Jump to content

Vilket fokus för att öka Hv's faktiska kompetens?


Recommended Posts

Lite luddig fråga, jag förklarar:

 

Om vi säger att Hv hade en miljard kronor att fritt fördela, vart skulle dessa läggas för att få bäst effekt?

 

Av följande alternativ:

1. Ny automatkarbin (30-50 000 st. m.tbh)

2. Mörker mtrl. (NVG/NVD)

3. Mer övningstid.

 

Anledningen till min fråga är dels diskussioner kring Ak4B i kasunen, bl.a när Håkan Spuhr visade sina anpassningar. Dels att jag själv inte varit verksam inom Hv sedan 2006 och har ingen koll på hur verksamheten bedrivs idag.

 

Jag önskar en något utförligare diskussion än "ak4b är kass, ak5c till hv" :)

 

Det är ju ofta enkelt att fokusera på vilken utr. man uppfattar att man behöver, dels är det konkret och dels har vi olika intressen. Jag fokuserar ju gärna på utr. som skjutvapen och mörker mtrl. eftersom jag tycker det är roligt.

 

Link to comment
Share on other sites

Kort svar kopplat till frågan: det är ju faktiskt bara nummer tre ("Mer övningstid") som ökar kompetensen, det andra är ju materiel som förvisso kan öka förbandets förmåga och effekt...

 

Jag skulle lägga pengarna på att öva i större förband (logistik, marsch/transport, underhåll) samt utveckla staber och deras ledningsstödssystem.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det som nu i första hand begränsar förmågan är personaluppfyllnad och kompetens.

 

För att få bättre kompetens krävs att flera erbjuds och är beredda att delta i fler/längre bra övningar. För att få bättre personaluppfyllnad krävs mer rekrytering till bra utbildningar inriktade mot hemvärnet, rekrytering av tidigare utbildade samt att vi kan behålla personalen som vi har. För att behålla personalen krävs bra övningar, bra chefer och gärna en positiv inställning till Hemvärnet från resten av samhället.

 

När vi har uppfyllda förband enligt kfs så skulle hemvärnet kunna utvecklas med förband för understöd och underhåll. Varför inte ett stab-/trosskompani med ledningspluton, trosspluton, pionjärpluton samt grk-pluton? :baskerHV:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur få i vår bataljon som de facto deltager på anordnade skjuntningar så ser jag det som bortkastade pengar att skaffa nytt personligt vapen just nu. Däremot ska verksamheten i Hv se till att takta mot verkligeheten, vet alla tex hur mycket Ivan kan ställa till det igen? Knappast så många, börjar bli dags släppa "skydda utskeppning av NBG" och se till att komma ut på våra skyddsobjekt igen, längre tid och i alla väder. Dessutom brukar rekryteringen få fart med en reell hotbild.

 

Dessutom hade jag sett till att utbildningsgrupperna fylldes med folk som hade kompetens och förmåga att skapa intressanta och givande övningar, att dessutom skaffa folk som verkligen kan ta hand om nyrekryterade soldater, hålla reda på dem som redan finns i leden och se till att alla alltid finns på rätt plats!

Edited by RU01
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lägg pengarna på utökat kontrakt, lägsta nivå på 10-12 dagar för vanlig bevaknings soldat, tre helger + förlängd KFÖ Per år.

 

För att det ska lyckas så tror jag att vi behöver även höja kontraktsbonusen motsvarande ökningen, dvs 10 500 för menig bevaknings soldat men även en ytterligare bonus för att vara utbildad skyddsvakt med giltigt godkännande på 1500 kr. Då skulle den vanliga bevaknings soldaten få ut 12 000 kr per år skattefritt plus SGI ersättningen.

 

Genomför man ovan så höjs förmågan hos de som är aktiva idag.

 

Sedan måste vi även förmå de som är inaktiva att bli aktiva och skapa en bättre rekrytering för nya soldater.

 

 

Viktigaste av allt är att de övningar som hålls är bra och givande, något som är en ständig process i utveckling.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju som sagt skillnad på materiel och kompetens. Med mer pengar skulle jag främst tycka vi hade mer övningstid och bättre övningar. Vår materiel duger gott och väl men vi måste kunna allt vi ska enligt KFS. Det är faktiskt en hel vi ska ha kompetens att utföra på ett bra & säkert sätt. Vi måste även helt klart fylla upp förbanden med personal. Hv är nog litet som det är med dagens org på 25 000 man men vi måste ju börja med att fylla upp platserna innan man kan ha planer på att utöka ramarna. Fortsätt satsning på GMU-HAGS i hela landet och att rekrytera redan utbildad personal (både GMU:are och värnpliktiga).

 

Det jag tycker man kan göra är ett snabbköp av en modern kolv till Ak 4B från "hyllan". Utöver det tycker jag vi mycket väl kan ha Ak 4B 8 år till och sen gå över till Ak 6. En brist i materielen är mörkermtrl där vi har rejält underläge jämfört med motståndaren mitt i kolsvarta natten, men det håller man väll på att försöka åtgärda med tillförsel av ny mtrl. Med mer pengar hade man dock kunnat höja ambitionerna. Sen en annan viktig grej är att förbandet faktiskt har all den materiel man enligt listorna ska vara tilldelad i förråden!

 

Har man inte försök igång med stab- och trosskompani, ett i norr & ett i söder? Det vore också en rimlig satsning enligt mig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tror inte att kompetensen kommer öka kraftigt med införskaffande av en ny ak till HV. Ser istället att man borde lägga vikten på rätt typ av övningar. Övningar med långa scenarion där även uthållighet på förbandet borde ligga i fokus.

 

Indirekt eld 120mm grk pluton till varje Battaljon.

Menar du fordonsburen GRK då? GRK kan vara riktigt köttigt.

Edited by Yohn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

när de gäller vapen hade jag tittat efter något mellan Ak4B och P88. i vissa tjänster är Ak4B för stor och kraftig och P88 är lite klenaste laget. Mörkermatrial är bra. innan mer övningstid kastas in bör HV bli en del av Armén/marinen. inte ett separat vapenslag med egna lösningar på allt.

 

Grk är ett brigadvapen, de behövs nästan ett kompani för allt runt omkring. specielt om tanken är att kunna använda Grk mer än tio minuter per gång.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bättre kvalitet på övningarna, nödvändigsvis inte längre längre inledningsvis.

 

Slopa drömmarna om att fungera i bataljons ram och koncentrera sig på kompani/pluton.

Därmed friställs extra pengar som vi kan öva för och för 2Sharps miljard köper vi fika för.....

 

Efter att ha fått bättre övningar så är väl mörkermtrl som är mer avancerat än fotogenlampa en lämplig prioritering av ovanstående alt.

 

AK 4 säger fortfarande pang om vi köper in mörkermtrl, däremot hjälper inte en ny fräck AK om vi inte upptäcker fi....

 

 

Edited by Bamse
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Finns ett enda enkelt svar, kompetenta instruktörer som kan hemvärnets huvuduppgifter. Dvs individer från marinens och flygvapnets bassäk förband. Även instruktörer från vissa delar av MP förbanden kan fungera. Detta är steg ett. Är det instruktörer som inte kan utbilda på rätt saker så kommer aldrig Hemvärnsförbanden att bli användbara för sina huvuduppgifter.

 

Om jag gör en modern liknelse så är det en avdankad kok-instruktör från marinen som utbildar i jägarstrid vid AJB... Ungefär så rätt är de instruktörer som idag utbildar Hemvärnsförbanden.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Finns ett enda enkelt svar, kompetenta instruktörer som kan hemvärnets huvuduppgifter. Dvs individer från marinens och flygvapnets bassäk förband. Även instruktörer från vissa delar av MP förbanden kan fungera. Detta är steg ett. Är det instruktörer som inte kan utbilda på rätt saker så kommer aldrig Hemvärnsförbanden att bli användbara för sina huvuduppgifter.

 

Om jag gör en modern liknelse så är det en avdankad kok-instruktör från marinen som utbildar i jägarstrid vid AJB... Ungefär så rätt är de instruktörer som idag utbildar Hemvärnsförbanden.

 

Titta noga nu för det här händer inte ofta!

 

Jag är nöjd med de instruktörer C P4 ser till att sända ut på övning.

Och vad jag förstått är de också nöjda.

Dessutom lyssnar man på våra synpunkter.

Vi får vettig övning, men helt klart vore det bra med mer.

 

Är nog inne på att en bättre rekrytering, och ett helt annat utbildningssystem för stab och tross.

Skyttesoldater får vi fortfarande in, men nyrekryteringen till lednings och underhållstjänster är skrämmande låg.

Vi kan inte längre sparka på den döda häst, som avtals-org faktiskt är.

 

Vi tillförs ny och bättre sambandsmtrl men vi får få chanser att öva med dem.

De få övningar som erbjuds sker på kvällstid, och brukar oftast sluta i kaffedrickande och prat om amatörradio.

Det finns inget fokus på den tjänst vi trots allt skall klara att utföra.

 

I andra hand mörkermtrl.

Det är skrämmande att jag kan köpa utrustning på e-bay, som vi inte ens erbjuds i HV.

 

ett annat vapen till S/T-tjänster.

AK4B är ett ok vapen för de tjänster merparten av HV, skall utföra.

Men den är för stor för förare och stabspersonal osv.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På sikt tycker jag alla borde ha minst GMU i grunden (likt GSS/K/T förbanden). Jag tycker man borde börja med att utöka kontrakten för alla med cirka 2-4 dygn så man får med tid på sig under KFÖ/SÖF. Vi har ju max 4 dygn per övning + vård och allt sånt så det blir inte så mycket övande egentligen. Mer upp styrning av intro-utb eftersom det också verkar skilja sig åt en hel del i landet. En del kör 2 dagar andra kör upp till 5? Länge än 2 dagar behövs absolut så man förutom grundläggande skytte, CBRN, sjukvård mm hinner gå igenom lite stridspars/gruppsstrid för att kontrollera nivåerna. Efter det kanske man får skicka några på kompletterande utbildning om så behövs.

 

Så sammanfattat: MER och BÄTTRE övningstid. Riktade satsningar på största behoven hos Hv och i övrigt hänga med materiel tillförseln av övriga förband. Bättre rekrytering (lokalt). Utveckla organisation med fler typförband (militärpolispluton på igång?), stab- och trosskompani och fler enheter av varje typförband (till varje bataljon?).

Edited by REALIN
Link to comment
Share on other sites

Mörkermtrl, hvbataljon vs civil vildsvinsjägare? 0-xxx inte sannolikt slutresultat.

 

 

Helhetsbaserade övningar, goda instruktörer (med rätt invärden, där bl a Fk Satan inte är ute och cyklar) och därmed bra/motiverande/rekryterande övningar får vi när FM utbildar/anställer/använder rätt människa till rätt tjänst.

Därefter kanske vi får insikt och ambition i ledningsskiktet på HKV angående behovet av fler logistikenheter m m.

Sen kanske det inte vore helt tokigt om vpl-stabsassistenten och vpl-kocken med flera valde att träda in i samma befattningsgren i hv istället för vilja bli ksp-skytt typ.

 

Där hjälper ingen miljard hit eller dit.

 

 

Sen underlättar inte HvSS fokus på infanteristrid, i synnerhet inte enligt standardmall 1A nyinryckt med PERSQ1 som max förmåga(För att HvSS personal anser att allt annat är för svårt för dem..förlåt..befälet/soldaten).

Edited by Munin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I min värld behöver inte HV längre övningar, HV behöver bättre planerade övningar som utmanar och utbildar soldaterna för att på så sätt höja kompetensen. Det håller inte att som i dagsläget få ut 2 dagars övning av fyra dagars ligga inne, där två dagar går åt till inskrivning, fästingvaccin och annat tjafs. Pengarna bör således läggas på rekrytering så att vi har fulla förband samt att få in riktigt bra övningsledare. Det är alldeles för låg nivå på övningarna i dagsläget för att i alla fall jag skulle vilja lägga mer tid på det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja se bättre planerade övningar. Men i mitt huvud så behövs det då ytterligare dagar.

De som planerar vill få med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Det gör att man inte hinner med så många moment och få en chans till förbättring eller utvärdering.

Men om man lägger på 1-2 dagar utan att planera in allt för mycket mer än vad dom redan gör, så tror jag att övningarna hade gett lite mer. (Våra övningar iaf)

 

 

Sen jag gick med i mitt kompani så har vi inte haft några övningar där vi behövt mörkerhjälpmedel. Kanske en skjutning på fältbana på sin höjd. Och då använde vi lys.

Tack vare detta har jag ingen uppfattning om hur stort behov av bättre mörkerutrustning HV har. Visst i skarp tjänst kan jag förstå, men inte annars.

 

Vapen: Jag kan hålla mig till Ak4, men jag hade gärna sett några små enklare förbättringar på den under tiden. Kolven/axelstödet som herr Spuhr satte dit på sin bössa hade inte varit helt fel, just för att den är ställbar. Sen möjlighet att fästa en ljuskälla på bössan. Sen så är jag nöjd.

Jag kan vänta på Ak6(men vill samtidigt ha den nu :P )Men jag har lite svårt att förstå hur det kan ta 6-8 år att bestämma sig för vilket vapen man vill ha. Så jävla lång tid kan det väl inte ta, eller?!?!

 

// 5020 Weiström

Link to comment
Share on other sites

Som sensorinstruktör skulle jag vilja säga följande.

Om ni redan idag upplever att ni har för lite övningstid, då kan ni glömma personlig mörkermateriel.

Eftersom det idag mig veterligen inte finns mörkerriktmedel till Ak4 så är det hela ganska elemetärt, men för frågans skull så kan vi utgå ifrån att det finns ett riktmedel av samma typ som till Ak5.

 

Tidsuttaget för att grundutbilda på bildförstärkare och mörkerriktmedel ligger på ca 40 timmar.

På den tiden hinner man med följande:

Teori och materielkunskap.

Grundläggande skjutövningar på skjutbana.

Enklare stridsövningar i varierande terrängtyper (här ligger tonvikten på att uppleva problematik och begränsningar i olika miljöer, inte striden i sig).

Vård.

 

När detta är avklarat, så är man ingalunda någon färdig mörkerkrigare, utan det är nu det är dags att börja öva mörkerstrid på allvar.

 

Dessutom finns det en sanning som inte går att komma ifrån.

Mörkerstrid är skitsvårt. Löser man inte ut det hela i dagsljus så gör man det definitivt inte i mörkret heller.

Detta är ju också en sak som måste tas i beaktande när man tittar på huruvida mörkermateriel ryms inom nuvarande ram för övningstid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det kan Hemvärnet glömma mörkermateriel. För kan man inte lösa sin huvuduppgift i dagsljus när det är sommar. Varför ska då utbildningstid spenderas på mörkermateriel?

 

All utbildning bör fokuseras på att lösa huvuduppgifterna. Att utbilda enheter med huvuduppgiften skydda/bevaka objekt. När det finnshund att tillgå, ställer stora krav på instruktörer. Den viktigaste uppgiften för Hemvärnet just nu är att släppa infanteritänkandet bland instruktörer och kliva in i bassäk tänkandet. Vad jag vill minnas så är det väldigt lång tid sedan P4 utbildade chefer i att taktiskt nyttja hund.. Kan inte cheferna lösa uppgiften så kommer soldaterna att misslyckas. Skillnaden mellan chefens och soldatens misslyckande är att en av de två skriver brev till anhöriga om hur heroisk den andre var....

 

Så in med mer resurser de kommande åren på att utbilda instruktörer!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Fler svar, vad tycker övriga?? :)

 

Jag har gillat en bunke inlägg. Har inget att säga som inte redan andra sagt med en massa text.

 

Jag skulle vilja se bättre planerade övningar. Men i mitt huvud så behövs det då ytterligare dagar.

De som planerar vill få med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Det gör att man inte hinner med så många moment och få en chans till förbättring eller utvärdering.

Men om man lägger på 1-2 dagar utan att planera in allt för mycket mer än vad dom redan gör, så tror jag att övningarna hade gett lite mer. (Våra övningar iaf)

 

Har haft en längre diskussion med min kompanichef, och andra över plutonchefs nivå, om det här. Tyvärr så:

"ser jag inte helheten" - vad spelar det för roll om bataljonstaben får öva att få ordning på sitt kaos om kompanierna står stilla pga kaoset

"ingen annan klagar, bara du" - därför så har jag slutat skriva utvärderingar

"nu nedvärderar du dina kollegor" - eller så vill jag bara att VI ska bli bra eller bättre på det vi gör

"bataljonsledningen måste få öva" - och det behövs inte många personer för att simulera tre kompanistaber, så kan kompanierna öva för sig

"så lite faktiskt övningstid tror jag inte att det är under en kfö" - när jag skrivit dagbok med klockslag för allt vi gjort, onsdag kväll till söndag e.m. blev inte många timmar faktisk tid

"köra till övningsfältet är också övning" - jag vet att min röv blir stel, det behöver jag inte öva

"Ni måste bli bättre på att rekrytera" - Det är inte lätt om gemene mans bild av Hv inte är långt från bushmans eller Fk Satans bild av Hv, fast med mauser, plunta och gikt. RiksHv, producera och distribuera aktuell och intressant reklam om Hv. Nu.

 

Jag är inte bitter.

 

 

Edit:

Jag vet inte om det här stämmer, och jag har skrivit det här på forumet innan. Jag har fått sagt till mig att Skånska guppet inte riktigt följer Hvs TOEM vad gäller Huvuduppgift resp Övriga uppgifter. Vi har väldigt mycket infanteristrid. Så, mina påpekande om att övningstiden inte räcker för att bli bra kanske inte gäller för övriga Sverige, då vi helt enkelt försöker bli bra på något vi rimligen inte kan hinna på 4+4 dagar (dvs (8+8+8 timmar)x2 dagar.

 

Vi kör väldigt lite Skyddsvakt.

 

Huruvida detta stämmer, och om det isåfall är ett officiellt försök att se om Hv kan mer, vet jag inte.

Edited by 709
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De känns som många hv bataljoner skulle behöva en dubbelsidig övning med ett jägarförband. Där hv bataljonen försöker sköta sin huvuduppgift, jägarförbanden försöker sköta sin. då vet varje förband vad som är trasigt och sen får de öva vad som är trasigt. givetvis skall de övas dygnet runt. De skulle också bli klart vilken ytterligare utrustning som behövs.

 

vi behöver inte ytterligare uppgifter att inte klara av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vilken uppgiven stämning? Genom att finnas löses den viktigaste uppgiften, skapa osäkerhet för den som funderar på att bli sveriges fiende.

 

Mer män är behov nummer ett. Det är alltid nummer ett. Sen mer maskiner, prylar, utbildning och annat.

 

Annars hoppas jag på mindre styrning från "vanliga" försvaret. Låt hemvärnet få vara skilt från resten av försvaret som nu inte längre skall vara folkligt utan elit anställda. Jag tror att om övriga försvarets tänkandet spiller över till hemvärnet så kommer hemvärnet bli för litet för att ge någon försvarseffekt. För det skulle leda till ett mindre och vassare hemvärn. Men ett hemvärn som också är inriktat på mindre antal men mer kompetens blir så klart överflödigt då det är precis samma inrikting som övriga försvaret har. Om det andra försvaret, dess chefer och anställda tillåts påverka hemvärnet för mycket så är det en oundivklig konsekvens att tänkandet, målen och systemen blir lika. Det vill säga mindre antal och mer elitistiskt. Konstigt vore annat. Och avsikterna kommer så klart vara de godaste men resultatet kommer bli att hemvärnet blir för litet och för likt vanliga försvaret och därmed ganska meningslöst. Dels meningslöst ur ren försvarseffekt i min synpunkt, men viktigare allt mindre intressant jämfört med yrkesförsvaret då det helt enkelt är för likt.

 

Hemvärnet bör satsa på numerär framför allt annat. Detta eftersom det är precis det som yrkesförsvaret inte gör. Sådan olikhet ger användbarhet och en kompletterande effekt. Likrikting med övriga försvaret kommer skapa en motsatt känsla av oanvändbarhet och meningslöshet.

 

Betänk en framtid om 30 år där vi levt med yrkesförsvar. Att försvara Sverige är inte en allmän angelägenhet utan vi som inte gör det betalar istället pengar till de som tränar hårt och ser det som sitt kall i livet att vara soldater. Soldaterna kommer då tänka på sig själva som en elit, och de kommer ju också vara det, fysiskt och kompetensmässigt kan de saker som vi andra vet extremt lite om. Om Hemvärnet då också är ganska få engagerande, vältränade soldater men som gör det på fritiden brevid sina vanliga jobb så kommer de på grund av sin likhet med yrkesförsvaret bara vara en sämre version av yrkesförsvaret. Inte så många, sämre fysik och mindre övade än vanliga försvaret och kommer betraktas som rätt överflödiga på det hela taget.

 

Bättre om Hemvärnet skiljer sig från resten av försvaret. Om hemvärnet är annorlunda så kompletterar det, och då blir det mer användbart. Största möjligheten att vara annorlunda och därmed ge största möjliga mervärde är stor numerär. Stor numerär men inte högre ambition än varje bataljon klarar av vore det bästa. Och låt olika bataljoner klara olika saker. Undvik överdriven likrikting, detta framförallt eftersom det minskar möjligheterna att ha så stor numerär för varje bataljon som bara går.

Edited by Pal
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

...Genom att finnas löses den viktigaste uppgiften, skapa osäkerhet för den som funderar på att bli sveriges fiende.

...

massa text

...

 

Lite som före FB 94 eller 04 eller vilket som ändrade allt.

 

Hemvärnet är många, över hela Sverige, med en uppgift: skyddsvakt.

Link to comment
Share on other sites

Vilken uppgiven stämning? Genom att finnas löses den viktigaste uppgiften, skapa osäkerhet för den som funderar på att bli sveriges fiende.

 

Mer män är behov nummer ett. Det är alltid nummer ett. Sen mer maskiner, prylar, utbildning och annat.

 

massa text

 

 

Hur har du tänkt dig att rekrytera och behålla folk till denna grå anakronistiska köttmur då ?

 

vad grundar du teorin om den stora okvalificerade och dåligt utrustade massans styrka på ?

 

Finns något historiskt exempel där de varit lyckat med två paralella organisationer som gör nästan samma sak ?

Link to comment
Share on other sites

Hur har du tänkt dig att rekrytera och behålla folk till denna grå anakronistiska köttmur då ?

 

vad grundar du teorin om den stora okvalificerade och dåligt utrustade massans styrka på ?

 

Finns något historiskt exempel där de varit lyckat med två parallella organisationer som gör nästan samma sak ?

 

Hemvärnet funkar inte med dålig utrustning, hemvärnet behöver mer utrustning som liknar rödpunktsiktet och minibussen, grejer som ger god funktion även när övningstiden är begränsad.

 

Som jag ser det skall yrkesförbanden och hemvärnet komplettera varandra så yrkesförbanden har den stora slagkraften men tyvärr alldeles för lilla antalet och hemvärnet närvarar över ytan samtidigt som båda förbandstyperna har ett utbyte av personal så mindre kompetens försvinner ut ur det militära.

 

Hemvärn behöver kunna bevaka, skydda, spana och vara ett problem för en fiende som luftlandsätter eller landstiger där det finns hemvärn vilket kräver att hemvärnet kan leda yrkesförbandens artillerield eller luftanfall.

 

Då hemvärnet har många händer men få tunga vapen är det även intressant att använda hemvärn för fältkök och logistik för yrkesförbandens mobilisering inom landet som blir större än när man med mindre grupper åker utomlands med specialiserad logistik.

 

Pratar man prylar borde hemvärnet för det första ha samma kommunikations och ledningsutrustning som yrkesförbanden så man övar samma handgrepp och kan fungera bra ihop, därefter målinmätningsutrustning och gärna laserutpekare.

Då hemvärnets roll är att vara ett mängdförband är storleken mycket intressant men därefter skulle jag önska en ambitionshöjning med en lätt pansarvärnsrobot, en bärbar KA robot, någon MANPADS och kanske t.o.m egen GRK med smart ammunition så ammunitionshanteringen och handhavandet blit enkelt om det mot förmodan blir mycket gott om pengar. Gärna bättre splitterskydd att bära men inga tunga fordon utan hellre stor numerär, verkan är viktigare än skydd. För yrkesförbanden som åker utomlands är skydd viktigare än verkan men då de ändå ger den kraftigaste verkan vi har hoppas jag att deras skydd ger lite mera uthållighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...