5020 Weiström Posted December 14, 2012 Report Share Posted December 14, 2012 (edited) I senaste numret av tidningen Hemvärnet så fick man läsa mer om den olycka man kunde läsa om i förra numret. Det finns ju en anledning till att det ibland finns säkringar till säkringarna. Men när det händer olyckor likt denna kan jag tycka att det kan var tid att se över rutinerna och kanske fundera på införande av någon säkerhetsanordning vid längre transporter. När man ser kolonner med t,ex, patgb 203 så har dom alltid gula/orangea saftblandare tända. Men det är har väl att göra med att dom är hyfsat breda. Men våra fordon kanske inte den bredden, men de har inte heller hastigheter i alla lägen. Hade det då inte varit smidigt att bara kunna monter nånting i stil med http://www.ata.se/eshop/ljus-trafiksignaler/varningsljus_for_fordon/varningsljus/blixtljus_fonster_faste.aspx Eller annat snabbfäste Lätta att montera och vise versa. Och då kan man även montera på eventuella hyrbilar, samt för att få trafikanter som kommer ikapp att bli lite mer uppmärksamma. Någon som har koll på vad det är för regler som gäller för att kunna ha saftblandare monterade? Jag placerade tråden här för jag riktade den lite mer mot HV. Men om ledningen tycker den hör hemma inom transportenheten, så är det bara att flytta. Edited December 14, 2012 by 5020 Weiström 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted December 14, 2012 Report Share Posted December 14, 2012 Transportstyrelsens föreskrifterom användning av vissa varningsanordningar m.m. beslutade den 2 september 2009. Transportstyrelsen föreskriver följande med stöd av 3 kap. 76 § och 13 kap. 3 § trafikförordningen (1998:1276). 1 kap. Varningslykta 1 § Lyktor som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnade som varningsanordningar (varningslyktor) får användas på fordon 1. i väghållningsarbete eller liknande arbete, 2. vid bärgning och transport av bärgat fordon, 3. i samband med fordonskontroll eller motsvarande, 4. vid olycksplats eller motsvarande, 5. när fordonsbredden inklusive utrustning eller redskap överstiger 300 centimeter, 6. när varningslykta föreskrivs som särskilt villkor för färd på väg, eller 7. i andra med 1–6 jämförliga fall. 2 § Varningslyktor får även användas på en vägtransportledares fordon i samband med eskort av lång, bred eller tung transport enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare. 3 § Varningslykta får användas endast om det behövs för att varna för att fordonet på grund av verksamheten eller förhållandena måste ställas upp eller föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik. 4 § Bestämmelser om beskaffenhet av varningslykta finns i föreskrifter som meddelats av Transportstyrelsen med stöd av 8 kap. 16 § fordons-förordningen (2009:211). Källa: http://www.zatzy.com/allmaent/365552-saftblandare-blixtljus-etc-gaeller.html?langid=1 Frågan är väl om det hade hjälpt med saftblandare i det här fallet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Alltså, jag ska inte kritisera egentligen, utan att veta allt. Men, är det lämpligt att planera en fordonsmarsch i 40 km/h på en motorväg? Känns som att den skulle planerats med andra vägar som färdväg. Med det i baktanke så kanske en saftblandare inte direkt hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted December 15, 2012 Author Report Share Posted December 15, 2012 Alltså, jag ska inte kritisera egentligen, utan att veta allt. Men, är det lämpligt att planera en fordonsmarsch i 40 km/h på en motorväg? Känns som att den skulle planerats med andra vägar som färdväg. Med det i baktanke så kanske en saftblandare inte direkt hjälper. Det kan vara så att det var den kortaste vägen hem. Men jag håller med dig, att det kanske inte är det mest ultimata. Nog för att samtliga fordon klarar lägsta tillåta hastighet(utan specialtillstånd) för motorväg, men det är ju just i den zonen, 40-50km/h, som man kommer att färdas. För bandvagnarna gör ju max 50km/h. Det är ju en jäkla skillnad på 50 och 80km/h(om han nu höll hastigheten), och med den levande kraften en tradare har när den ligger i 80 knyck. Men jag syftade ju inte bara på motorvägar, utan även längre transporter på vanliga landsvägar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 (edited) Med risk att få skit från utbildningsgrp, men planeringen av transporten är under utredning. Ordern att köra E6 kom från övn-ledningen. Just vår kolon var den tredje eller fjärde på motorvägen under samma helg. Alla utan varningsfordon. Hurvida lagar brutits är under utredning. Det är inte vår uppgift som lekmän att försöka reda ut det via forumet. Däremot bör vi kanske börja ifrågasätta hur vårt försäkringskydd gäller. Vi har ju inte direkt möjlighet att gå till facket, om vi hamnar i situationen att utbgrp eller övn-ledningen försöker mörka olyckor. I detta fallet togs kontakt med försvarsförbundet, som fast de drabbade i olyckan, inte var medlemmar, kan tänka sig att hjälpa till ändå. Nästa fråga är väl hur ofta HV färdas i kolon på motorväg eller motsv, utan varningsfordon runt om i landet? Skriv gärna om detta. Och snälla, det finns fan inget macho med att busköra på motorväg. Att behöva se kollegornas bil krockad och utrustning spridd över vägen, önskar jag ingen. Däremot funkade räddningtjänst och polis utmärkt vid olyckan. Dessutom hade de nog den mest effektiva bevakningen, de någonsin haft runt en olycka. Från att olyckan skedde tills att vägen var öppen, dröjde det 20 min. Edit: Vårt sjv fordon höll ca 40km/h, utlandsreggad tradare höll kanske 80, troligen mer. Olyckan skedde mitt i en svacka. Tradaren i nedförsbacke, resten av komp med bandvagn främst i uppförsbacke. Edited December 15, 2012 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Jag vet att vår bat gjorde en långtransport men då befann sig bandvagnarna på lastbil, vilket kanske är lämpligare i fredstid, både trafiksäkerhetsmässigt och i användning av övningstid. Annars tycker jag vi borde få använda en annan färg på saften, när vi är uthyrda till räddningstjänst och polis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Det finns många olika orsaker till att fordon går saktare än normal väghastighet, det låter som att det var slumpen som gjorde att olyckan skedde med Hemvärnspersonal på övning. Oavsätt så är det helt klart att man alltid ska hålla uppsikt framåt och beredd att minska hastigheten snabbt om fordon framför kör långsammare än normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 .....Annars tycker jag vi borde få använda en annan färg på saften, när vi är uthyrda till räddningstjänst och polis. Varför då? Vilken färg skulle då vara lämplig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Vår tp rörde sig om ca 9 mil. Så lastbil hade vart "overkill". Vi har dessutom dåligt med lastväxlare på kompaniet. Som övning var det ju inget fel att utföra fordons-marsch, det övar vi sällan. Det var vägvalet som blev fel. Vad gäller blåljus på militära fordon, har jag en ganska känd åsikt. Och den är den samma som firmans i övrigt. De skall finnas på fordon som kör utryckning, inte på fordon som utför eftersök, snöräddning och kör sandsäckar till översvärmning. Skulle vi i hv ha behovet, hyser jag inga tvivel om att vi kan förses med passande tillfälliga strobe-ljus. Bor granne med stand-bys fabrik, och har sett de flesta modeller de tillverkat, genom åren. Men det är annan myndighets beslut, och uppgift att fördela dem till oss. Har sett tillräckligt mycket egna experiment med larmbågar, på milreggade fordon, för att räcka för resten av er andra. Det finns både militära och civila vägtransportledare, med utmärkta fordon för uppgiften. Låt dem jobba med sin tjänst, så löser vi striden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Enl KFS ska enheter ur Hemvärnet kunna förflytta sig 300km/dygn, alltså måste detta övas. Dock skall det övas på ett säkert sätt och att kanske ta in vägtransportledare eller movcon när det är transporter längs motvägar med något högre farter än 40km/h Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rtv Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 3 § Varningslykta får användas endast om det behövs för att varna för att fordonet på grund av verksamheten eller förhållandena måste ställas upp eller föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik. Paragraf 3 borde ju ge tillåtelse för varningslykta för långsam konvoj, "...för att fordonen på grund av verksamheten (fordonsmarsch i 45 km/h) ... måste ... föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 15, 2012 Report Share Posted December 15, 2012 Enl KFS ska enheter ur Hemvärnet kunna förflytta sig 300km/dygn, alltså måste detta övas. Dock skall det övas på ett säkert sätt och att kanske ta in vägtransportledare eller movcon när det är transporter längs motvägar med något högre farter än 40km/h Tyvärr var det så att hv-trafikpluton faktiskt övade samtidigt, dock var de i skövde, ca 20 mil bort. Men så länge det bara finns en hv-movcon, och en nationell, har vi det lite skralt med resurserna. Tycker olyckan belyser en del svaga punkter. En av dem är valet av marschväg. En är säkerhet vid fordonsmarsch. Men främst anser jag det är synen på säkerhet på väg i hela hv. Som anställd drivm. Man fick jag ta civilt adr-kort. Och jag fick en utb i lastsäkring. Det är något vi är dåliga på inom hv. Vi har en dålig självkontroll, det är bara att erkänna. För vi har dåligt med tid och personal. Handen på hjärtat, hur många av er därute har en packgrp i sin S/T-plut? Hur många skyttesoldater har ens ide om vad en packgrp sysslar med? Hur transporteras ert drivmedel och ammo? Var i kolonen går det fordonet? Går det sist i kön och är en syncro eller är det i en släpkärra bakom en personbil hyrd från hertz? Ett annat problem är att militära koloner är numera ovanliga ute på vägarna. Och de som är ute och kör, kan hålla "normal" hastighet. Dessutom de flesta yrkeschaffisar idag, kommer från öststaterna. Där är det ju fortfarande viss skillnad på hur militär förflyttar sig på väg, jämfört med här. Misstänker att vägarna i stort sett spärras, om ett kompani förflyttar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted December 16, 2012 Report Share Posted December 16, 2012 (---) Däremot bör vi kanske börja ifrågasätta hur vårt försäkringskydd gäller. Vi har ju inte direkt möjlighet att gå till facket, om vi hamnar i situationen att utbgrp eller övn-ledningen försöker mörka olyckor. I detta fallet togs kontakt med försvarsförbundet, som fast de drabbade i olyckan, inte var medlemmar, kan tänka sig att hjälpa till ändå. (---) Alltså, vilket försäkringsskydd skulle inte gälla menar du? Jag har dessutom lite svårt att se hur man skulle kunna ens försöka mörka en olycka av den typ som tråden handlar om. För tydlighetens skull så vill jag framhålla att jag inte alls tror att någon försökt mörka den här olyckan utan frågan ska närmast ses som generell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted December 16, 2012 Report Share Posted December 16, 2012 (---) Dessutom de flesta yrkeschaffisar idag, kommer från öststaterna. Där är det ju fortfarande viss skillnad på hur militär förflyttar sig på väg, jämfört med här. Misstänker att vägarna i stort sett spärras, om ett kompani förflyttar sig. Mja, runt 20% av transporter på svenska vägar utförs av utländska ekipage. De fem största länderna är (i fallande ordning) Finland, Polen, Norge, Danmark och Tyskland. http://www.trafa.se/PageDocuments/Utlaendska_lastbilstransporter_i_Sverige_2009-2010.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 16, 2012 Report Share Posted December 16, 2012 Förlåt axial. Jag generaliserade lite, men en söndag på E6 genom Bohuslän, är det rätt tomt på svenska yrkesfordon. Men jag tror inte det gjort någon större skillnad om föraren vart Nordkorean eller norrlänning. Ett fordon som hjälpligt håller 40km/h på motorväg, är på fel plats. En kolon med ca 15 fordon är på åt h-e fel plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 16, 2012 Report Share Posted December 16, 2012 Förlåt axial. Jag generaliserade lite, men en söndag på E6 genom Bohuslän, är det rätt tomt på svenska yrkesfordon. Men jag tror inte det gjort någon större skillnad om föraren vart Nordkorean eller norrlänning. Ett fordon som hjälpligt håller 40km/h på motorväg, är på fel plats. En kolon med ca 15 fordon är på åt h-e fel plats. Nu vill inte jag jaga någon, men fortfarande är frågan om någon form av fackligt stöd lite intressant, iaf i mina ögon. Nu hoppas jag ju olyckan faktiskt, sätter igång ett arbete om säkerhet på väg, även för HV. Det är ju lixom inte bara att luta sig tillbaks och tro att "allt blir bra, bara de nya bussarna kommer". Bandvagnar kommer vi att ha då med, och de kommer behöva flytta på sig. Och oftast är det bandvagnar som är de fordon, som efterfrågas vid stöd till samhället. Och alla delar av landet, är inte förskonade med det vägnät vi har i de södra delarna. Man kanske måste ut på motorvägen, vissa sträckor Så någon form av varninsljus, är nog en bra idé för dessa. Vid övn finns det ju enklare lösningar, som att skicka bv annan väg, och bussa soldaterna till plats osv. Men helst behöver vi nog följebilar med varningsljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted December 16, 2012 Report Share Posted December 16, 2012 Min tanke med mitt inlägg om det lämpliga i att utföra fordonsmarsch på motorväg var inte ämnat för att peka ut någon som ska bli polisanmäld eller liknande. Men vid alla olyckor måste vi alltid gå till botten med vad som skett och varför. För att det inte ska inträffa igen, så långt det går att undvika olyckor. Både utreda hur kolonnen hamnade på motorvägen som hur omhändertagandet sker i efterhand, det fysiska, psykiska och ekonomiska omhändertagandet. Om det visar sig att det inte finns någon organisation som hjälper den enskilde Hv-individen vid sådana här olyckor, ja då är det en gansa viktig sak att ta tag om. En utredning som jag eftersöker handlar om att utreda vad som skett, varför det skedde samt hur det ska kunna förhindras i framtiden. Inte att peka ut skyldiga eller att straffa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted December 16, 2012 Report Share Posted December 16, 2012 3 § Varningslykta får användas endast om det behövs för att varna för att fordonet på grund av verksamheten eller förhållandena måste ställas upp eller föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik. Paragraf 3 borde ju ge tillåtelse för varningslykta för långsam konvoj, "...för att fordonen på grund av verksamheten (fordonsmarsch i 45 km/h) ... måste ... föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik." Inte riktigt så lätt, ska man tolka det korrekt så ska paragraf tre tolkas efter paragraf ett. Tolkningen blir alltså att sådana fordon som är uppräknade under paragraf ett får endast ha igång varningslykta under den tid den är uppställda eller förs på sådan sätt att de är ett hinder eller fara för trafiken, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted December 16, 2012 Report Share Posted December 16, 2012 Spontant så är orsaken till olyckan inte den låga hastigheten på kolonnens fordon. Det förefaller vara mekaniskt fel och/eller förarens agerande i lastbilen. Har svårt att se hur en saftblandare löser problemet. Lite som förslaget om att begränsa mängden patroner i magasinen för licensierade mål-/jaktskyttar när mängdproblemet är olagligt anskaffade vapen som används av brottslingar i varierande kriminella syften. Finns inga andra alternativ så ser jag rimlig ändå hellre att fordonen körs av sina förare i tillåten trafikmiljö snarare än att övningar fördyras för att annan enhet eller privat firma släpfraktar fullt körbara fordon samtidigt som förarna ej får vare sig körtiden eller kolonnkörningsvana. Det man inte övar behärskar man inte... Allmänheten är inte längre vana vid att se soldater ute i samhället så nu avskaffar vi uniformer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted December 16, 2012 Report Share Posted December 16, 2012 Kolla vad som ges för möjligheter enligt Militärtrafikförordning (2009:212) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted December 16, 2012 Report Share Posted December 16, 2012 Förlåt axial. Jag generaliserade lite, men en söndag på E6 genom Bohuslän, är det rätt tomt på svenska yrkesfordon. (---) Nu vill inte jag jaga någon, men fortfarande är frågan om någon form av fackligt stöd lite intressant, iaf i mina ögon. (---) Jodå, jag förstod nog också att du inte var alldeles blodallvarlig Faktum är att du får visst stöd av Sveriges Åkeriföretag. De genomför vart femte år egna mätningar, där de står vid vägkanten och helt enkelt räknar andelen utländska lastbilar. Senast kom de fram till ca 40%. http://intelligentlogistik.se/archives/1262 Det här med någon form av fackligt stöd kan ju vara intressant att utveckla vidare, men det kanske ska vara en egen tråd i så fall? Men helt kort så tror jag inte att det är framkomligt med en fackförening i traditionell bemärkelse eftersom vi inte står i ett anställningsförhållande till FM. Dessutom skulle jag gärna vilja att vi bottnade lite i det här med vårt försäkringsskydd. Jag kanske bara är godtrogen men som jag förstått det så är vi försäkrade från det vi lämnar hemmet inför övning till dess att vi kommit hem igen efter övning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 17, 2012 Report Share Posted December 17, 2012 Sist vi var ute och rörde på oss varnade man på riksradion om att vi var ute och luftade skrotet. Det jag tyckte var kass var att de trafikinspektörer som fanns på plats från P7 först vid marschmålet berättade hur fort vi fått lov att köra egentligen. Kompaniet tog därför hänsyn till långsammaste fordonet vilket i detta fallet var en 13-bil med påkopplat bandvagns-släp. Dock var de på plats och reglerade trafik vid platser där det fanns behov vilket var positivt. Tyvärr måste vi ut på motorväg för att kunna ta oss till / från våra övningsområden, inte alltid helt optimalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted December 17, 2012 Report Share Posted December 17, 2012 Jag tror inte att en saftblandare stoppar en packad polsk lastbilschaufför. Det bästa är att undvika stora skillnader i hastighet. Att framrycka under 70km/h på 110+ väg är förenat med fara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted December 17, 2012 Report Share Posted December 17, 2012 Det finns inte mycket annat att göra om man måste röra sig på vägar med högre hastighet, ett blixtljus eller varningsskylt gör mycket, kanske inte mot packade polacker, dock mot den vanliga Svensson. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 18, 2012 Report Share Posted December 18, 2012 (edited) @hajjper & berg. Nu visade polisen sållningsinstrumet att den ÖSTEUROPEISKE långtradarföraren, inte var berusad. Det var inte klarlagt vilken nationalitet han hade, Så gissningar undanbedes.(förlåt blågul). Utredningen är inte klar, och vi gör ingen nytta med att underblåsa fel stämning på forumet. Fokusera istället på trådens ursprung, behövs det bättre varning runt våra fordonskoloner. Jag som är gammal gubbjävel, minns tydligt hur vi utan hinder kunde utföra fordonmarsch med trosskomp, från Skövde till Revinge. Vi gjorde det tom som rep-gubbar 1994. Och då på E4 som var motorväg, genom Småland. Ok, vi kunde rulla 70-80km/h, då vi saknade bandfordon på komp, men ändå funkade det. Dock hade vi rejält med MC-ord med oss. Tror vi hade minst sex, varav tre jobbade, och tre låg i vila, i vår 1314-ambulans. De bytte vid varje rast. Det var fö det enda samband vi brukade, vi hade iofs RA146 med i några bilar. Bla i kö-fordonet. Men på det hela funkade det. Har även övat ihop med HV-trafikplutons. Deras kompetens är enorm, men både de och nationella MOVCON-plutonen är för få, för att kunna vara med överallt. MOVCON är dessutom anställda, så de skulle lätt kunna dra ihop bra med övn-dygn på en kfö-period med HV. Återstår civila vägtrafikledare. De kostar helt enkelt för mycket, för att HV skulle kunna hyra in tjänsten. Det är egentligen inga problem, som är svåra att lösa fysiskt. Varningssystem med blixtljus och skyltar, går att montera på en 30-bil också. Förare går att ge "säkerhet på väg" kurser. Handlar egentligen bara som vanligt om ekonomi och personal. Edited December 18, 2012 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted December 18, 2012 Report Share Posted December 18, 2012 Inte för att det hade påverkat denna olycka men trafikkulturen i Hv är generellt sett usel. Det verkar lite som om man har en attityd som "nu skall vi försvara riket och vi är kungar i både väg och terräng - vi militärer får göra lite vad vi vill" Jag har alltför ofta sett att det framförs fordon utan gällande förarbevis Man kör minibuss utan utbildningsbevis Man stannar hela kolloner på allmän väg utan att sätta ut trafikvarnare Förare går runt sina fordon mitt i trafiken för att kolla band och hjul (nja det är sällan jag sett någon kolla hjulfordon) utan varselväst Mc-förare kör på allmänväg utan varselväst Mc-förare som väljer att ha egen hjälm (eller tilldelad) får utstå gliringar för att dessa inte är fältmässiga (svarta eller gröna) Reflexer används inte Dessutom så kör man som man krigar "aggresivt" Tyvärr är vi inga föredömmen i trafiken. Visst vore saftblandare bra, men vi har rätt mycket att jobba med ändå och med bäring på olyckan så kanske man först som sist borde fundera över marschvägen. Jag tror mycket på de nya trafikplutonerna och även att alla mc-ordonannser i framtiden SKALL vara förordnade att dirigera trafik. Men som sagt det är i grunden en chefsfråga - man kan inte bara tänka på pang panget längre. Finns det i Hv-batstaberna någon idag med ett dedikerat uppdrag att hantera trafikfrågor. Eller är det något som ligger som en tillikauppgift (om ens det)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted December 18, 2012 Report Share Posted December 18, 2012 (---) Men som sagt det är i grunden en chefsfråga - man kan inte bara tänka på pang panget längre. Finns det i Hv-batstaberna någon idag med ett dedikerat uppdrag att hantera trafikfrågor. Eller är det något som ligger som en tillikauppgift (om ens det)? Rent organisatoriskt så ligger det under S4. Vi diskuterade just detta lite löst på senaste LTÖ:n i början av november och kom fram till att det "nog vore bra" om det faktiskt fanns en transport/trafikledarutbildning som kvm och uhbef kan genomgå. Jag har inte hunnit gå batkvmkursen än så jag vet inte om det finns med i den. Movcon och hvtrafikpluton är som tidigare sagts bra resurser men de finns inte tillgängliga hur som helst för enskilda bataljoner som ska genomföra egen förflyttning inom bataljonsområdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted December 18, 2012 Report Share Posted December 18, 2012 (edited) Finns det i Hv-batstaberna någon idag med ett dedikerat uppdrag att hantera trafikfrågor. Eller är det något som ligger som en tillikauppgift (om ens det)? På pappret i alla fall...Underhållsbefälet i bataljonstaben - se sid 17:http://rikshv.hemvar...ar Bilaga 2.pdf Edit: Finns UH-bef på kompanierna också - även där är är trafik inblandad (se sid 5): http://rikshv.hemvarnet.se/filer/MkVEzN/Befattningsbeskrivningar%20Bilaga%204.pdf Edited December 18, 2012 by LtLag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted December 18, 2012 Report Share Posted December 18, 2012 ... Movcon och hvtrafikpluton är som tidigare sagts bra resurser men de finns inte tillgängliga hur som helst för enskilda bataljoner som ska genomföra egen förflyttning inom bataljonsområdet. En bataljon skall klara av marsch inom eget område utan stöd av Movcon och ev. trafikplutoner, det är just det som är innebörden av "marsch": att med egna resurser förflytta sig osv. Skall däremot "transport" genomföras, d.v.s. att låta förbandet transporteras av någon annan hjälper Movcon m.fl. gärna till, men det är en helt annan sak och ligger till viss del utanför bataljonens kontroll. Transport av ett förband kan t.ex. ske för en operationell förflyttning till en annan del av riket. F.ö. förstår jag inte varför saftblandare (gröna?) inte skulle kunna användas när förbandet är ute och marscherar på större vägar, ett aldeles ypperligt förslag. Men som zip skrev ovan så skulle nog lite utbildning vara bra och det är nog bara att lätta på lädret och börja öva bataljosmarsch igen... (Tänk vad mycket bra som det gamla invasions-värnpliktsförsvaret förde med sig...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 18, 2012 Report Share Posted December 18, 2012 (edited) @Rune: Men skall vi öva marsch på motorväg? Framför allt när det finns alternativa vägar? Skulle vi ha befunnits oss där i skarpt läge? Ok för att vi förmodligen inte kan gömma oss för fi's satelliter vilken väg vi än väljer, men motorväg är väl inget bra val? Vill man snabbt komma av vägen, är det nog bättre med en mindre väg. För er som känner till E6 mellan gbg och Uddevalla, så skedde olyckan vid backen upp mot ödsmålsbron, fortgående fil. Ett vägsträcka som ofta är olycksdrabbad, så vi var ju i ett optimalt dåligt läge, förutom låg hastighet. Och sluta lev i fantasin. Har ni underhållsbefäl hos er? Vi är ffs glada att vi kan driva runt staben på med den fåtaliga bemanning vi har i dagsläget. Folk springer inte benen av sig, i jakt på stabstjänster, i allmänhet. Gissa vad de då tycker om tjänst som underhållsbefäl i synnerhet? Edited December 18, 2012 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.