Luftburen Posted December 25, 2012 Report Share Posted December 25, 2012 Hej, Är det någon som vet hur pass duktig man behöver vara på sitt instrument för att kunna bli anställd som militärmusiker? Har spelat "vanliga" trummor sedan jag var liten, men kan tänka mig att det är rätt stor skillnad på att spela rockmusik och att spela i en militär orkester. Hur höga är kraven för anställning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 (edited) Hej! Nu har jag varken varit på en provspelning eller vet kraven för anställning direkt, men jag har lite insyn. Jag spelar också slagverk/trummor och målet är att bli anställd i Arméns musikkår. De formella kraven för anställning är oftast genomförd värnplikt/GMU endast. Utöver det är självklart akademisk musikutbildning en bra merit. Man kan numera endast söka tjänst som slagverkare (eller militärmusiker generellt) om det finns en sådan ledig, precis som ett vanligt jobb. Därefter är det provspelning (a vista-spel, ditt egna stycke och ett förvalt stycke) och intervju. Det mest lämpliga är om du kan spela flera olika genrer på trumset (jazz, pop, rock, latin osv.) samt även pukor och mallets. Det huvudsakliga instrumentet kommer vara tuttitrumma, alltså en trumma du spelar på marscherandes i parad. Där använder man ett traditionellt vänsterhandsgrepp och en det ligger en hel del teknik och övning bakom detta. Att kunna det tror jag nästan är ett krav. Har du några fler frågor är det bara att fråga på eller skicka ett PM. Lycka till! Edited December 27, 2012 by Jcup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 LDK (Livgardets dragonmusikkår) söker nu slagverkare som GSS. Du kan läsa mer på http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Lediga-jobb/ och filtrera på Stockholm, GSS eller Militärmusiker/slagverk. LIVGARDET/FÖRSVARSMUSIKEN sökerMilitärmusiker/GSS Slagverk Till Livgardets dragonmusikkår Livgardets Dragonmusikkår (LDK) är en av Försvarsmaktens (FM) tre musikkårer som svarar för Sveriges behov av statscermoniell musik. Musikkåren är en 30 musiker stark mässingsmusikkår som uppträder både till häst och till fot, samt ger konserter i olika former. Musikkåren är stationerad på Kavallerikasern i Stockholm där den dagliga tjänstgöringen i huvudsak genomförs. För info läs på www.forsvarsmakten.se/fomus. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Tjänsten innebär beridet och marscherande spel i cermoniel, parad och figurativ uppvisning både nationellt och internationellt. Tjänsten innebär spel vid produktioner samt fonograminspelningar med LDK och LDK:s ensembler. Du samverkar i särskilda arbets- och produktionsgrupper inom FöMus t.ex. juryarbete vid provspelningar Krav: -God fysisk status för beridet/marscherande spel - Genomförd värnplikt eller GMU Meriterande: - Musikutbildning vid högskola eller motsvarande kompetens - Ridkunskap är meriterande - Militärmusikalisk erfarenhet Övrigt: Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Framträdanden och daglig tjänstgöring sker i uniform. Arbetet är fysiskt krävande och sker i skiftande arbetsmiljö, såväl inom- som utomhus. Du skall vara beredd att resa ut som musiker i samband med FM utlandsmissioner. Befattningen är en GSS-tjänst. För befattningen måste du vara svensk medborgare och bli godkänd i en registerkontroll. Med anställning följer nationell och internationell arbetsskyldighet. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Samtliga prov genomförs i Stockholm efter personlig kallelse. Provspelning kommer att genomföras 12-15/2 2013 Obligatoriskt verk: Virveltrumma; ur Douze études, pour caisse-claire av JacquesDelécluse, Etyd nr 6. Pukor; ur Modern method for tympani av Saul Goodman, Exercise 71. Mallet, ett valfritt stycke Orkesterutdrag och ensembleprov skickas med kallelse senast två veckor före provspelning, samt specifik provspelningsdag för slagverk. Tillträde: Efter överenskommelse Mer information om befattningen lämnas av Musiker: Eugen Qvarnström Chef Livgardets Dragonmusikkår: Petri Nylander 0768-76 81 81 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luftburen Posted January 6, 2013 Author Report Share Posted January 6, 2013 Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts