Jump to content

Hur kunna stoppa en oönskad person att kunna störa en med SMS?

Guest Reqruit Hardhead

Recommended Posts

Guest Reqruit Hardhead

Vi har ett läge där en psyksjuk kvinna i mer än ett års tid stört oss med oönskade SMS och trots påstötningar inte lagt ner, det verkar som om människan inte läser svars-SMS.

SMS där kvinnan tragglar samma psykskit hela tiden, en kontroll på numret säger att numret inte är registrerat och nu börjar läget bli riktigt tröttsamt.

Vi kände kvinnan innan hon flippade, och nu börjar det här bli mer än tröttsamt.

Hur kan man stoppa vederbörande? helst skulle vi vilja blockera hela hennes telefonnr.

Går det att blockera hos vår operatör (telia) att hennes samtal inte helt enkelt går att nå oss?

Snälla hjälp oss, det här börjar bli förb... jobbigt nu.

Vilka vägar har vi att gå?

Med tanke på att du skriver att hon inte läser svars-sms tolkar jag som att ni försöker att kommunicera med henne. Dum idé. Som Kim säger, polisanmäl då ni vet (tror er?) veta vem avsändaren är. Kontakta även er operatör. Försök ingen egen kontakt, kör ingen TV3 stalker eller något annat. Ett förslag kan vara att skaffa en sms-app som möjliggör black-listning av nummer så ni slipper få sms:en..

That's it..

Guest Reqruit Hardhead

polisanmälan och telia

Vi har pratat med polisen och dem är inte villiga att hjälpa till. Polisen här måste slå alla rekord i lathet.

Problemet är att vi inte idag vet var människan bor längre. troligen har hon flyttat och vad vi förstått, då det blev ett uppehåll att hon varit omhändertagen.

Men skall ringa till Telia och se om man kan blocka det numret.

Det måste gå att göra i den här nuvarande situationen.

Telia kan ju se SMS-trafiken och hur omfattande den varit.

Guest Reqruit Hardhead

Med tanke på att du skriver att hon inte läser svars-sms tolkar jag som att ni försöker att kommunicera med henne. Dum idé. Som Kim säger, polisanmäl då ni vet (tror er?) veta vem avsändaren är. Kontakta även er operatör. Försök ingen egen kontakt, kör ingen TV3 stalker eller något annat. Ett förslag kan vara att skaffa en sms-app som möjliggör black-listning av nummer så ni slipper få sms:en..

That's it..

Vi har sagt åt henne på senare tid att sluta hålla på nu, och det ganska så hotfullt i vissa fall, med ett öppet hot om polisanmälan.

Och det finns fler polisstationer än den här i stan.

Stationer där poliserna är mer aktiva.

Hade hon ringt upp min Samsung så hade jag kunnat stoppa det på tre röda.

Det numret känner hon tack och lov inte till.

I morgon är det en vardag och då ringer jag Telia och ser vad det kan råda mig till att göra.

Polisanmäl, tala med telia och svara inte på hennes försök till kontakt. Att polisanmäla tidigt hjälper om hon skulle trappa upp kontaktsökandet. Det är hursom viktigt att inte ge någon typ av respons, och om man "tvingas" svara ALLTID vara extremt klar i sin kommunikation - dvs aldrig verka snäll och hålla det mycket kort. Hot kommer ni nog inte långt på heller är jag rädd.

Jag är inte insatt i exakt vad dessa SMS handlar om och på vilket sätt de är skrivna men jag kan ge dig tipset att kolla upp brotten ofredande och olaga hot.Dessa finns i brottsbalkens 4 kapitel under 7 respektive 5 paragrafen om jag inte missminner mig.

Jag länkar en länk till brottsbalken från SFS (Svensk Författningssamling).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/?bet=1962:700

Guest Reqruit Hardhead

Har idag talat med både operatör, mobilens tillverkare samt polisen.

Det rör sig om c:a 3K med SMS sammanlagt, och det kan kallas grovt ofredande enligt polisen, och att de kan i så fall stänga av det numret.

Telia kan inte stänga av enskilda nr.

Och mobilmodellen har inte funktioner att blockera specifika nr.

Men hoppet är stort att vi kan få numret stängt.

polisanmälan och telia

Vi har pratat med polisen och dem är inte villiga att hjälpa till. Polisen här måste slå alla rekord i lathet.

Problemet är att vi inte idag vet var människan bor längre. troligen har hon flyttat och vad vi förstått, då det blev ett uppehåll att hon varit omhändertagen.

Men skall ringa till Telia och se om man kan blocka det numret.

Det måste gå att göra i den här nuvarande situationen.

Telia kan ju se SMS-trafiken och hur omfattande den varit.

Du måste ju ha mest otur av alla med myndighetskontakter

Guest Reqruit Hardhead

Har du en Andriod?

https://play.google....llblocker&hl=sv

Har inte provat den så jag kan inte uttala mig om den funkar eller inte...

Jag har en android, men det har inte gubben, och det är hans telefon som har drabbats.

Rickard N: Nu är det troligen löst, nu kommer jag att gå tillsammans med gubben i morgon eller övermorgon, och sätta stopp för för den här kvinnans SMS.

Skönt att det löste sig för er! (Och hoppas at den psyksjuke får hjälp och inte börjar trakassera på annat sätt.)

Jag har själv varit med om irriterande många felringningar (från samma person) vid olämpliga tillfällen (sen kväll/natt), för några år sedan. Det blev aldrig hotfullt eller så, mest bara irriterande. Det utspelade sig under kanske drygt ett-två år med kanske ett telefonsamtal i veckan, ofta i perioder, någon enstaka gång två ringningar på en kväll.

Det började med, som alltid i dessa fall, en ringande telefon. När jag svarade "Rune" så hördes tydligt att det var någon i andra ändan men denne ringde av. Efter en tid med fler liknande felringningar så provade jag att bara svara lite grumligt "Hallå..." när jag misstänkte att det var den notoriske felringaren som inte ville ge sig till känna som ringde. Felringaren blev vid mitt grumliga svar osäker och frågade om en "Peter" fanns där. (Äntligen hade jag fått Den Tyste att börja prata vilket är en bra början om man vara säker på att vederbörande skall förstå mitt budskap att den har ringt fel och att jag inte vill att den skall ringa tillbaka.) Jag förklarade att det inte fanns någon Peter i huset och undrade till vilken Peter hen skulle till och om jag kunde hjäl…. Felringaren ringde av.

Händelsen upprepade sig några gånger, oftast sent på kvällen eller runt midnatt, och jag fick inte ur Felringaren så mycket mer information än att hen skulle till "Peter". Då beslöt jag att gå vidare till steg två och när Felringaren frågade efter ”Peter” svarade jag grumligt att det var jag som var just Peter i hopp om att inleda en konversation. Felringaren blev osäker och genomskådade mig tämligen omgående men efter några felringningar hade jag fått ett (ovanligt) efternamn på denne Peter. Efter några enkla sökningar så hade jag även ett nummer och adress till denne Peter T som bodde en dryg kilometer från oss. Jag ringde dit och förklarade läget. Peter T var medveten om vem det var som ringde men berättade det aldrig (ex-fru-sambo eller dement släkting?) och skulle (motvilligt) ta tag i det. Efter samtalet med Peter T blev felringningarna färre för att slutligen helt upphöra. Undrar vem felringaren var och hur det löste sig?

Guest Reqruit Hardhead

Personens riktiga namn framskakad nu och noterad hos polisen.

har även en adress till personen i fråga, som jag tror skall vara aktuell, finns en enda i det här landet med det efternamnet.

Nu är det bara en tidsfråga innan vi satt stopp för den här SMS-terrorn nu.

Guest Reqruit Hardhead

Har all kommunikation skett genom sms från ett oregistrerat kontantkort? Isf kan bevisläget vara struligt.

Om inte annat så är nog det enklaste att ringa er operatör och helt enkelt be att de blockerar allt inkommande från det numret.

Har all kommunikation skett genom sms från ett oregistrerat kontantkort? Isf kan bevisläget vara struligt.

Om inte annat så är nog det enklaste att ringa er operatör och helt enkelt be att de blockerar allt inkommande från det numret.

Det har vi försökt med. Går icke. men polisen har nu namn och adress. Det räcker att de kontrollerar personens mobiltelefon nu.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...