Jump to content

Recommended Posts

Hej :) Första inlägget här, vi får väl hoppas det blir fler!

 

Jag är väldigt intresserad av att bli ammunitionsröjningssoldat men hittar inte alls mycket info om det. Vore därför kul att höra om någon har lite mer insikt i utbildningen, hur tufft det är att komma in osv.

 

Dessa två länkar är i princip det enda jag hittat på ämnet:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Yrken/Faltarbeten2/Ammunitionsrojningssoldat/

http://blogg.forsvarsmakten.se/armebloggen/2012/07/16/en-eod-soldats-vardag/

 

Mönstrade i somras men fick tyvärr syn C och kom inte in på markstrid som jag tänkt mig då, vägledaren sa något om att sjöstrid fungerade med syn C men stog ju B i hans papper så litar inte riktigt på det... hehe. Hur som helst känns amröj ändå roligare än strid nu :)

 

Någon på forumet som varit/är amröj? Vill veta allt! Är det olika inriktningar t.ex. vissa riktar sig mot minor och andra mot andra slags bomber? Edit: Antingen CMD- eller IEDD-grupp står det ju i mina länkar :) Är det olika utbildningar då?

Edited by Spaceman
Link to comment
Share on other sites

Kan inte svara på hur det ser ut idag, men på min tid så kunde EOD allt, dvs minor, ammunition och IED. Alla skulle kunna allt, men vissa blev lite bättre på vissa saker och fick oftast lösa vissa uppgifter. Under GU så var det soldaterna som gjorde ammunitions- och minröjningen medan IEDD låg på gruppcheferna. I utlandsstyrkan så såg det ungefär lika dant ut, fast då hade vi bombroboten också. Under GU så gjorde soldaterna 10 mån och vi gruppchefer gjorde 15.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, tackar för infon :)

 

Vore kul att veta hur högt man behöver prestera på mönstringen, satsar på att få dubbla 8:or nästa gång men osäker om man lyckas. Kan dock tänka mig att intelligenstest och psykolog spelar större roll än för andra förband? Samtidigt verkar det ju inte vara en jättepopulär utbildning direkt när man inte hittar så mkt om den.

Edited by Spaceman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Funderar på att söka mig mot Ing2 under kommande antagningsperiod. Hur mycket ( om alls ) tror ni att min utbildning som rörläggare ( Svetskurser, El Lära, El Kompetens, Styrteknik, Verkstadsteknik osv. ) hjälper mig? Har även Jobbat som möntor i ca ett år.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...

Ja jag har sett att dom utökat infon en massa! Väldigt positivt :)

 

Dock har jag nu sökt Ledning på Amf1, tror inte min syn duger till amröj tyvärr. Har en kompis som sökte in som markstrid men bytte till en ledningstjänst vid anställning och det verkar bra :)

 

Dock blev man ju 7:e reserv... Och yrkesvägledaren som sa att jag med största sannolikhet kommer in.. >:-( Så jag behövde inte göra några nya tester (var uppe i sthlm och vände, hade förmodligen förbättrat mina resultat ordentligt bara jag fått göra om fystesterna...) Dock vet man ju att dom är luriga jävlar.. :-P

 

Tror ni det finnns någon chans att komma in ändå?

 

Edit: kanske skulle ta det i någon anna tråd och låta denna handla om amröj..?

Edited by Spaceman
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...