstår jag att magasin mår inte bra utav att ligga laddade längre tider. Därför kom jag att tänka på polisens magasin, de måste ju ligga laddade längre tider för vad jag förstått är det ingen högre aktivitet på övningsfronten. Har jag fel, Nifelhel eller någon?

Dom poliser jag snackat med har aldrig haft fulladdade magasin av just den anledningeen. Har aldrig frågat om det är genom utbildning eller bara sunt förnuft som de gör så.

EOD

Ps. Sverige - Finland 6-5 ... :D Ds.

• Forumsledning

Hur kommer det sig Casca att du har magasin fullt laddade i 6 år?

Du skippar väl inte att lämna tillbaka ammo efter övningar och tar samma mag till nästa??

När jag låg i lumpen så använde man magsin som var färdigladdade när man gjorde vakttjänst på regementet, dessa magasin var bara halvfylda för att inte fjädern skulle bli slapp (vi hade AK4).

Att fjädrar som ligger i spänn blir slappa är ett tämligen vedertaget faktum..... (källhänvisning kan väll vara min lärare i maskin konstruktion eller lämplig lärobok)

Hur kommer det sig Casca att du har magasin fullt laddade i 6 år?

Du skippar väl inte att lämna tillbaka ammo efter övningar och tar samma mag till nästa??

Svensk: Behöver jag svara på den frågan?

Rambo: Inte alltid teorin stämmer med verkligheten, redovisar fakta.

Casca

• BlåGul -1

Jag har diskuterat detta med material- och maskiningenjörer och lärare inom området, och deras svar stämmer rätt bra överens med mina erfarenheter.

En korrekt anpassad magfjäder som inte överbelastas, tappar INTE spänsten av att ligga i spänn.

Det som sliter på fjädrarna (och det gäller inte bara magasinfjädrar, utan naturligtvis alla fjädrar) är tvärtom antalet cykler de komprimeras och dekomprimeras (dvs fyllning och skjutning).

Tyvärr så använder vissa tillverkare undermåligt material i magasinsfjädrarna. Andra trycker ihop fjädrarna över den kritiska gräns som finns. Dubbelradiga pistolmagasin har tex ofta väldigt väldigt hårt ihoptryckt fjäder när de är fulla, och det leder till utmattning då fjädern ligger i press över denna "gräns". Enkelradiga pistolmagasin med fjädrar av god kvalitet, tappar INTE spänsten. Det finns många vittnesmål från personer som hittat gamla fulla 1911-magasin på farfars vind, och skjutit och fortsatt använda dem utan problem. Dessa enkelradiga 7-skottsmagasin stressar inte fjädern alls lika mycket.

Jag har själv ett pågående experiment med några glockmagasin som varit fulla i uppåt 2 år nu. Sköt ett nyligen, det funkade och fungerar utmärkt. Ska utvärdera mer vad det lider.

När jag läser i tråden om engångsmagasin förstår jag att magasin mår inte bra utav att ligga laddade längre tider. Därför kom jag att tänka på polisens magasin, de måste ju ligga laddade längre tider för vad jag förstått är det ingen högre aktivitet på övningsfronten. Har jag fel, Nifelhel eller någon?

Inom polisen så finns det olika kategorier av av folk. Vissa tränar helt enkelt mer och vissa andra tränar inte alls.

Radiobilspoliserna tränar ofta för dem vill ha ett fungerande vapen som dem kan lita på. medan en hel del krimare inte orkar/vill skjuta inte tränar så ofta. Piketen dem tränar dock vääääldigt mycket.

Så till magasinen:

En hel del poliser, fyller på sina magasin och låter dem sedan ligga fyllda. Det verkar som om Sig Sauers orginalfjädrar är av lite dålig kvalitet. För vi får ofta byta fjädrar för dem är för korta. Vi byter magfjädrar vartannat år, i samband med besiktning av vapnet. Vissa poliser sliter dock ut magfjädrarna pga att dem skjuter väldigt mycket. En annan anledning till att vi får byta, är att vissa plockar isär sina mag och vänder fjädern fel när dem sätter ihop det igen.

Edited by Nifelhel

Guest Dedicated

Hur märker man bäst att fjädrarna i sina magasin till AK4 är kass? Eldavbrott? (som ju som bekant kan bero på så många andra saker än just magasinen på AK4...) En ok fjäder, hur lång ska den vara när den är utfälld utanför magasinet i cm? En kass borde väl vara kortare, eller?

(Gjorde patron ur med 10 skarpa i magasinet, fumlade och tappade magasinet. Lät det ligga tills patron ur var klart, men då rasade patronerna ur magasinet eftersom fjädern på nåt vis ställt sig på tvären nere i magasinet.....kan ju vara ett skitigt magasin förståss men.....)

Fyhr

Fjädern blir inte mindre/kortare när den slits. Den förlorar sin kraft, så såvida ett labb hemma så kan det vara svårt att komma fram till om det är en dålig fjäder eller inte.

Jag brukar göra som sådan om jag misstänker att det är något fel på magasinet:

1. Byta skiten...

Man kan hålla på och testa andra magasin, se om man får lika många eldavbrott, byta fjäder med ett annat magasin så att det inte är magasinläpparna som har fått en smäll eller dyl. men detta tar några skjutpass innan man kan fastställa om man har något fel på fjädern.

Magasin är förbrukningsvara... 8-/

EOD

Det finns gott om konstaplar som laddade sin gamla Walther lagom till förstatligandet av polisen 1965 och har haft den legande sedan dess. Magasinen brukar dock trots detta fungera utmärkt.

Går man och rotar i vapenförråden kunde, och kan, man fortfarande hitta gamla fyllda kpistmagasin till m/45BE som legat sedan anno dazumal. I en del är fjädern stark som ett bött dasspapper - i andra ligger patronerna platt sida vid sida. Det är en skrämmande tanke att dessa magasin tills för bara några år sedan ibland följt med konstaplar ut och laddats i förstärkningsvapen i skarpa lägen.

Då såväl Walthern och m/45BE numera snarast är av muséalt intresse (även om de fortfarande teoretiskt sett används/kan användas) är det nog inga större problem.

All poliser jag arbetat med bär alltid fulla magasin i tjänsten. Vissa laddar ur halva eller hela vid passets slut - andra låter dem ligga påfyllda. Hittills har jag inte hört att någon skulle haft större problem med slappa fjädrar. De fjädrar som börjar slakna byts förtjänstfullt av Nifelhel och hans kollegor. De känner direkt när en fjäder avviker från mängden. (Själv brukade jag få en ny, fräsch och glad rekylfjäder med jämna mellanrum).

EDIT: Kom just på en lustigt minne. När jag började polisskolan för ett drygt decennium sedan hade reglerna för bärande i tjänst nyligen ändrats. Fram till dess gällde att magasinet enligt reglementet (FAP) skulle fyllas med FEM PATRONER. Varken mer eller mindre. Det hände att vi som fyllde hela magasinet (8 skott) fick frågan om varför vi hade 8 patroner i magasinet.

Svaret blev naturligtvis alltid: -"Jag får inte i fler..."

Edited by Unicorn

Vad var det som var så dåligt med polisens tidigare pistol egentligen? Jag kommer ihåg att jag läste att den var så svag att polisen ibland misslyckades att penetrera och punktera bildäck, jag hade svårt att tro på det.

Det var väl Whalter ppk som polisen hade innan sig sauer. För civilklädda poliser borde det ju vara bekvämt med en så liten och lätt pistol som möjligt. Får civilklädda poliser bära egna vapen om de betalar dom själv, om man hellre vill har en mindre pistol typ whalter ppk t.ex.

Vad var det som var så dåligt med polisens tidigare pistol egentligen? Jag kommer ihåg att jag läste att den var så svag att polisen ibland misslyckades att penetrera och punktera bildäck, jag hade svårt att tro på det.

Du besvarade precis din egen fråga.

Vad gäller egna vapen så tror jag inte att man får bära ett eget utan licens för just det vapnet och troligtvis får du inte använda det i tjänsteutövande

Endast det vapen du tilldelats får bäras i daglig tjänst. Polischef KAN besluta om annat, men gör det inte. Det är dock ingen särskilt grov förseelse att bära eget vapen, och fram till början av 90-talet brukade vissa äldre konstaplar gärna bära egna vapen av lämpligt format till civil klädsel. Numera hoppas och misstänker jag att detta regelvidriga beteende så gott som helt upphört.

Walthern bedömdes som för gammal och klen (modell PP från 1929). Den som försökt skjuta sönder ett däck med någon picka - vad det vara må - vet dock att skillnaden mellan 7,65 eller 9 mm är försumbar. Luften pyser sakta ut vilket vapen du än väljer. Hagelgevär är det enda som någorlunda snabbt tömmer ett däck på luft och dessutom skapar mindre farliga rikoschetter. Tyvärr finns inte någon realistisk chans för svensk polis att använda hagelgevär i detta syfte.

Om någon försöker köra över en polis är polismän lärda att öppna eld mot föraren - inte mot däcken.

Ytterligare kuriosa: Som exempel på båda alternativen ovan har jag en f d kollega som en gång för länge sedan sköt sönder en buses traktordäck med sin egen ägandes .45:a för att hindra honom från att köra sönder polisbilar och annat skrot. Det funkade inte heller. Busen stannade dock efter att nyss nämnde kollega hotade skjuta hål i honom i stället för däcket.

Som mekaniker sedan 10 år tillbaka, så måste jag bara yttra mig:

Om en fjäder( i magasin givetvis en tryckfjäder) får ligga under tryck en längre tid, så finns det givetvis en skillnad mellan denna och en "ny" icke trycksatt. Alla metaller åldras och så även fjäderstål.

Sedan slits en fjäder givetvis av att trycksättas om och om igen.

Skulle man få problem med maggen (AK4), så skulle jag tro att i första hand, så är det själva magasinhuset som fått stryk eller undermålig tillsyn.

Själv brukar jag rengöra magasinhuset med hjälp av en flaskborste.

• 2 weeks later...

Magasin och dess driftsäkerhet...

Visst påverkas fjäder om den ligger ihoptryck en längre tid. Men ofta så är det inte fjädern som är det stora bekymmret har jag hört, utan magasinsläppar och vapen.

Nu i våras var jag på utb med Särskilda Beredskapspolisen på Lv6. Under vpn.utb på CGA5P sa vapenofficeren som vi hade som instr. att den vanligaste orsaken till eldavbrott på AK5, motsv, var att magasinen var helt fyllda och att det korvade till sig när kulan skulle matas upp i vapnet.

Man råder enkelt bot på detta problem genom att inte ladda full, 28 istället för 30 bulor. Visst mindre bly, men bättre driftsäkerhet.

:baskerFN:

den vanligaste orsaken till eldavbrott på AK5, motsv, var att magasinen var helt fyllda och att det korvade till sig när kulan skulle matas upp i vapnet.

Man råder enkelt bot på detta problem genom att inte ladda full, 28 istället för 30 bulor. Visst mindre bly, men bättre driftsäkerhet.

Ja men det stämde förr. Patronföraren har ändrats sedan dess, så nu är det inga problem att ha fulla magasin i ak 5:an.

Jag har aldrig haft problem meed slöa magasinfjädrar under de 6 månader jag gjort mission och då har magasinen i princip varit laddade under hela perioden.

Med undantag för isärtagning för vård.

Dock har jag haft problem med spräckta magasinsläppar, en läppen spricker i bakkant och följden blir att det ligger dubbla rader med patroner vilket ger ett supersäkert eldavbrott.

Jag hade detta på 6 av mina 8 magasin under min senaste mission. Gick till förrådet för att byta och fick tillbaks 5 magasin med samma problem, det tog ett tag hitta magasin som var felfria.

Även på plutonen var det gott om spräckta magasinsläppar, någon mer som haft samma problem?

Jag har aldrig haft problem meed slöa magasinfjädrar under de 6 månader jag gjort mission och då har magasinen i princip varit laddade under hela perioden.

Med undantag för isärtagning för vård.

Dock har jag haft problem med spräckta magasinsläppar, en läppen spricker i bakkant och följden blir att det ligger dubbla rader med patroner vilket ger ett supersäkert eldavbrott.

Jag hade detta på 6 av mina 8 magasin under min senaste mission. Gick till förrådet för att byta och fick tillbaks 5 magasin med samma problem, det tog ett tag hitta magasin som var felfria.

Även på plutonen var det gott om spräckta magasinsläppar, någon mer som haft samma problem?

Aldrig läppar för min del, däremot ett antal magasinsbottnar som har åkt ut. När jag använder dubbelmag så tejpar jag dom alltid så att inte magasinsbottnarna har kontakt med varandra+en tejpremsa under botten. då slipper jag det problemet.

Det är väl det som jag hittat som fel på magasinen. Många säger att de är ömtåliga för slag och sådan (jämnför man med ak4:ans mag, ja. Jag jämnför med 5.56 magasin) Har faktiskt aldrig råkat ut för att botten flygit av...

De magasin som jag har haft med spricka i har ofta fungerat, det är på vistitation efter skjutning som jag har upptäckt att det är spricka i läppen. Hitta ett mag när jag körde STRIBY sist, vi hade en hel låda med magasin från förrådet som vi amma upp innan vi körde igång, ett av dessa var vänstra läppen till 60% bort på!!

EOD

Däremot är det fortfarande lättare att felaktigt sätta i ett fullt ak 5-mag med det fruktade enkelskottsvapnet-ak 5 som följd... :D Om man glömmer att vålda till i magasinet för att vara säker på att det sitter så kan det bli rätt pinsamt ibland...

Ladda, Anläggning, "ELD", pang, klick, "ELDAVBROTT", utskällning av kapten: "Vidtag rätt åtgärder för h*lvete! Det här är ju löjligt! Tror du att man kan ligga såhär och skrika 'ELDAVBROTT!' när fienden är där ute? Han skulle inte ens tycka att det där var roligt? Han skulle bara tycka att det var PINSAMT!!!"

Nu glömmer jag det inte i första taget... :wub: