Jump to content

Recommended Posts

Den finns kvar i Hemvärnet.

 

Även om vi oftast äter isolerad eller frystorkad mat, är det ju inte alltid så att man har varmt vatten i termosen.

Dock ska jag ju i ärlighetens namn säga att merparten använder sig av civila kök framför Snuskburk™. :)

Link to comment
Share on other sites

Den finns kvar i Hemvärnet.

 

Även om vi oftast äter isolerad eller frystorkad mat, är det ju inte alltid så att man har varmt vatten i termosen.

Dock ska jag ju i ärlighetens namn säga att merparten använder sig av civila kök framför Snuskburk™. :)

vår batt, fick ut ett jägarkök som ersättning för snuskburken, har än så länge inte använt den till något eller rättning, jag har använt kärlen efter som koket tyckte de gick för mycket engångstalrikar och bestick.

Link to comment
Share on other sites

den följer med på övningar. för mig så ligger snuskburken varmt om hjärtat eftersom den är så enkelt och inte har så många delar, än vad det nya köket har. bestick och kåsan ryms lätt i.

om t-röden är slut så är det bara hänga den över en eld så ha man lätt varmt vatten,

 

skulle jag välja mellan kök 09 och ett civilt kök så hade jag taggigt traniga helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Beror på hur man ser det. På våran grupp får man ingen mat om man kommer med en plastpåse i kärlet.

 

Det är av hygienskäl, och alla kok och sjv med någon form av "yrkesstolthet" borde se till att detta efterlevs!

Link to comment
Share on other sites

Beror på hur man ser det. På våran grupp får man ingen mat om man kommer med en plastpåse i kärlet.

 

Det är av hygienskäl, och alla kok och sjv med någon form av "yrkesstolthet" borde se till att detta efterlevs!

 

Av hygienskäl borde ren plastpåse vara att föredra framför ett bristfälligt fältdiskat kokkärl...

Link to comment
Share on other sites

En plastpåse håller inte länge om man angriper den med en kniv eller gaffel. Tom skeden har sönder påsen när det kommer 70-gradig mat på plasten, och då gräver man ändå i det odiskade kärlet = ohygieneiskt. Dessutom har det hänt att plastpåsarna har smält i dom välfyllda kärlen, så det blir ärtsoppa med fläsk och plast, vilket inte är ok heller.

 

Normalt sett så ska koket se till att det finns en diskstation för alla att använda, men varmt vatten osv. Precis som att det ska finnas en station för handtvätt att använda innan man utfodrar sitt tryne.

 

Många kanske tycker det här är töntigt, men töntigt är 40 tuffa soldater som skiter på sig, eller ligger och spyr pga att man är för cool för att tvätta händerna före man utspisar, eller diska sitt eget kokärl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På min tid (80-talet) kunde vi slöfockar som inte orkade/ides diska köpa formpressade plastinsattser (engångs) till snuskburken i markan...

 

Även frysplastpåsar användes frekvent.

Kunde vi också, nackdelen var att dessa j*vla möginsattser smälte om maten var för varm och man stod där med en oätlig sörja.

Ett 100 pack med djupa papptallrikar inköptes av vår vagn för att lösa alla problem.

/m

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad man tycker om plastpåsar, är det någon som faktiskt äter med kniv och gaffel i skogen? :happy:

De är ju en fördel om maten är av den typ som kan ätas med sked, sked och kniv har jag också testat. Bordsskick är något man kan ha när avståndet till närmaste matbord inte mäts i km, utan cm :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Återupplivar tråden en snabbis.

Jag har vid något tillfälle läst (här på forumet eller annorstädes) om ett bra substitut till originalspritflaskan som ingår i snuskburkskittet. Jag la det dock inte på minnet och efter några veckors internetsökande ger jag nu upp och frågar runt istället.

 

Är det någon som har ett riktigt bra tips på spritflaska till vår snuskige vän?

Link to comment
Share on other sites

Återupplivar tråden en snabbis.

Jag har vid något tillfälle läst (här på forumet eller annorstädes) om ett bra substitut till originalspritflaskan som ingår i snuskburkskittet. Jag la det dock inte på minnet och efter några veckors internetsökande ger jag nu upp och frågar runt istället.

 

Är det någon som har ett riktigt bra tips på spritflaska till vår snuskige vän?

En 37:a gin, plastflaska, från bolaget som du tömmer i din grogg innan du tvättar av etiketten och förser den med en för det nya innehållet mer adekvat sådan?

Brukar ju vara lite pluntaformade

/m

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

 

 

Är det någon som har ett riktigt bra tips på spritflaska till vår snuskige vän?[/quote

 

Jag använder en civil variant från Trianga med säkerhetskork på 1L. Vet inte om den finns kvar att köpa men har för mig att den ska finnas i mindre strl också.

Link to comment
Share on other sites

Primus minsta modell är bra, dock så blir det svårt att få plats med allt i snuskburken.

 

En 37:a gin, plastflaska, från bolaget som du tömmer i din grogg innan du tvättar av etiketten och förser den med en för det nya innehållet mer adekvat sådan?

Brukar ju vara lite pluntaformade

/m

 

 

Jag använder en civil variant från Trianga med säkerhetskork på 1L. Vet inte om den finns kvar att köpa men har för mig att den ska finnas i mindre strl också.

 

Japp den finns kvar 85 spänn på outnorth.se. Finns i strl 0.3,0.5,1liter. Fungerar mycket bra för min del.

 

Tack så mycket för svaren. Ska genast undersökas! =]

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Snuskburken - Kokkärl m/40

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...