Jump to content

Ungdom på GMU


Guest Rekryt_121

Recommended Posts

Guest Rekryt_121

Vad tycker befäl om att man varit med i ex Försvarsutbildarnas ungdomsverksamhet? Är det något man har stor fördel av eller ser dom snett på en då?

 

//Rekryt 121

Link to comment
Share on other sites

I min erfarenhet, som ungdomsinstruktör, så beror det på många faktorer, så det behöver inte vara en nackdel, eller en fördel för den sakens skull.

 

Under förutsättning att du kommer från en ungdomsverksamhet med hyggligt anseende, har förmåga att anpassa dig till att vissa utförande och förhållande kan skilja sig från det du lärt dig inom ungdomsverksamheten, inte försöker knäppa befäl på näsan eller nervärdera övriga soldater genom att utge dig för att ha höga förkunskaper, så ser de flesta befäl jag stött på lite fördelaktigt på att man deltagit i ungdomsverksamheten.

 

Detta då man har en viss förståelse redan för materiel och rutiner.

 

Mina 2,5 korvöre

Link to comment
Share on other sites

Det jag har hört är att (som ovanstående även påpekar) om du kommer från en ungdomsavdelning med gott anseende, är kompetent och inte är en ren allmän viktigpetter, så kan du även lida risken att bli "befälens bitch".

Då det blir mycket enklare för dem att ge dig bajsmackor än de flesta andra rekryter.

Link to comment
Share on other sites

Så är det bäst att helt enkelt hålla k*ft om att man varit med?

 

Rekryt 121

En erfaren officer kommer snabbt förstå att något är konstigt. sen kommer ju frågan vad du har gjort innan. Tro inte att de inte skulle märkas. så var ärlig från början.

Link to comment
Share on other sites

Så är det bäst att helt enkelt hålla k*ft om att man varit med?

 

Rekryt 121

Notera att det är en ocean av skillnader att skryta om kunskap man (tror sig) ha och att utnyttja egen kunskap och erfarenheter för att hjälpa grupp och pluton.

Gäller helt enkelt att man känner av de befäl man har, samt de övriga i plutonen.

 

EDIT: uttrycket i början försvann i all hast...

Link to comment
Share on other sites

innan inryck så skulle vi fylla i ett papper med meriter, civila som ev militära.

 

jag var helt ärlig med vad jag hade gjort för utbildningar via FBU/HV-ungdom, SRK och HV.

 

det var vissa stunder då något befäl, innan momentets början, lite diskret poengterade fö mig att jag inte behöver räcka upp handen i det kommande momentet.

men de kunde likväl använda mig som marionettedocka under någon försvisning eller liknande.

 

har man bara bra befäl så kan dom ta vara på den kunskapen som man besitter sen innan.

 

lycka till

Link to comment
Share on other sites

Visa genom ditt agerande vad du kan, inte vad du tror att du kan, utan att för den skull vara stöddig.

Befälen kommer att märka om du har någon tidigare utbildning.

Det märker man på så enkla saker som hur du bär din utrustning eller hur du ställer upp i korridoren.

Var ingen viktigpetter som alltid ska briljera med din kunskap utan använd den för att hjälpa din stridsparskamrat och grupp.

Flyg helt enkelt strax under radarn.

 

The Swede.

Link to comment
Share on other sites

Min allmäna uppfattning är att de flesta officerare idag inte vet att det finns en militär ungdomsverksamhet i form av FBU/försvarsutbildarna, med lite tur har dom hört talas om "minilumpen".

 

Men det första du gör är inte att ropa rakt ut att du varit med i ungdomsverksamhet, gör så gott du kan och följ med i strömmen ett tag, hjälp dina kamrater osv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...