Jump to content

Fälthygien i vinterklimat

Recommended Posts

Jag ska under våren hålla en lektion om fälthygien i vinterklimat och undrar om finns det några veteraner där ute som har spenderat många fältdygn i nordens kalla vintrar. Det jag är ute efter är era egna erfarenheter om hur man lättast håller sig ren på vintern.

Räcker det att det var kallt eller måste det vara norrland?

I brist på fundamentala hygienanläggningar i vinterklimat:

Snö, naken, rulla, skrubba, värm/torka, klä på dig renare kläder om du kan, rör på dig.

intimhygien:

OVIK = Kåsa, varmvatten, tvål och dina ädlare delar i en mindre glädjande kombination, men du mår bättre efteråt (särskilt om du kan byta underkläder samtidigt).

Förkortningen sades stå för OllonVård I Kåsa och gruppsjukvårdaren kunde kommenderas att tillse att detta skedde, idag finns kanske annan betydelse men jag är vaksam när jag erbjuds en rödfärgad kåsa...

Bad i isvak anser en del säkert som jättemumsigt men... helst inte.

Onödig värmeförlust/energiförbränning/risktagning som jag ser det, dessutom är kallvatten inte särskilt effektivt som tvagningsmedel. Ergo hellre snörullning...

Varmvatten och tvål löser det mesta och är med lite planering möjligt i stort sett alltid.

Eldpost vid tältförläggning brukar värma vatten under sitt pass för att fylla termosar, för intag av varm kost/dryck samt för hygienskötsel.

Raka dig vid behov i bivack/vila (längre vistelse i relativt uppvärmd miljö), rakvatten är måhända fresh..ett ansikte utan ett lagom skyddande lager av svett/hudfetter är inte roligt i minusgrader.

Ingen handsprit överhuvudtaget om temperaturen är under noll!!!

Risk för lokal förfrysningsskada.

Om tillfälle ges fungerar det ypperligt med helkroppstvätt med hjälp av kronans gröna handfat.

Stå på ett liggunderlag och tvätta dig med hjälp av vatten i handfatet.

Fungerade i -15° på Mt Igman i Sarajevo -94.

Underbart skönt efteråt när jag fick på mig rena kläder.

Normal daglig hygien sköts med fördel medan man sitter eldpost.

The Swede

• Like 1

• Forumsledning

Om tält 12/20 används är det fördelaktigt att plutonsvis anordna fältbastu i ett tält och låta två grupper i taget tvaga sig i snö och värme medan resterande löser posttjänsten.

Om tillfälle ges fungerar det ypperligt med helkroppstvätt med hjälp av kronans gröna handfat.

Stå på ett liggunderlag och tvätta dig med hjälp av vatten i handfatet.

Fungerade i -15° på Mt Igman i Sarajevo -94.

Underbart skönt efteråt när jag fick på mig rena kläder.

Normal daglig hygien sköts med fördel medan man sitter eldpost.

The Swede

Gjorde liknande under nbg08 slutövning.

Samma underbara kyla, rejält med snö dock så efter tvätt med varmt vatten, blev det ett dyk i snön.

Sedan lite "brak" Och ner i sovsäcken.

Hade ju som sjv krav på mig att tvätta mig, varje dag.

Och kombinationen sjv/drivmedelsman var ju inte helt optimal.

Framför allt inte i kyla.

En packgrupp som fixar fältdusch modell någorlunda primitiv. Varmt vatten som handpumpas från dunkar och en europapall att stå på så att man slipper stå direkt i snön. Kokgruppen hjälpte till med ånga i fältbastun. Livet i Skillingaryd i februari månad -94.

En packgrupp som fixar fältdusch modell någorlunda primitiv. Varmt vatten som handpumpas från dunkar och en europapall att stå på så att man slipper stå direkt i snön. Kokgruppen hjälpte till med ånga i fältbastun. Livet i Skillingaryd i februari månad -94.

Nu pratar du tyvärr om kompetenser som utgått ur firmans utbud.

Har du tur hittar du kanske en vatten grupp, om det finns en trosspluton.

Jag minns dåligt hur det var tänkt med fält-duschandet på bg11, om tanken var att vi på sjv-pluton skulle löst det också, för kok-grupp fanns det ingen, och då var vi ändå ett trosskomp.

Däremot var det så klart flygvapnet som tänkt till när man fixade "badhus" på nbg08.

Tror man hade pulat ihop lite från kok-grupp och lite från brandmännens utrustning.

Man hade även byggt smidiga badkar med hjälp av klick-pall och presening.

Dessa användes även som vattenmagasin För fältduschen.

Vet att vi även hade planer på att bygga någon form av fältdusch med hjälp av "norge-bur" och presening.

Är man inom ramarna för logistik-förband, har man oftast inte beskymmer med mtrl och uppfinningsrikedom.

Större fältduschar var ganska vanligt, vid större övningar vintertid, under min GU 95-96. Vill minnas att det var trosskompaniet som upprättade dessa.

Kösystem byggt med trätrall. Sedan 3-4 duschar parallellt (helt OK temperatur på vattnet), slutligen ett tält/20 med reflektor över kaminen som fungerade som omklädningsrum efter duschen. Tog inte lång stund att rengöra ett kompani.

Som lite OT kan meddelas att förmågan att upprätta fältdusch finns kvar fortfarande finns ställd, om än i begränsad omfattning.

Hv CBRN-plutonerna ska nämligen kunna upprätta hygiendusch i fält, vilket göres med sjukvårdstält 4/förrådstält/Europall, hetvattenberedare med duschmunstcken samt diverese slang och vattenbehållare.

Slut OT

• Like 1

Som ungdom vet jag minns jag ett tillfälle att befällen tyckte de var dags att duscha och två Ad hoc duschar ordnades. en för tjejer och en för killar. insynsskydd av pressening på tre sidor två pinnar ca 2 m upp och en plast syltburk (m mycket stor) med hål i. jag tror vi stog granris. varmvatten fixades med kokkärlet. blandat med kallvatten från dunk. de går att duscha med väldigt lite vatten. vad jag minns hade vi inte särskilt mycket vatten per person.

inget av vad vi hadde bort vara omöjligt att fixa för plutonen på egen hand. (är de kallare än senhöst i mellansverige skulle jag rekomendera att torkning och påklädning sker omgående.

På enskilds nivå så skulle jag baserat på min ganska begränsade erfarenhet säga följande:

-Passa på innan du ska lägga dig för att sova. Bättre sömn, huden hinner "återhämta sig" och man kan byta till rena kläder att sova i.

-Inte glömma bort hygienen vintertid trots att man kanske inte svettas och blir smutsig som under varmare tider.

-Ta de få minuter av obehaglig kyla det innebär att genomföra tvätten, det är det värt.

-Som chef uppmuntra, påminna och se till att tid/möjlighet finns.

• Like 1

Under en KFÖ 1994 ordnade en ISB-tropp (Indikering, Sanering, Brand) fältdusch på en älvbank vid Torneälven i sena februari. Det var cirka minus tio grader, blåste småspik och var så mycket snö som man kan förvänta sig i övre norrland vid årstiden. Inledningsvis gick man in under ett tälttak (tält utan väggar) med bänkar. Där klädde man av sig och stoppade sina kläder i en sopsäck. Därefter sprang man (naken och med sopsäcken i hand) på lastpallar in i duschtältet (med väggar) och fasta munstycken i taket och tvättade sig. Slutligen sprang man vidare till nästa tälttak där ombyte till rena kläder skedde. ISB-troppchefen förklarade före tvagningen att varje skyttepluton hade tio (10) minuter på sig att genomföra duschen och med hjälp av moder natur, kyla och blåst kunde denna tid hållas. En bataljon borde m a o kunna klaras av på en förmiddag. I samband med duschen genomfördes även tvättbyte.

Edited by Rune Frunkh

Det är egentligen inga svårigheter att lösa detta civilt heller.

Har sett både hultsfredsfestivalen och O-ringen lösa tillfälliga dusch-anläggningar.

Varför jag tar upp ting från det civila mörkret?

För det blir väl där vi kommer få hämta våra fältduschar numera.

OK vi kommer nog kunna tvaga oss på div skolor och idrottsanläggningar, innan vi behöver bygga eget.

Men tipset är att kolla med idrottsplatser, de har ofta oanade resurser.

Edited by bushman

För att återkoppla lite till ursprungsfrågan.

Bör man inte själv ha befäst duglighet i ämnet om man ska hålla en lektion?

Undantaget naturligtvis om lektionen är en del i, till exempel, en instruktörsutbildning man deltar i.

Det är ju lite svårt att hålla en lektion i ett ämne man själv inte kan.

• Like 1

*Basic*

Tvätta sig med snö är funkis om man ligger gruppvis i tält och inte har tillgång till tross med stora mängder vatten och möjlighet att värma det. Bara gnugga på behövliga delar så nöter man bort den värsta smutsen. Är det kallt ute (kallare än -5 så är det bra att kunna hoppa in ett varmt tält efter och torka och klä sig, annars räcker det med lite fysisk aktivitet efter. Räcker att göra en eller två ggr i veckan. Daglig vård gör man som tidigare sagt lämligtvis som eldvakt. Värm vatten på kaminen och tvätta behövliga delar

*Bättre*

Har man tillgång till kok så samordnar man med dom att man får låna ett par diskbaljor och be om en kanna (50 liter) eller ett par isokärl varmt vatten till att tvätta sig med. Blanda upp diskbalja med lagom varmt vatten, använd svamp eller tygtrasa/handduk att blöta och gnugga med och tvåla, sen har man en balja till med lagom varmt rent vatten att skölja med. Byt vatten så alla inte behöver använda samma (vattent bör räcka till ett byte, så lämpligen så går det en kanna eller 2 isokärl varmvatten på en pluton.

Samma som med snötvätt så behöver man kanske ha ett varmt tält för att torka och klä sig i. Lastpallar eller tjockt med granris att stå på så man slipper markkyla och lera, sen liggunderlag att sprina in i tältet på. Upprätta tvättstationen där det finns träd, så kan man anordna tre klädda sidor som vindskydd (inte skönt när det snålblåser kallt när man är blöt och naken), lämpligen med pressenning eller granris, dubbelvikta kammonät eller liknande

*Lyx*

Vill man lyxa till det kan man ta en lastpall med kragar på, fodra botten med granris eller en träskiva. I med en pressening (helst den tjocka i "gummi") och sen i med 100-150 liter vatten. Varmt på vintern, på sommaren kan man tappa upp det och låta det bli solvarmt. Hoppa i och bada!

Kolla i gamla och nya soldf, och vinterdelen så kan man samla på sig en mängd med bra tips från dem.

Kallt, ont om vatten, ingen dusch... Ta en avrivning!

Dessa tankvärda ord är formulerade av Thyra Stabbfors, (har tagit mig friheten att omformulera hennes historia något);

- Då och då erinrar jag mig en skojig episod. Det var en solig vecka en gång under vintersäsongen som två söta flickor kom in och beklagade sig: Vi åker skidor i solen och vi blir svettiga, men det finns ingen durth. Jag funderade ett tag och insåg att flickorna läspade bort sch-ljuden. Flickorna behövde duscha.

På min fråga om det inte fanns vatten och tvättmöjligheter, så blev svaret ja. Men här gällde det inte bara att tvätta händerna. Dom var svettiga på ryggen och började känna sveda under armarna. Dom behövde duscha... Jag frågade varför dom inte tog en avrivning. Den planlösa förvåning som lästes i deras ögon, sa ordlöst, att ordet avrivning inte finns i dagens ordlista. Därför insåg jag att det behövs information i korta punkter, om livet före 'durthen/duschen'.

1) Innan rinnande varmt vatten fanns, (eller om den situationen uppstår), så värmes vatten och blandas med kallt vatten till lagom tvättemperatur i ett handfat. Två handdukar samt tvål hör även till utrustningen.

2) Lämpligen tar den agerande av kläderna på överkroppen, lutar sej över tvättfatet och blöter ansiktet, öron, hals, armar, bringa och armhålor med vatten. Tvålar in samma områden, samt sköljer bort tvållöddret med vattnet, som öses upp med kupade händer. Tar så den ena handduken och torkar alla rena partier. Blöter sedan samma handduk i vatten, vrider ur den samt tar lite tvål nu när den är fuktig. Tar tag i två varandra motsvarande hörn av denna handduk, som nu tjänstgör som en stor tvättlapp. Frotterar ryggpartiet ända ned, varvid kläderna även nertill på kroppen bör vika hädan. Avtorka med nästa handduk, varefter överkropp kan kläs på.

3) Skölj upp och vrid ur handduk nr ett och gör samma procedur med något tvål på tvätthandduken, ev en upprepad sköljning och frottering, beroende på omständigheterna, samt torkning med handduk nr två. (Denna punkt gäller alltså området nedanför skjortan).

4) På med kalsonger. Intag en bekväm sittplats nu. Skölj och tvåla in handduk ett och torka av vader och fötter. Torrtorka med tvåan och känn dej helfräsch

För dem som ev undrar så är det sedan fritt fram för olika övningar. Mycket vanligt är att fortsätta påklädningen och glad gå ut i livet. Andra väljer kanske motsatsen. Det beror på vilken tid på dygnet avrivningen sker. Men med eller utan duschar i husen, så har folkt nytta av den här kunskapen. Den har folk använt sig av i hem, kåtor och förläggningar. Inte minst i gamla dagars timmerkojor och vid andra tunga arbeten, då svetten kramats ur kroppen på arbetstid. Pröva det här en dag i veckan även om du har tillgång till dusch. Det ger motion och massage, sparar varmvatten, eller kan tas när varmvattnet tagit slut.

Det är faktiskt inte ljusår sedan detta hände dagligen i våra svenska hem. Folk med tunga och kanske smutsiga jobb har ofta skött sin hygien bra. Det var nödvändigt med en daglig avrivning när klimatet inte bjöd på gratis badvatten. Så sängtvättas ju sjuka än idag, om vi tänker efter. // Thyra Stabbfors

Edited by Elkhound

Kallt, ont om vatten, ingen dusch... Ta en avrivning!

Får väl hem och praktisera detta nu när man saknar badrum ett par månader framåt....

Vattenläcka i golvet, matning till elementet sprang läck och det började duggregna i källaren.

Med andra ord är detta inget som förekommer endast under svåra förhållanden utan kan drabba i stort sett alla.

Kan ju visserligen duscha på jobb men hur fältmässigt är det:)

/m

Edited by martinator

(är de kallare än senhöst i mellansverige skulle jag rekomendera att torkning och påklädning sker omgående.

Meh! Man vill ju passa på att lufta rumpan lite i goda vänners lag! :rolleyes:

Som DaRaven inledde, så är skillanden mot sommar egentligen inte annorlunda än på vintern, vad avser själva tvättandet.

Vad som tillkommer är att vikten av att förebygga nedsmustningen ökar vid kyla. Smutsiga kläder isolerar sämre. Strumpbyte ofta, lätta på klädseln under aktivitet för att svettas mindre... allt sånt blir avsevärt mycket viktigare i vinterklimat. En vintervan soldat ser helheten.

Det här med att tvätta sig med snö har jag aldrig riktigt fattat vitsen med. Visst, det går hjälpligt och kan säkert vara intressant att testa. Men hur ofta har soldaten sådan brist på vatten (varm som kallt) att han eller hon inte kan sköta sin hygien?

Att hoppa i en isvak istället för att skopa upp vatten ur sjön och sedan tvätta sig ordentligt i skogen intill är mer "team building" än ett vettigt sätt att sköta soldathygien.

Att hoppa i en isvak istället för att skopa upp vatten ur sjön och sedan tvätta sig ordentligt i skogen intill är mer "team building" än ett vettigt sätt att sköta soldathygien.

Det handlar ju dessutom om att lära sig att hantera känslan av att gå igenom isen. I högstadiet så hade vi "isvak" som återkommande moment på gymnastiklektionerna. Därvidlag kunde man även få åka spark ned i isvaken.

Om varmvatten ej finns tillgängligt vid 5p-tvätt är ett tips att ta en slurk från fältflaskan och värma i munnen för att därefter nyttja för tvätt. Kombineras med fördel med en gnutta tvål. Detta tillsammans med liggunderlag el motsv att stå på samt en värmejacka anordnad som en cape(knäppt i endast "knappspännet" fram och armarna fria) gör 5p-tvätten till ren njutning även i bister Norrbottenskyla! Ha en handduk redo för att snabbt kunna torka torrt varefter tvätten fortskrider(undvika kylskador/värmeförlust) samt undvik att blöta ner värmejackan.

• Like 2

Det handlar ju dessutom om att lära sig att hantera känslan av att gå igenom isen. I högstadiet så hade vi "isvak" som återkommande moment på gymnastiklektionerna. Därvidlag kunde man även få åka spark ned i isvaken.

Framförallt handlar det om att lära folk uppskatta isbad, men utan tillhörande bastubad har det inte ett skvatt med vinterhygien att göra.

Edited by Knekt