Jump to content

Recommended Posts

Har firat två jular i Bosnien, BA01 och BA03.

På BA01 var julfirandet av förklarliga skäl något spartanskt men ändå väldigt trevligt.

Vi hade ett julbord som dignade av det mesta som på ett julbord bör finnas, även om kockarna hade fått använda blåslampa för att få färg på Jansons frestelse, vi hade ingen ugn nämligen.

Vi hade luciatåg med både tomte och pepparkaksgubbe, han var förövrigt pepparkaksgubbe på riktigt då han var färgad. :)

Rätt man på rätt plats utan tanke på politisk korrekthet. :)

Vi fick även en julklapp från regementet, i vårt fall P10.

På BA03 var det lite mer ordnat med logistiken så det var lite mer snoffs på prylarna men det var nog minst lika mysigt på BA01.

Tror nog att dessa två jular är de bästa i mitt liv, även om jag nu är far till två barn, för det blir lite speciellt att fira jul långt hemifrån.

The Swede :baskerPa:

Julafton 1995 satt jag mitt i/på "confrontation line" i ett tält och hade en löskig PBV utanför, mitt på en väg vid en bro, minerat runt omkring. (A33? Alldeles innan det som sedan blev Camp Tor))

Jag vill minnas att förmiddagen ägnades åt att vänta på fångutväxling, 100 pers. från vardera sida.

Detta gick bra även om det initialt var lite dålig stämmning, stor glädje när tidigare splittrade familjer återsågs..

När det var avklarat och tomten kom då på besök och jag fick ostbågar samt brev från dåvarande flickvännen, grymt uppskattat!

Dessutom lämnade den drivor av julmat till oss, vi fick ca: 3 ggr. så mycket som den fedaste FN soldaten någonsin käkat... Så vi knatade bort till det Serbiska värnet och pratade SvenskTyskSerbo-Kroatiska och viftade med armarna och en ganska kort tid senare så hade vi dukat upp till en gedigen festmåltid med Svensk julmat blandat med div. lokal mat, dessutom massor med öl och slivo, såklart.

Det proppades mat och Serberna drack öl/sprit och skrålade, vi Svenskar höll en betydligt lägre alkoholprofil, lite senare fick vi be dem att knata bort till sitt värn för vi var tvungna att jobba.

De fortsatte med kalaset tills en av dem somnade mitt på vägen med sin ak bredvid sig, när vi hälsade på dagen efter och drack kaffe, och jämförde handgranater, var han ganska sliten... Men kaffet var starkt, och sött!

Inför jul 2010 var jag i Afghanistan, skulle hem precis innan jul men mina kollegor hade ju någon jävla julfix så med lite flax, och en skadad fot, kunde vi besöka Marmal och inhandla en gran som monterades i boendet, dessutom spelades det julsånger så jag höll på att svimma...

Jag har firat jul 2 ggr.i Kosovo tror jag, kommer inte ihåg något direkt minnesvärt förutom SINNESSJUKT mycket julmat, och en tjockare 2Sharp...

Edited by 2Sharp

Det jag minns mest av jularna i missionsområdena var under KS13 när det var dags att flyga hem på leave efter julen, när lastutrymmet på världens bästa AN-72:a, var fullt pga tomma julmustflaskor och vissa fick lämna kvar väskorna.

Försvarsbudgeten var troligtvis beroende av panten.

Edited by Gåsapåg

• 4 weeks later...

Julen i Liberia 2004 kom tomten i kanot, ganska svettig, hehe... Julmiddagen avåts utomhus och det var mycket god stämning. Hade nyss kommit hem från ett besök på en spetälskekoloni och sett hur eländigt livet kan vara så jag hade faktiskt en aning svårt att helt njuta av all mat och goda vänner. Men sånt är livet, fullt av kontraster.

På LA02 fick man önska leaveperiod och det var så få som ville ha julen att man faktiskt fick tvinga några att åka hem över jul. Tror det är ganska många som är trötta på julhysterin och gärna slipper det.

Kosovo 2010 har jag inget speciellt minne av julafton men den missionen var så tråkig att allt flyter ihop. Utan goda vänner hade man nog kommit hem som grönsak...