Jump to content

Varför är kokkärlet borttaget från utrustningslistorna?

karbinhake

Recommended Posts

Jag tror aldrig vi fick ut kokkärl som (fv)ungdom. sånt fixades på egen hand. De är var inte då förbjudet att bättra utrustningen på den lokala Möp / friluftsbutiken, om de inte fanns hemma.

Tex var instruktionen när de gäller kniv att den inte fick vara större än att den inte släpa i marken och att vi kunde gå rakt. :)

När jag var ungdom fick vi ut sjuka mängder utr (förmodligen samma utr. kort som gubbarna, fast utan vapenmtrl)

Det vi använde var uniformen, kängorna, sovsäcken och snuskburken.

Resten (stridsutr m.hjälm, skyddsmask och resten av utr.kortet) låg och skramlade i en garderob.

Men det var på den mindre politiskt korrekta (läs ganska roliga) tiden. Nu är det bättre uppstyrt.

tl; dr

Som ungdom behöver man inte ha så mycket crap. Det finns miljarder med prylar att göra ändå.

vikingman: Haha, jo det är ju sant, dock får vi ungdomar ICKE delta i strid.

speculatores: Okej, tack för infon men jag fattar fortfarande inte hur de som gjorde listorna tänkte. :huh:

Mvh Karbinhake

de finns nog bara en kategori som står längre ner i prioriteringen av matrial än en bevakningssoldat i hemvärnet, gissa vad de är :).

vill du ha något som HKV inte anser du behöver, ordna det själv. De är lika bra att du lär dig tidigt att din tro på vad du behöver och HKVs sällan matchar helt. De kan helt enkelt vara så att de inte finns tillräkligt med kokkärl eller HKV har missat att HV undom gör övningar som kräver matlagning.

Matrial på listan gör ingen glad, de måste finnas i verkligheten, i tillräklig mängd och på rätt plats.

speculators: Ja, självklart så förstår jag att vi ungdomar står längst ner på utrustningslistorna. Men nu när Kokkärl m/40 ändå skall fasas ut (för det ska det väl?) så tycker jag att det borde finnas gott om dem. Men jag kanske har fel.

hajjper: Jo, självklart så förstår jag vad du menar när det gäller stridsutrustning m.m. Men kokkärl är ju en annan sak. Aja, det är väl bara att skaffa sig ett eget.

Mvh Karbinhake

karbinhake: Jag la märke till det när jag läste igenom nya utr-kortet för ungdomar också. Mycket konstigt...

Dock så har samtliga nya ungdomar i min avdelning som hämtat ut mtrl från nya listan fått ut snuskburken ändå.

Jag tror säkert att ett antal chefen för förråden har både en och två bra att ha pallar i ett mörkt hörn eller så kom de innan förrådschefen orkat läsa PM om snuskburkens tänkta slutgiltiga öde. De kan ju helt enkelt vara en justering av verkligheten mot lagersaldo, när ungdomarna fick ut snuskburk trotts att den inte fanns med på utrustnings kortet.

Gissning....

Jag tror det är för att dagens ungdomar inte är händiga nog att leka med rödsprit och eld.

För mycket dataspel och för lite krigslekar i skogen har gjort att man idag inte vågar dela ut eldfängda leksaker till folk.

Sprit och eld är lömskt och en brännskada är svårbehandlad, känslig och dyr.

Detta, samt att mtrl har utgått och att ersättare inte införskaffats i sådan mängd att alla som inte specifikt behöver kan få.
Vilket jag även tycker är rätt. Lägg pengarna där de behövs och inte på kolloverksamhet.

/m

Vet någon varför kokkärlet är borttaget från utrustningslistorna för oss ungdomar?

1. Ni har ingen utbildning i hanterande av tändstickor och elddon.

2. FM har inga pengar.

3. Snuskburkarna är a) skrotade alt. b) bortskänkta till Baltikum.

4. Ni får utkörd mat.

5. I skarpt läge överlever ingen länge nog att laga egen mat med spritkök..

• Like 1

Vet någon varför kokkärlet är borttaget från utrustningslistorna för oss ungdomar?

1. Ni har ingen utbildning i hanterande av tändstickor och elddon.

2. FM har inga pengar.

3. Snuskburkarna är a) skrotade alt. b) bortskänkta till Baltikum.

4. Ni får utkörd mat.

5. I skarpt läge överlever ingen länge nog att laga egen mat med spritkök..

1: jo, precis som vi får utb i kniv och yxa.

2: Inte tal om nyproduktion, utan om att slänga ut de som inte berörs av punkt 3 a/b.

4: Händer mig i fält max en ggr per år, då vi har ca fyra fältövningar annars.

5: Är det därför man slutat med frystorkad mat för folk i stora FM? Ungdomsverksamheten ska dessutom inte verka i skarpt läge, vår de i mobiliseringen är att vi ska lämna in Uniformerna...

martinator: För det första: Vi får utbildning på stormkök.

För det andra: Det du kallar ''kolloverksamhet'' gör så att barn i vår ålder INTE bara sitter inne och spelar dataspel utan även kommer ut och rör på sig. Dessutom så ökar givetvis intresset för Försvarsmakten om man tycker det är kul med ungdomsverksamhet, vilket i sin tur leder till att fler personer söker till GMU.

Mvh Karbinhake

• Like 3

hajjper: Jag gillar inte att använda sådana uttryck som du gör. Det enda jag kan säga till martinator är att han nästa gång tänker innan han lägger ut ett inlägg som kritiserar något som hjälper ungdomar att komma ut i naturen, hitta kamrater och lära sig nyttiga saker.

Mvh Karbinhake

Gissning....

Jag tror det är för att dagens ungdomar inte är händiga nog att leka med rödsprit och eld.

För mycket dataspel och för lite krigslekar i skogen har gjort att man idag inte vågar dela ut eldfängda leksaker till folk.

Detta, samt att mtrl har utgått och att ersättare inte införskaffats i sådan mängd att alla som inte specifikt behöver kan få.

Vilket jag även tycker är rätt. Lägg pengarna där de behövs och inte på kolloverksamhet.

/m

Tror du på det där själv eller?

Gissning....

/m

Tror du på det där själv eller?

Enda anledningen att såna här åsikter fortfarande finns i den stora grad inom FM är att många aldrig får kontakt med ungdomsverksamheten, alternativt då får kontakt med en av de få men likväl existerande inkompetenshärdade ungdomsavdelningar som dessvärre finns ute i landet.

Fördelarna för FM med att behålla ungdomsverksamheten är så många att du själv, Martinator, borde kunna kolla upp dem på några minuter, vid frågor kan vi som har insikt i verksamheten svara på dem.

Jag känner det att kontakten mellan förband och ungdomsavdelningar är i princip noll. Många avdelningar är ju inte ens på nåt förband och då sjunker standarden som fan. Nån hv soldat som har hand om verksamheten och kunskapen är inte så hög, no offense! Vi är på en flottilj och vi har tillgång till allt som behövs för ungdomsverksamheten. Våra befäl har GU från skytteslusk till kustjägare och ingenjörer så kunskapen är stor. Har väl bara tur att få så mycket kompetens på ett ställe. Jag känner det att ett samarbete behöver utökas, låt oss ungdomar testa lite mer på förbanden. Inte ge ut 45 bumbor skarpt till grg men va med på skjutningar av div system och så vi kan ställa frågor mm. Skulle börja gråta av lycka om jag fick se en leo 2 på 70 blås köraförbi och se en hkp 16 lyfta. Sen är jag nöjd liksom.

Dock att ha synen att vi är scouter är ju bara rent av deprimerande ur min synpunkt.

Jag känner det att kontakten mellan förband och ungdomsavdelningar är i princip noll. Många avdelningar är ju inte ens på nåt förband och då sjunker standarden som fan. Nån hv soldat som har hand om verksamheten och kunskapen är inte så hög, no offense! Vi är på en flottilj och vi har tillgång till allt som behövs för ungdomsverksamheten. Våra befäl har GU från skytteslusk till kustjägare och ingenjörer så kunskapen är stor. Har väl bara tur att få så mycket kompetens på ett ställe. Jag känner det att ett samarbete behöver utökas, låt oss ungdomar testa lite mer på förbanden. Inte ge ut 45 bumbor skarpt till grg men va med på skjutningar av div system och så vi kan ställa frågor mm. Skulle börja gråta av lycka om jag fick se en leo 2 på 70 blås köraförbi och se en hkp 16 lyfta. Sen är jag nöjd liksom.

Dock att ha synen att vi är scouter är ju bara rent av deprimerande ur min synpunkt.

De är ju en anledning till varför folk är med i en militär ungdomsorg och inte scouterna. förhoppningsvis är de inte att fm står för utrustningen, men scouterna behöver köpa sin. Externa föredragshållare innom fm kan göra en hel del. för att förbättra kunskapen.

hajjper: Jag gillar inte att använda sådana uttryck som du gör. Det enda jag kan säga till martinator är att han nästa gång tänker innan han lägger ut ett inlägg som kritiserar något som hjälper ungdomar att komma ut i naturen, hitta kamrater och lära sig nyttiga saker.

Mvh Karbinhake

Så du som inte ens gjort vare sig GU eller VPL VET att ungdomsverksamheten är precis samma sak som lumpen och att man visst borde ha precis alla saker som GU-soldater.

Så de så..... Kul att du på andra hållet uttalar dig om verksamhet du inte vet ett skit om.

Och precis det du skriver om komma ut osv - är ju precis det som är kolloverksamhet, För barn i städerna med arbetande föräldrar som på annat sätt inte har möjlighet att lämna staden för att komma ut på landet, träffa nya polare och uppleva en gemenskap. Vad är det som brister i den jämförelsen?

Ni får inte lära er döda, försåtsminera, skjuta, spränga, framrycka i stridsfordon osv - det som allmänt går in under militär verksamhet. Så vad återstår?

/m

Mvh Karbinhake

Så du som inte ens gjort vare sig GU eller VPL VET att ungdomsverksamheten är precis samma sak som lumpen och att man visst borde ha precis alla saker som GU-soldater.

Så de så..... Kul att du på andra hållet uttalar dig om verksamhet du inte vet ett skit om.

Och precis det du skriver om komma ut osv - är ju precis det som är kolloverksamhet, För barn i städerna med arbetande föräldrar som på annat sätt inte har möjlighet att lämna staden för att komma ut på landet, träffa nya polare och uppleva en gemenskap. Vad är det som brister i den jämförelsen?

Ni får inte lära er döda, försåtsminera, skjuta, spränga, framrycka i stridsfordon osv - det som allmänt går in under militär verksamhet. Så vad återstår?

/m

När jag var ungdom var Pskott 68 ok att undervisa ungdomar i. en hel del försvarsinfo. Jag vet inte om vare sig Kollo eller scouterna delar ut stridställningar i skogen runt lägret. Sen vet jag inte vilka andra som övar med skyddsmask, (dock ansågs tårgas vara aja). Jag har även hört andra där de varit ganska generöst när de gäller tolkningen om vad vad ungdomar får innan de är stridsövning är. Ordergivning, patrulövning (ink taktiskt uppträdande), taktik och strategi. så nog går det att genomföra en hel del som liknar militärverksamhet mer än kollo.

martinator: Så du tycker att ett kokkärl är för mycket begärt? Jag har inte bett om någon annan utrustning än att det skulle vara bra med kokkärl. Och sen måste jag fråga: vad vet du om vad jag vet om försvaret och ungdomsverksamheten? Det enda jag sagt är att jag vill ha ett kokkärl så att jag kan laga mig något att äta.

Mvh Karbinhake

martinator: Så du tycker att ett kokkärl är för mycket begärt? Jag har inte bett om någon annan utrustning än att det skulle vara bra med kokkärl. Och sen måste jag fråga: vad vet du om vad jag vet om försvaret och ungdomsverksamheten? Det enda jag sagt är att jag vill ha ett kokkärl så att jag kan laga mig något att äta.

Mvh Karbinhake

Hade de varit hjälmen eller stridsvästen hade jag förstått Martinators reaktion. förhoppningsvis återkommer kokkärlet när de finns tillräkligt med dem och av en samma model som övriga använder. ett särskilt förråd för ungdomsgrejer kan leda till allt möjligt dumt.

• 4 months later...

Hemvärnsungdomar lär sig väldigt mycket som både är nyttigt civilt och militärt.

Tror man att det är kollo-vht har man ingen aning. Hjälp till hos din lokala ungdomsavdelning istället för att sura här.

Edited by hajjper