Jump to content

Recommended Posts

Det förs en diskussion både här och på Tidningen Hemvärnets forum om fys-krav för Hv. Tidningen Hv har nu en pågående artikel om det och krav och tester lär komma uppifrån snart. Ställer vi krav på övningar och utrustning så måste vi acceptera krav på oss själv också.

Men hur ser det ut i verkligheten på enskilds, grupps, plutons, kompanis, bataljons eller utbildningsgrupps nivå?

Den här tråden hoppas jag mynnar ut i att det snart finns poster med "Idag gjorde mitt kompani fält- och multitesten för första gången enligt RiksHvC order", men där är vi inte nu.

Diskussionen om huruvida Hv behöver fyskrav eller ej ----> .

--------------------------- ----------------------------------- ------------------------------- -------------------------------------

Jag börjar.

Personlig träning

Gruppchef Grg, Insatspluton

Fälttestet länk

Igår sprang jag fälttestet för första gången sedan 1994 (dvs lumpen, inte samma sak, men iallafall på tid), med en kompis. Vi gick ut lite hårt och jag kroknade runt 1200 meter. Vi gick 1,5 minut, sen joggade vi sista biten.

12.26.

Utan Ak4, det var på en vanlig löpslinga i Helsingborg. (lite blickar fick vi, tyvärr ingen som vågade fråga något)

Multi länk

På gymmet har jag nu efter lite förträning skiftat till att göra multitestet först, därefter kör jag andra maskiner för att träna hela kroppen.

Jag klarar minimikraven på alla övningar, men siktar på att maxa dem.

Beep/Coopers

Beep har jag aldrig testat, men avser prova det med en kollega.

Organiserad träning i Hv-regi

Har vi ingen på någon nivå som jag känner till i min bataljon. Det finns flera grupperinga som springer, går eller gör andra sporter, men inget som kommer uppifrån.

Fälttestet skulle göras under en KU i våras men det hanns inte med.

Ett skäl till att det är svårt att få ihop folk till ren fysträning är att vi numera är så utspridda, samt att utan ersättning är närvaronivån låg (jämför närvaron KFÖ/SÖF = ok och KU = usel).

Jag har själv bjudit in till ett antal promenader om 10-15 km inom kompaniet och bataljonen, men intresset är lågt. Det är ändå en sträcka som de flesta borde klara av. (Kanske är det för att det är jag som står för det? :tveka: )

Jag tror att det kommer bli morgon-BRAK i mitt kompani från 2013, chefen är iallafall på. Om inte annat får jag börja med att få igång min egen grupp!