Jump to content

När började LK35/70 användas?

BigPapa

Recommended Posts

Hej! Har en liten fundering om när LK35 och LK70 (och LK100) kom i bruk i vårt kära försvar? Undrar även är man slutade använda stridseleväskan, samt vad man hade innan man tog vare sig stridsseleväskan eller LK-systemen i bruk?

Har försökt googla runt, men har inte hittat något konkret.

Tackar på förhand!

LK-system finns inte eftersom de korrekta benämningarna är t ex 35L, K som alltså står för 35 liter, komplett. LK är alltså inte en typbeteckning.

100LK (Ryggsäck 2000) infördes våren 2000, samtidigt som Enmanstält 2000. Stridssäck och Bärsäck 2000 kom senare under hösten, medan stridsvästen dröjde ytterligare två år. Sovsäck 2000 tror jag kom året innan.

Innan 35 LK hade man andra ryggsäckar, t ex "älgpungen".

Edited by 106

LK35/70 finns inte med i SoldR Mtrl 1977 men återfinns i 1983 års utgåva.

Alltså borde de ha börjat användas i slutet av 70-talet eller början på 80-talet.

Ryggväskan till stridsselen fasades ut i takt med att LK35 infördes.

Innan man hade stridsselen användes en äldre form av ryggsäck, det så kallade "Päronet"

Den säcken levde kvar i hemvärnet en bra bit in på 80-talet.

The Swede.

Innan man hade stridsselen användes en äldre form av ryggsäck, det så kallade "Päronet"

Jag fick ut den någon gång kring 1998 som del av FBU-utrustning... Tror den står kvar i källaren någonstans :) Tror inte förrådet ville ha tillbaka den.

• Super Administrators

Du kan kolla på Armémuseums samlingar på nätet

http://digitaltmuseum.se/search?query=stridssele&count=200&js=1&owner_filter=S-AM

Det verkar som att innan stridsselen användes ammunitionsgördel samt ränsel.

Stridssele S

Byttes inom värnpliktsförbanden mot stridsbälte 304K under åttiotalet.

Väskorna på stridsselen var gjorda för att passa magasinen till k-pist m/45 så de var något djupa till ak4:ans magasin.

Tyckte den var helt ok, satt bättre än 304K och hade ett bättre ok.

Skall man bära mycket så föredrar jag lk35 före ss2000. Då ramen tillåter att man kan fästa på bra extra utr. Även radio mm.

sv2000 är för vek. Man har ju möjlighet att få lite ventilation för ryggen med lk35an.

Men det är kanske bara jag som är gammal.

Slut OT

Edited by FCR2

Med ett avbärarbälte från haglöfs och hemmapulad bröstrem, är lk35-mesen den näst bästa radio-mes* jag provat.

Men kom lk35 med den mes den har idag?

Eller fanns det en innan?

Har sett en variant med en ytterst tunn mes, som såg så obekväm ut att jag fick ont i ryggen, bara jag såg den.

Har även hört att det var ett helvete att gå nijmegen Med lk35.

Skulle tydligen skava mot röven om du var av fel längd.

*boblbe-e's plastryggsäckar/ryggskydd är de bästa, men håller inte riktigt för skogsliv.

Är dessutom svindyra, om man inte köper beg.

Edited by bushman

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Ljungcrantz" data-cid="805500" data-time="1356829475"><p>

LK35 duger ypperligt åt ungdomsverksamhet då de inte har så mycket utrustning som en soldat sen hur bra den är rent ergonomiskt kan det väl finnas delade meningar om.</p></blockquote>

Menar du till skillnad mot SS2K?

Har du kollat hur mycket den rymmer jämfört med 35LK?

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Ljungcrantz" data-cid="805500" data-time="1356829475"><p>

LK35 duger ypperligt åt ungdomsverksamhet då de inte har så mycket utrustning som en soldat sen hur bra den är rent ergonomiskt kan det väl finnas delade meningar om.</p></blockquote>

finns det någon som har SS2K och 35LK och kan testa. de är ju trotts allt så även om bägge på pappret är 35 liter kan formen göra att Den praktiska volymen skiljer.

Här har inte ungdomarna fått 35LK på minst fem år. Jag trodde inte de fanns några 35LK på Loggen eller är de framplockade ur lokala gömmor.

De rymmer ungefär lika mycket men SS2K är mycket smalare och kan därför, i vissa fall, vara svårare att packa.

Fördelen med SS2K är att du har bättre möjlighet att fästa saker på utsidan medan 35L har fördelen att du kan fästa saker mellan ramen och säcken, exempelvis radio.

Har sett en variant med en ytterst tunn mes, som såg så obekväm ut att jag fick ont i ryggen, bara jag såg den.

Har även hört att det var ett helvete att gå nijmegen Med lk35.

Skulle tydligen skava mot röven om du var av fel längd.

Den med den tunna ramen (typ 5 mm pianotråd) är flygvapnets gamla urusla 35-literssäck som jag inte vet vad den heter. Den har även en tunn midjerem men att kalla remmen avbärarbälte är nog fel. Begriper inte varför de inte kunde ha samma säck som armén.

Det finns många som föredrar att gå Nijmegen med just 35LK just för att det inte blir lika svettigt om ryggen. Dessutom är den lättare att packa då man måste göra ordentligt fel för att det ska kännas, medan det med stridssäcken räcker att lägga något fel så trycker det i ryggen. Det går också lättare att komma åt innehållet. Själv har jag ändå använt stridssäck 2000.

Har faktiskt sett värre skador från 70LK. Detta har då berott på felanpassat avbärarbälte i kombination med svett och värme.

Edited by 106
  • Like 3

Väger ändå 8 pannor, sen tillkommer det ofta saker på övningar och vi är uppe ~12 kg. Kan inte se vad vi ungdomar inte har som inte en soldat har i sin packning. Nu hittar jag inte SoldR Mtrl P men kan inte komma på vad som skiljer i grundutförandet. Jag gnäller inte på lk35'an, jag älskar den. Det som skulle göra den ultimat vore ett avbärarbälte, lite modernare än den på lk70. Stridsäck 2000 suger, vart ska man ha radion? Spännerna går sönder, dragkedjan pajjar och listan kan göras lång...

Som ungdom vill jag ha

*Lk35 med ett "modernt avbärarbälte"

*Bärsäck 2000

Det skulle få mig att hoppa upp och ner. :happy:

Jag personligen använder enbart mesen till 35:an och numera inte ens det efterosm att jag inte är GRG-laddare/skytt, något mera. Tycker verkligen om Stridsäck 2000, även om jag gärna sett fler möjligheter till att fästa liggunderlag, knäppetält, blåsa osv.

Visst skulle det kanske bli bättre med avbärarbälte och luftkanal av kvalité på SS2k men så som jag använder den så klarar jag mig, och då är vi ju genast där med personliga åsikter, tyckande mm.. ;)

Dessutom,

Inte en endaste gång har jag lyckats förstöra något spänne, dragkedja eller tyg på vare sig SS2k eller trossen, och då åker jag tåg/buss till varje övning med sadistiskt mycket skit nerpulade i väskorna.

/RiP

The Swede.

Den fanns kvar i driftvärnen till åtminstone mitten på 90-talet.

Jag personligen använder enbart mesen till 35:an och numera inte ens det efterosm att jag inte är GRG-laddare/skytt, något mera. Tycker verkligen om Stridsäck 2000, även om jag gärna sett fler möjligheter till att fästa liggunderlag, knäppetält, blåsa osv.

/RiP

Jag kör mitt liggunderlag inrullat i knäppetältet, fäst med gummirep på sidan. Funkar utmärkt.

/07

Dessutom,

Inte en endaste gång har jag lyckats förstöra något spänne, dragkedja eller tyg på vare sig SS2k eller trossen, och då åker jag tåg/buss till varje övning med sadistiskt mycket skit nerpulade i väskorna.

Jag hämtade ut min första Stridssäck 2000 och Bärsäck 2000 under hösten 2000 så de tillhörde den första leveransen med för korta remmar till locket på stridssäcken, men grov dragkedja på bärsäcken.

Bärsäcken håller fortfarande medan nyare med tunn dragkedja har förbrukats på löpande band. Stridssäcken blev jag tvungen att byta i somras då de fjädrande delarna till båda sticklåsen hade gått sönder och de inte gick att byta på ett enkelt sätt. Men 12 års användande får väl anses vara godkänt ändå.

Edited by 106
  • Like 1

• 2 weeks later...

bara synd att inte LK70 och LK35 gjordes med stark aluminium ramar istället för stålram.

Vet inte det. Upplevde aldrig ramens tyngd som besvärande, utan det var allt skrot i/på ryggsäcken som gjorde den tung. Stål är mer hållbart (bassesäkert) och lättare att laga.

bara synd att inte LK70 och LK35 gjordes med stark aluminium ramar istället för stålram.

Vet inte det. Upplevde aldrig ramens tyngd som besvärande, utan det var allt skrot i/på ryggsäcken som gjorde den tung. Stål är mer hållbart (bassesäkert) och lättare att laga.

ja det kan jag hålla med om, det blev nog en dum morgon tanke.

Väger ändå 8 pannor, sen tillkommer det ofta saker på övningar och vi är uppe ~12 kg. Kan inte se vad vi ungdomar inte har som inte en soldat har i sin packning. Nu hittar jag inte SoldR Mtrl P men kan inte komma på vad som skiljer i grundutförandet. Jag gnäller inte på lk35'an, jag älskar den. Det som skulle göra den ultimat vore ett avbärarbälte, lite modernare än den på lk70. Stridsäck 2000 suger, vart ska man ha radion? Spännerna går sönder, dragkedjan pajjar och listan kan göras lång...

Som ungdom vill jag ha

*Lk35 med ett "modernt avbärarbälte"

*Bärsäck 2000

Det skulle få mig att hoppa upp och ner. :happy:

ammunition,handgranater,sprängdeg osv :rolleyes:

• Like 1

Upplevde den aldrig som tung heller. Vi gjorde avbärarbälten av säkerhetsbälten, funkade rätt bra.