Guest Dedicated Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 (edited) "Military Daypack Perfekt dagsryggäck. Volym: 35 l. Ryggsäcken har vadderad baksida och bärsystem med justerbara, vadderade remmar och bröstrem. Ryggsäcken har externt lastnät för tex; karta. En mycket populär uppdragssäck bland militärer." Nån som har erfarenhet av denna rygga? Nån som kännt på den och skulle kunna göra en jämföresle med exempelvis stridssäck 2000? Texten hämtad från www.militaryshop.coms ryggsäckssida. (och nej, har inte länkat nån bild. Tyvärr) Snälla BlåGul, kan nån flytta till rätt forum? Edited May 7, 2003 by Fyhr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 "Military Daypack Perfekt dagsryggäck. Volym: 35 l. Ryggsäcken har vadderad baksida och bärsystem med justerbara, vadderade remmar och bröstrem. Ryggsäcken har externt lastnät för tex; karta. En mycket populär uppdragssäck bland militärer." Nån som har erfarenhet av denna rygga? Nån som kännt på den och skulle kunna göra en jämföresle med exempelvis stridssäck 2000? Texten hämtad från www.militaryshop.coms ryggsäckssida. (och nej, har inte länkat nån bild. Tyvärr) Snälla BlåGul, kan nån flytta till rätt forum? Jag har den ryggan och måste väl säga att den är lite liten (men i övrigt mycket bra)...stridssäck2000 är större.. Hade jag köpt en rygga idag skulle jag köpt HAGOR Patrol 70l ...enligt en kompis som kollat den på Militaryshop så gick den att spänna ihop så att den blev ca 35-40L o då har man ju lite mer plats kvar t.ex. när man behöver ha med sig kök o andra "extra" detaljer /JOR :basker: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 "Military Daypack Perfekt dagsryggäck. Volym: 35 l. Ryggsäcken har vadderad baksida och bärsystem med justerbara, vadderade remmar och bröstrem. Ryggsäcken har externt lastnät för tex; karta. En mycket populär uppdragssäck bland militärer." Nån som har erfarenhet av denna rygga? Nån som kännt på den och skulle kunna göra en jämföresle med exempelvis stridssäck 2000? Texten hämtad från www.militaryshop.coms ryggsäckssida. (och nej, har inte länkat nån bild. Tyvärr) Snälla BlåGul, kan nån flytta till rätt forum? Jag har den ryggan och måste väl säga att den är lite liten (men i övrigt mycket bra)...stridssäck2000 är större.. Hade jag köpt en rygga idag skulle jag köpt HAGOR Patrol 70l ...enligt en kompis som kollat den på Militaryshop så gick den att spänna ihop så att den blev ca 35-40L o då har man ju lite mer plats kvar t.ex. när man behöver ha med sig kök o andra "extra" detaljer /JOR :basker: 35 liter är 35 liter, både på Daypack och 2000.....kan det bero på att vissa av Daypackens 35 l är sidofickor som gör att den är mindre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Jag har både "Military daypack" och stridssäcken. Stridssäcken "känns större". Ska jag ha med regnställ, värmetröjan och och en termos kaffe så blir det daypack. Allting över det då blir det stridssäcken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Kan helhjärtat rekommendera Day-packen, enda nackdelen är att sidofickorna skulle haft clips isf dragkedja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Jag har både "Military daypack" och stridssäcken.Stridssäcken "känns större". Ska jag ha med regnställ, värmetröjan och och en termos kaffe så blir det daypack. Allting över det då blir det stridssäcken. Exakt vad jag menar...den "känns" mindre...även om den bör vara 35L (har dock inte kollat denna uppg. irl) /JOR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy2 Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 (edited) Jag har en och jag är mycket nöjd med min. Har iof inte testa andra modeller men jag är ju som sagt nöjd. I min Insats Plut har jag och övriga chefer civila Jaktradio apparater. Dom passar prefekt i sidofickan bara att ansluta handmicken B) Edited May 8, 2003 by Speedy2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 7, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 7, 2003 De flesta av oss har upplevt att ryggsäckar som det står 25, 35, 50, 90, 110l på varierar kraftigt i storlek. Tex står det på Haglöfs små softpacksryggor 35 l men de rymmer knappt hälften av vad K35 gör. Min uppfattning var att om man gör ryggsäckjen helt tät så skulle det rymmas 35 l vatten i den. Dvs innervolymen. Pratade med de på Haglöfs i samband med en reklamation på en Vertical 35 l om detta och de sa att så är det inte alls. Man mätte nämligen yttermåtten och räknar sedan ut volymen efter dessa. Kul, undrar vad vi hade tyckt om fastighetsmäklare, motortillverkare gjorde på samma sätt. - Ja för fan det är minst en 5000 cc i den där Fiat UNO...ja om man räknar volymen på hela motorn alltså vilket är praxis för oss:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 De flesta av oss har upplevt att ryggsäckar som det står 25, 35, 50, 90, 110l på varierar kraftigt i storlek. Tex står det på Haglöfs små softpacksryggor 35 l men de rymmer knappt hälften av vad K35 gör. Min uppfattning var att om man gör ryggsäckjen helt tät så skulle det rymmas 35 l vatten i den. Dvs innervolymen. Pratade med de på Haglöfs i samband med en reklamation på en Vertical 35 l om detta och de sa att så är det inte alls. Man mätte nämligen yttermåtten och räknar sedan ut volymen efter dessa. Kul, undrar vad vi hade tyckt om fastighetsmäklare, motortillverkare gjorde på samma sätt. - Ja för fan det är minst en 5000 cc i den där Fiat UNO...ja om man räknar volymen på hela motorn alltså vilket är praxis för oss:-) Ja det var en nyhet jag inte visste...då är det ju inte så konstigt att daypacken ifråga ÄR mindre än stridsäcken då den har två ytterfickor som man säkert räknar med och inte tar bort volym för där det saknas fickor /JOR - flaska90 bör då rymma mer än 1L om man räknar "haglöf-style" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Efter att ha inväntat barnbidraget (!) så har jag nu löst ut min Daypack på posten. Visst känns den lite "liten", speciellt om man jämför med LK35 som känns gigantiskt! I övrigt verkar den genomtänkt, så pass genomtänkt att hustrun tänker norpa den av mig när hon så tycker det behövs. Snacka om terror-styre, nu får man inte ens ha sina gröna prylar i fred.........värmetröjor, ryggsäckar etc....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Min fru har på senare tid också upptäckt fördelarna med mina gröna utrustningsdetaljer och vips har det blivit mycket enklare att motivera inköp av nya bra att ha prylar! Och än så länge har jag fortfarande första tjing på utrustningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Min fru har på senare tid också upptäckt fördelarna med mina gröna utrustningsdetaljer och vips har det blivit mycket enklare att motivera inköp av nya bra att ha prylar! Och än så länge har jag fortfarande första tjing på utrustningen... Hellre att damen lånar ens prylar än att hon förfasar sig över ens militära eskapader! Ha en tant som "låser in" en vore det värsta som skulle kunna inträffa......och det förhållandet skulle inte heller bli långvarigt! Don´t touch my Hemvärn! säger jag bara....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Min fru har på senare tid också upptäckt fördelarna med mina gröna utrustningsdetaljer och vips har det blivit mycket enklare att motivera inköp av nya bra att ha prylar! Och än så länge har jag fortfarande första tjing på utrustningen... Hellre att damen lånar ens prylar än att hon förfasar sig över ens militära eskapader! Ha en tant som "låser in" en vore det värsta som skulle kunna inträffa......och det förhållandet skulle inte heller bli långvarigt! Don´t touch my Hemvärn! säger jag bara....... Värmetröjan har min dam lagt beslag på /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Värmetröjan har min dam lagt beslag på Been there, dune that. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamoflarnet Posted May 31, 2003 Report Share Posted May 31, 2003 Har nyligen införskaffat mig en daypack. Storleksmässigt går den inte att jämföra med försvarets 35l (det är nog den rymligaste 35-litern som finns) och visst den är lite mindre än stridsäck 2000, men den funkar fint när man bara vill ha lite saker med sig över dagen. Jag har också tänkt ha daypacken på jakt då jag tycker LK35 är lite tung att dra med sig. Jag valde daypacken över stridsäck 2000 för att daypacken har ytterfickor och sen kostar den väl ungefär hälften mot stridsäcken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamoflarnet Posted May 31, 2003 Report Share Posted May 31, 2003 Min fru har på senare tid också upptäckt fördelarna med mina gröna utrustningsdetaljer och vips har det blivit mycket enklare att motivera inköp av nya bra att ha prylar! Och än så länge har jag fortfarande första tjing på utrustningen... Hellre att damen lånar ens prylar än att hon förfasar sig över ens militära eskapader! Ha en tant som "låser in" en vore det värsta som skulle kunna inträffa......och det förhållandet skulle inte heller bli långvarigt! Don´t touch my Hemvärn! säger jag bara....... Värmetröjan har min dam lagt beslag på /ERI Varför inte peppa frugan/damen på att gå med i en avtalsorganisation (om hon inte gjort lumpen) och skriva avtal med hemvärnet? Då får ni ha prylarna i fred. Jag har själv gjort lumpen, men finns i hemvärnet som avtalspersonal via SKBR. Superkul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted May 31, 2003 Report Share Posted May 31, 2003 Min uppfattning var att om man gör ryggsäckjen helt tät så skulle det rymmas 35 l vatten i den. Dvs innervolymen. Pratade med de på Haglöfs i samband med en reklamation på en Vertical 35 l om detta och de sa att så är det inte alls. Man mätte nämligen yttermåtten och räknar sedan ut volymen efter dessa. Låter inte riktigt vettigt...vad finns det för skäl för det? "Ja, vi kallar den 35L, men i säcken rymmer den hela 25 liter.."?? Är det praxis för andra också, eller bara dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts