Jump to content

Ledighet under gröntjänst?

Recommended Posts

Hur stor är anolikheten att man får en veckas permis lite mer än en månad in på påbörjad utbildning? Har en polare som ska in i lumpen i juni men gärna vill följa med på scoutlägret i sommar...

På Ing2 rycker gruppcheferna in v.26

v.29 och 30 är dom lediga.

Hur det är på andra förband vet jag inte.

Att få tjänstledigt en vecka för att åka på scoutläger är jag tveksam till om det går.

The Swede

Det brukar väl vara svårt att få ledigt under GSUn överhuvud taget?

Det är väl ganska dumt om inte annat, jag menar man ska ju lära sig mycket och koncentrerat, en hel vecka borta så missar man mycket!

Att ta ledigt för ett scoutläger under GSU:n känns lite som att gå över ån efter vatten dessutom...

När vi ändå är inne på det här med ledighet...Jag har planerat att åka Vasaloppet nästa år och då krävs att man är ledig fredag-måndag, finns det nåt möjlighet för detta tro?!?!

Det ska nog vara lugnt, om du åker för ditt förband kan de tom betala anmälningsavgiften. Var en kompis till mig som åkte för I19 när vi låg däruppe.

Edit: Rättar stavfel

Edited by Ingbat/I19

När vi ändå är inne på det här med ledighet...Jag har planerat att åka Vasaloppet nästa år och då krävs att man är ledig fredag-måndag, finns det nåt möjlighet för detta tro?!?!

Det ska nog vara lugnt, om du åker för ditt förband kan de tom betala anmälningsavgiften. Var en kompis till mig som åkte för I19 när vi låg däruppe.

Edit: Rättar stavfel

Det låter ju kanonbra!!! 8-/

Ledighet är inget problem under värnplikten om det är idrott på någorlunda nivå, eller "militära idrotter". Det är i alla fall min erfarenhet. Har en kompis som spelade fotboll för det bästa laget i området och han fick ledigt för i stort sett varje träning. Även under fältveckor och beredskap. Allt hänger på befälens välvilja och hur du kan motivera det... Dock är chansen betydligt mindre under de första 6-8 veckorna, dvs GSU:n..

//Magnus

Min erfarenhet är att Vasaloppet inte medför några problem när det gäller ledighet.

(Lite OT:) Under min överlevnadsövning i lumpen var det en annan kille på GBS som skulle åka Vasaloppet helgen efter. Han fick pasta och mackor utkört till sig varje dag för att inte paja uppbyggnaden. Gissa om vi var avundsjuka? :P

:hvbasker: