Jump to content

hur är det med "arbetstider" under gmu?

Recommended Posts

Vi fick berättat för oss ganska omgående när vi ryckte in att vi var där på frivillig basis och var därför inte arbetstidsreglerade.

Vissa helger åker man hem men inte alla, beror lite på hur dom valt att lägga schemat. Väldigt individuellt från regemente till regemente.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

När jag gjorde GMU 2012 så bedrevs det fältverksamhet varannan vecka i 3 månader. Kursplanen är ett riktmedel, men vart man träffar är en annan sak. 16 dagar i fält låter väldigt lite då vi hade 35 dagar i fält. Sedan har vi såklart (förutom de "ordinarie" dagarna i fält) det sista projektet "aldrig ge upp" som skall vara på 8 dagar. Detta varierar också mellan förbanden.

Generellt sett så gäller kursplanen, men avvikelser förekommer.

Vi fick berättat för oss ganska omgående när vi ryckte in att vi var där på frivillig basis och var därför inte arbetstidsreglerade.

Praktiskt att vara arbetsgivare om enbart jobb som människor tvingas till är arbetstidsreglerade :)

Själv gjorde jag min militärtjänst ytterst ofrivilligt men det var inte mycket arbetstidsreglering där då..

• Like 1

Jag gör GMU just nu på Livgardet sedan 28onde januari. Vi har aldrig slutat tidigare än 20:00, endast hemvärnsplutonen brukar sluta vid middagstid.

Någon vecka innan inryckning skickade Kompanichefen ut ett brev med info samt en kursplan där alla permissioner är daterade. Så vi följer den planen med de 6 olika projekten etc. Sen får vi ett schema i korridoren varje vecka hur det ungefär kommer att se ut, men det ändras och läggs om beroende på hur mycket tid som går åt.