Jump to content

Lillan klar

Guest Lillan

Recommended Posts

Guest Johannes

Då kommer du att träffa många av mina kompisar, tror fan halva bekanskapskresten har hamnat i boden som kb. Aja en bra tjänst är det allt, det bli säkert skoj :)

Guest Johannes

FL, rädd för lite kyla?? vafalls det ska vara lite kyligt ute då känner man att man lever :) och föresten det blir nog en mild vinter i år, snön har ju inte ens börjat komma ;)

/johannes - stolt norrbottning.

Samband=roligt, Som gamal sambandsGb (01-02) så kan jag ju säga att samband är roligare än vafd det låter, ok, RA180 kan ofta vara jävlig, men man lär sig SÅ mycket. Har själv lärt mig en del om El-installation, Telefonkoppling, pedagogisk tillämpning och inte minst felsökningens vackra konst, försöksjälv felsöka en Optokabel mitt i natten :)

SAMBAND=ROLIGT

Se till att skaffa ett multitool före bara, ovärdeligt... :)

På min avatar så siter jag och grejar med PC-dart, det är Bra samband :)

Nä, det var mest på skämt. Jag trivs faktiskt bättre i kyla än i värme...eller rättare sagt, min kropp fungerar bäst "under svala förhållanden".

Ser fram emot att få se lite av vårt avlånga land. Lär bli en hel del långa resor, med tanke på att jag bor i Malmö. ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Guest Johannes

...och när det är som jävligast och man är ute i skogen i minus 35 -40 så är det bara att komma ihåg att "en svensk soldat fryser aldrig, han bara skakar utav glädje" ;) eller....? :)

Nä, det var mest på skämt. Jag trivs faktiskt bättre i kyla än i värme...eller rättare sagt, min kropp fungerar bäst "under svala förhållanden".

Ser fram emot att få se lite av vårt avlånga land. Lär bli en hel del långa resor, med tanke på att jag bor i Malmö. ;)

hohojaja, det var ju inte lilla biten direkt!

Om du utnyttjar tiden maximalt så kan du bli en väldigt beläst man :)

om du inte redan är det ;)

eller så kan du ju komma på massa roliga lekar :what:

Aj då, det är länge tills dess. Själv tuffar man upp 1200 km med tåg nu i januari. <!--emo&:notify

Ska bli kul att få prova åka skidor. De säger att det är kul... :D

Du har nog blivit lurad. Det är inte kul. Det är hemskt. Lycka till.. KB... hehe. Januari.. Boden.. *hehe*

Det var iallafall jäkla skoj att se när de nya KB ryckte in. ;)

/Ing, GB *som ryckte in mitt i sommaren, bland myggen*

------------------

Lillan, du har nog fortfarande möjlighet att komma bort från radioapparaterna, Ingbat behöver också lite damer. Hos Art och Pansar är väl redan största delen kärringar? :D

Guest Lillan

finns nog inte många särringar hos art... ;) fast nu kommer de att få en liten liten tant till där uppe...

nu blir det bara jag myggen och ra180... plus ca 40 pers som står under Lillan!

muahahaha :cool:

Jag? Lurad?? Hehe...nej du, jag är tillräckligt korkad så det räcker ändå. :D Jag bönade och bad (nästan i alla fall) inskrivningsförrättaren att skicka mitt arsel till Boden. :D

Hur som helst får jag flyga hem på helgerna så det blir inga större problem. Har räknat ut att jag förmodligen kommer hinna hem på helgerna före en del andra som redan bor i norrland. :P

Hur som helst får jag flyga hem på helgerna så det blir inga större problem. Har räknat ut att jag förmodligen kommer hinna hem på helgerna före en del andra som redan bor i norrland. :P

Japp, det där e skitkul med att bo långt bort. För det mesta är det flyg. Får väl se hur det ligger till med stockholm.. jag tror att det låg på gränsen för flyg. Det hände att man kom hem ganska många timmar före folk som bodde 70 mil närmare.. vilket är SKITSKOJ! :D

Det är faktiskt t.o.m. så man kan leva med att åka tåg ibland.. soft att ligga i en säng i 18 timmar, utan några som helst krav på att göra ett dugg.

Guest Johannes

Så man blir inte helt tokig av att åka tåg 18 timmar varje gång man ska hem på permis? :D, förhoppningsvis blir det långa resor även för mig, fast å andra hållet, från luleå till karlsborg är ju en bit det med.

FL vi kanske springer på varandra när du gå av och jag ska på :P

GRATTIS!

Ännu en som hamnar under Sankta Barbaras beskydd. :D

Som sambandsnisse på art kan jag säga att det faktiskt kan vara förbannat kul.

Faktiskt jobbigt fysiskt också ibland även om man inte skulle kunna tro det. ;)

Nämen som sagt, jag tror bestämt att du inte kommer att ångra att du gör lumpen som sambands-KB på art. :D

Jag vet inte vad jag ska ge för råd Lillan.

Samband är nog kul, var själv ledningsplutonchef innan bataljonsledningen kom på att det behövdes en pluton som hade helt andra uppgifter (som att slå ut fientliga staber, störa samband mm och då behövdes folk med liknande "tänk" så det visste vart de skulle leta osv) och då hade jag tröttnat på allt samband så jag anmälde mig glatt som frivillig och skrapade i hop en massa F+E soldater, gb, pb och kb.

Jag hade nog försökt byta. Varför? JAg tror det är avsevärt roligare att vara vagnchef i en stridsvagn 121/122 eller i en cv 90 än att meka med samband. Mer lumpen/militär så att säga.

Jag vet att mönstringsförättarna försöker sätta tjejer på sambandsbefattningar, ledning, uh, tross, träng, sjv för att de inte ska påvera deras egen självbild och världsuppfattning för mycket (så de själva kan leva i tron om att det är riktiga män och krigare som kör stridsvagn och bara de som klarar det medan sambandet och annat skit det klarar ju vem som helst av).

Jag är av den uppfattningen att man skulle satsa stenhårt på kvinnliga/blandade stridsvagnsbesättningar då det tex är bevisat att kvinnor är överlägsna i situationer där det finns flera mål att nedkämpa och man måste välja ordning, att uppfatta situationer med fler än en fiende korrekt.

Se om du kan få det ändrat. Det är, vad jag förstått på de som legat på denna typ av förband, jävligt kul och jävligt prioriterat.

Annars tror jag du kommer få det kul på artbat också.

Lycka till oavsett.

För att svara på lite frågor angående resor till och från Boden...

Som det fungerade när jag låg inne (01-02) enligt vad jag har fått höra fungerar det likadant nu med.

Om det är en vanlig korthelg dvs Fredag eftermiddag till Måndag morgon är det flyg som gäller för allt folk som bor söder som den mäktiga dalälven (+ vissa platser i dalarna)... har jag för mig att gränsen var. De andra åker tåg.. förutom de som bor i närheten eller på riktigt udda platser, de får kronbil. Resan Boden -> Kallax -> Arland -> Uppsala tar väl...

Boden -> Kallax 0:42

Kallax -> Arland 1:05 Om du inte flyger med (Martin Blixt 0:45)

Arlanda -> Uppsala 0:28

Om man däremot är ledig hela fredagen eller t.ex. måndagen så åker man automatiskt tåg.

Boden -> Uppsala ca 13h men säg 14h då man ofta krockar med en ren i Bastuträsk...

Särskilt skräpigt är det väl inte, men efter ett par tågresor brukar alla lumpare tröttna och spåra ur, vilket leder till en del skräp. Dock så lyder tågkupérna under ett märkligt fenomen, det är alltid SNOR varmt längst upp, och alltid iskallt längst ned. Med andra ord skicka alltid ned filten till stackarn där nere =)

för satan hon är ju artillerist. artillerister fryser aldrig. (vi sitter i en varm hytt) :)

Lilla Skuggan....

Ni lökar på B-pl sitter i en varm hytt......

Vi på E-plut ligger under en gran och stirrar på ett kalhugge...

Lillan: KB inom Artilleriet, funkat för mig! Bra folk....

Men 111 SSK Bat tar upp lite som är värt att tänka på.

Kan du inte byta inryckningsställe men du vill inte tjänstgöra som Sb-befäl så rekommenderar jag dig att prata med din Plutonchef/Kompanichef när du rycker in. Brukar inte vara några problem för KB som det kan vara för GB o dyl. Vi fick t ex lämna önskemål om befattning.

Skulle du vilja en rolig, intressant och lärorik befattning inom en Haubbat rekommenderar jag varmt EldledningsgruppChef.

Januari 04 Lillan...ditt förband (krigsorg.) kanske är nerlagt då, man vet ju aldrig när Miljöpartiet får vara med och bestämma.

Nu har vi 4 Haubitsbataljoner...för 10 år sedan hade vi över 30. Hela armén har sämre ART kapacitet än en Amerikansk infanteridivision på 18000 man.

Tjenare Lillan! Kul att se fler som ska till boden! Jag ska också dit 2004 som KB på pansarbataljonen (strf/strvplutonbefäl).

Hur artilleriet är vet jag inte riktigt.. men jag tycker pansar verkar roligare :angry: Så byt om du kan, som nån annan föreslog, när du kommer dit.

Annars tror jag samband är helt ok, och får du leda 40 soldater så är ju det en grym ledarskapsträning. Lycka till så ses vi kanske 2004!!

/LISA

Lillan, så du vet. Det är ytterst svårt att byta när man väl är på plats. Ska du byta så måste du göra det innan du rycker in och helst inom tre veckor från din mönstring.

Gör som Lisa. Satsa på pansar - det är action och kul som fan.

FL, rädd för lite kyla?? vafalls det ska vara lite kyligt ute då känner man att man lever :) och föresten det blir nog en mild vinter i år, snön har ju inte ens börjat komma ;)

Hmm... Jag har för mig att det "normalt" sett ska vara en kall vinter om det har varit en varm sommar... Hoppas att jag har fel då jag också ska till Ingbat i januari.

Jag bor dock lite närmare, typ Piteå, åtta mil från Boden.

Det är minusgrader här nu (ikväll) och tidigare idag snöade det på E4:an strax mellan Luleå och Piteå.

I övrigt kan jag bara hålla med Ing om att vita blixten inte är kul. - Man åker fortare i sidled än i längsled...