Jump to content

Recommended Posts

Jag kom in på GMU 1 2013 och på mitt antagningsbesked står det att utbildningstiden är 194 dagar. Eftersom GMUn bara är 90 dagar drar jag slutsatsen av att de resterande 100 dagarna är KMU..

 

Min fråga är då vad KMUn innehåller? Någon som har erfarenhet av detta? Jag vet att den ska förbereda mig för eventuell efterföljande SOU i mitt fall.. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt till Luleå som SoU, detta gör att jag kommer om allt går vägen spenderar 3 månader i Luleå. Resterande tiden kommer jag vara på LSS och lära mig ledarskap osv. innan jag påbörjar utbildningen som Mark tekniker Mekanik vid FMTH i Halmstad. Jag råder dig att ringa din utbildning plats och fråga om mer information.

Edited by Blå Gul Katt
Link to comment
Share on other sites

Ingen aning hur det fungerar.. Jag sa att jag var intresserad av en So tjänst o sökte GMU o nu när beskedet kom står det att min utbildningstid är längre än de 90 GMU dagarna. Jag drog då slutsatsen att det var KMUn som låg där :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt till Luleå som SoU, detta gör att jag kommer om allt går vägen spenderar 3 månader i Luleå. Resterande tiden kommer jag vara på LSS och lära mig ledarskap osv. innan jag påbörjar utbildningen som Mark tekniker Mekanik vid FMTH i Halmstad. Jag råder dig att ringa din utbildning plats och fråga om mer information.

Men är det inte direkt till SoU som du har sökt? KMUn är ju bara 3 månader o då hinner man väl inte vara både på skola och tjäntsgöringsplats? Frågan gällde KMU som följer direkt på GMUn o vad den innehåller.. :camo:

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt ingen aning om det är KMUn bara att vi har samma upplägg. Har inte fått någon som helst information förutom ett troligt tids upplägg. Troligen för att vi inte behöver veta just nu utan se till att göra GMU först.

Edited by Blå Gul Katt
Link to comment
Share on other sites

Halloj! GMU-KMU Januari-Augusti 2012 på Lv6. Jag kan nog redogöra lite för hur KMU:n såg ut på Lv6. Hur den ser ut på LSS, I19 och SSS har jag dock inte så stor koll på.

 

KMU:n började med utb på pansarskott, allt eftersom veckorna gick så vävdes det in i gruppstrid.

Därefter hade vi ca 2v på MSS Kvarn där vi fick agera övningstrupp åt SO-kadetter

 

Vi hade även en form av SIB-vecka där vi övade både skarpt och löst.

 

Sen är det några veckors stridsskjutningar innan man går ut på slutövning.

 

Sen kommer man hem, vårdar, avslutar och går ut på respektive skola.

 

Om jag minns rätt så är det tre kurser som måste vara med i KMU(i övrigt är nog tyglarna ganska fria) kurserna är: ledarskap, "likabehandlingskurs" och någon form av "prao-vecka" på det förband du har blivit placerad på.

 

Ledarskapskursen är bara några timmar, behandlar lite FIRO-cirkel och Johari-fönster.

 

På likabehandlingskursen läste vi "På Y-fronten intet nytt" och diskuterade den.

 

Tröttnade på tentan, så jag tänkte att jag kunde skriva lite här :banghead:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Btw så har ni 2 veckors sommarledigt inklämda nånstans där.

 

Hur många är ni som ska till Lv6? Är ni bara SOU:are eller är det soldater också?

 

Lv6 är hursomhelst awsome :rocketl:

Hur såg slutövningen ut på ett ungefär? Om allting går som planerat så påbörjar jag min KMU i början av maj.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag ju inte säga, då blir det ju inte så spännande, eller hur? :camo: Nej, men det finns ingen mall för KMU-slutövn. Den skiljer sig ganska mycket beroende på vilka befäl du har och från regemente till regemente.
Om den ens överhuvudtaget liknar min så blir det väl till att gå en bit, skjuta en massa och har det lite småjävligt över tiden.

Link to comment
Share on other sites

Btw så har ni 2 veckors sommarledigt inklämda nånstans där.

 

Hur många är ni som ska till Lv6? Är ni bara SOU:are eller är det soldater också?

 

Lv6 är hursomhelst awsome :rocketl:

Jag tror det är omkring 80 som ska in på Lv6 o på den andra frågan har jag ingen aning :camo:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...