Jump to content

Kina kopierar Archer och dumpar (?) priset???

709

Recommended Posts

LEGO har inte längre rättighet till designen, så det är faktiskt fritt att tillverka och sälja klossar, även såna som passar i LEGO. Givetvis utan att kalla dem LEGO.

Däremot kanske några kinesiska tillverkare borde göra egna konstruktioner och inte kopiera rakt av LEGOs set som de gör.

Kvalitetsmässigt kommer inte kopiorna heller i närheten av LEGO, men för en 5-12 åring så spelar det nog så stor roll heller. Eller föräldrarna när det är halva priset.

Jag är puritan, så det är enbart LEGO som gäller i min samling.

Guest Reqruit Hardhead

Känns lite plastigt vill jag påstå :happy: , och så får Kineserna skapa minisoldater till den.

men bilderna i den andra länken, den fotografen är riktigt, riktigt bra vill jag påstå. riktigt fina modeller med.

Förbaskat häftiga byggen, och ja, mängder med för mycket fritid

Nog var det kina kvalitet alltså. De har ju bommat midjestyrningen :)

Lego:s patent har gått ut och de fick nej på att förlänga det så det klasiska systemet med knoppar är numer lovligt att kopiera.

Det nyare Technic systemet utan knoppar skyddas fortfarande av patent så vitt jag vet.

De "riktiga" modellerna däremot var riktigt bra. DÄr har det gått några hundra tim skulle jag gissa

• Forumsledning

Självklart har jag köpt denna för ett par år sedan till min dotter. Tyvärr är hennes intresse för både byggklossar och leksaker i grönt aningen svalt så det blev jag som fick bygga ihop den.

Mycket prisvärd då den kostar runt 100-150 kr inkl frakt från Kina, vilket är kanske 1/5 vad den skulle kosta från Lego.

Passformen är dock inte på samma nivå som Lego och betydligt mer ojämn, ibland bra, ibland dålig. Det finns ljusglimtar och fina detaljer samt att det medföljer en del roliga saker till gubbarna såsom automatkarbiner, pistol, förbandsväska och ryggsäck. Tyvärr var Ak:n borttappat när jag tog fram och fotade den nyss.

http://www.focalprice.com/YM197G/84004_FIELD_ARMY_Series_Speed_Forced_Howitzer_Toy_Green.htm

IMG_20121229_124705.jpg

IMG_20121229_124723.jpg

Jag köpte en stridsvagn i samma fullegoserie för något år sedan. Förutom kassa passformen så luktar plastbitarna något djävulskt illa, kemikalier såsom lösningsmedel och mjukgörare måhända.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...