mimesis Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 (edited) Nu blir frågorna dåligt formulerade. Jag undrar, å min sambos vägnar, vilken typ av militär utbildning hon som färdig läkare skulle kunna tänkas få göra? Jag vet att hela sjukvårdsapparaten är ändrad och att möjligheten att göra värnplikten som läkare är slopad. Finns det någon form av gröntjänstutbildning som civila kan få gå, utan att den är uppdragsanknyten? (swedint, hemvärnet) Till saken hör att hon har anmält intresse för att jobba med Läkare utan gränser, och både hon och jag ser det som en fördel om hon skulle kunna få göra en enklare GSU. Klämma på vapen, lära sig göra patron ur, skydd, etc. Edited May 7, 2003 by mimesis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 (edited) Det finns väl tremånaderskurs i HV? http://www.soldat.nu/ Edited May 7, 2003 by Vakten_F4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Sedan kan ju läkare krigsplaceras på Fältsjukhus... Fältsjukhus finns på T2... Det är allt jag vet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted May 7, 2003 Author Report Share Posted May 7, 2003 (edited) Det finns väl tremånaderskurs i HV? http://www.soldat.nu/ Fast hon vill inte ha krigsplaceringen i HV, och 3 månader är för lång tid. Edited May 7, 2003 by mimesis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Det finns väl tremånaderskurs i HV? http://www.soldat.nu/ Fast hon vill inte ha krigsplaceringen i HV, och 3 månader är för lång tid. Hmm, om tre månader är för lång tid så vet jag inte riktigt... Det bästa vore väl att vara kompis med ngn YOFF/ROFF eller hemvärnsman och "vara med" lite. Eller mini-lumpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted May 7, 2003 Author Report Share Posted May 7, 2003 Det finns väl tremånaderskurs i HV? http://www.soldat.nu/ Fast hon vill inte ha krigsplaceringen i HV, och 3 månader är för lång tid. Hmm, om tre månader är för lång tid så vet jag inte riktigt... Det bästa vore väl att vara kompis med ngn YOFF/ROFF eller hemvärnsman och "vara med" lite. Eller mini-lumpen! Kronprinsessan fick ju göra en 6 veckor lång utbildning tillsammans med civil personal som skall ut på missioner. Finns det någon sådan utbildning som civila kan gå utan att den är uppdragsspecifik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Kronprinsessan fick ju göra en 6 veckor lång utbildning tillsammans med civil personal som skall ut på missioner. Finns det någon sådan utbildning som civila kan gå utan att den är uppdragsspecifik? Den var faktiskt bara 3 veckor lång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu E Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Hälso- och sjukvårdsofficer - Endast för utbildade och legitimerade läkare, sjuksköterskor, veterinärer, hälsovårdsinspektörer och apotekare. Kursen är 20 veckor lång och bedrivs i samarbete mellan Försvarets sjukvårdscentrum (FSC) på Hammarö och Karlstad universitet. www.mil.se Från rekryc.mil.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 (edited) Hälso- och sjukvårdsofficer - Endast för utbildade och legitimerade läkare, sjuksköterskor, veterinärer, hälsovårdsinspektörer och apotekare. Kursen är 20 veckor lång och bedrivs i samarbete mellan Försvarets sjukvårdscentrum (FSC) på Hammarö och Karlstad universitet. www.mil.se Från rekryc.mil.se Är inte detta för att bli anställd läkare inom försvaret (de med röda streck mellan galonerna)? Eller kan de gå kursen och bli krigsplacerade som vpl läkare? Om hon bara vill ha en kort gröntjänst föreslår jag faktiskt GSU-US (Swedint, 3 veckor). Det är inte inriktat på en viss mission utan skall ge de mest grundläggande soldatkunskaperna så att de kan ingå i utlandsstyrkan. Själva utbildningen till internationell tjänst kommer precis som för alla andra innan man åker iväg. Självklart är kravet för att få åka godkänt betyg från GSU-US. Det är vad jag vet heller inget tvång på att en mission faktiskt skall genomföras. Ett annat alternativ är väl lottakårerna. Jag vet inte hur deras utbildningssystem ser ut men man kan bli åtminståne kapten utan att ha gjort lumpen. Edited May 7, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 8, 2003 Ja Lottorna har en utbildning som kallas TFU, jag har inga detaljer men den är på nån vecka bara. Bara att ringa o höra med dem. Nu är dock Lottorna en avtals organisation så.. kolla så man inte måste skriva kontrakt osv om man ska gå kurser hoss dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted May 9, 2003 Author Report Share Posted May 9, 2003 Tack för svaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Är inte detta för att bli anställd läkare inom försvaret (de med röda streck mellan galonerna)? Eller kan de gå kursen och bli krigsplacerade som vpl läkare? Tror inte att det är enbart för att bli anställd. Om de går kursen så blir de krigsplacerade på förbandsplats eller motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 Hälso- och sjukvårdsofficer - Endast för utbildade och legitimerade läkare, sjuksköterskor, veterinärer, hälsovårdsinspektörer och apotekare. Kursen är 20 veckor lång och bedrivs i samarbete mellan Försvarets sjukvårdscentrum (FSC) på Hammarö och Karlstad universitet. www.mil.se Från rekryc.mil.se Är inte detta för att bli anställd läkare inom försvaret (de med röda streck mellan galonerna)? Eller kan de gå kursen och bli krigsplacerade som vpl läkare? Hälso- och sjukvårdsofficerskursen på 20 veckor motsvarar reservofficersutbildning. De har säkert röda band på gradbeteckningarna men det officerare och läkare under övningar och skarpt läge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 De har säkert röda band på gradbeteckningarna men det officerare och läkare under övningar och skarpt läge. Antar att du menade de är officerare... eller motsvarande betydelse alternativt att en del av meningen föll bort. Är denna kurs ett krav för att bli anställd läkare på ett förband eller bara för att få tjänstgöra i krigsorganisationen? Måste en läkare i utlandstjänst ha gått den här utbildningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted May 10, 2003 Report Share Posted May 10, 2003 Ja en del av meningen föll bort Tror inte att sjukvårdspersonal i utlandstjänst behöver ha gått den kursen. Det räcker nog med den korta grundläggande soldatutbildningen som civila kan gå på swedint. Tanken är väl att en läkare i på förbandsplats eller motsvarande skall ha en viss grad eftersom han/hon är chef för en del av verksamheten. Detta är min teori bakom utbildningen till hälso- och sjukvårdsofficer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 10, 2003 Report Share Posted May 10, 2003 Vem är chef på en förbandsplats, läkaren eller väbeln? Vad har väbeln för uppgift? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts