Pingo Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Från Danska DR1 nyheter "7. maj 2003 00:29 Udland Opretter nordisk fredsstyrke De nordiske landes forsvarsministre har besluttet at oprette en nordisk fredsbevarende brigade og i øvrigt styrke samarbejdet om fredsbevarende opgaver og krisestyring. Forsvarsministrene enedes på deres møde i går i Visby på Gotland om at det nordiske forsvarssamarbejde kan blive aktuelt i Irak - men at det kræver et FN-mandat. I øjeblikket arbejder de nordiske lande sammen om fredsbevarende opgaver på Balkan og især i Kosovo lige som de samarbejder om opgaver i flere afrikanske lande. Forsvarsministrene vil også arbejde sammen om nye indkøb af militært udstyr. " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Inte så att jag fattar danska speciellt bra, men jag tror jag fattde lite, men den enda "gemensama" styrkorna är väll Nordiska log.baten, som förövrigt över här i skövde. as we speak??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rissanen Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Här finns info om nordiskt "fredssamarbete": www.nordcaps.org Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 (edited) Intressant. Kan vara vettigt med ett samnordiskt förband för internationella insatser. Men jag är tveksam till om det kommer fungera som snabbinsatsförband med tanke på NATO-medlemsskap. Just insatser i Irak är väl tveksamt om det blir något av för svensk del, USA verkar ju inte allt för pigga på att låta FN ta över. Visst samarbete har redan skett, exempelvis inköp av helikopter och ubåtsprojektet Viking samt AMOS. Sverige, Norge och självklart Finland har samma fordon i internationell tjänst, XA-180. Dessutom har Sverige, Norge och Finland CV90. Sverige och Norge har Stridsbåt90. Undrar varför inte alla hamnade i samma brigad i Kosovo. Nu tillhör ju SWEBAT, NORBAT och FINBN MNB© medan danskarna tillhör den franska brigaden. De andra nordiska länderna har väl dessutom kvar trupp i Bosnien? Det finns väldigt mycket att vinna om vi samordnar våra fredbevarande insatser, främst logistiskt sett. Edited May 6, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rissanen Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Dessutom har Sverige, Norge och Finland CV90 och Stridsbåt90. Varning för OT! Finland har aldrig haft och kommer knappast någonsin att ha Strb 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 6, 2003 Author Report Share Posted May 6, 2003 Inte så att jag fattar danska speciellt bra, men jag tror jag fattde lite, men den enda "gemensama" styrkorna är väll Nordiska log.baten, som förövrigt över här i skövde. as we speak??? Nä..tydligen är det en ny nordisk fredsstyrka som skall upprättas. Logistik bataljonen är ju redan beslutad och igång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Inte så att jag fattar danska speciellt bra, men jag tror jag fattde lite, men den enda "gemensama" styrkorna är väll Nordiska log.baten, som förövrigt över här i skövde. as we speak??? Nä..tydligen är det en ny nordisk fredsstyrka som skall upprättas. Logistik bataljonen är ju redan beslutad och igång Japp... ser dom då och då här i skövde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 (edited) Dessutom har Sverige, Norge och Finland CV90 och Stridsbåt90. Varning för OT! Finland har aldrig haft och kommer knappast någonsin att ha Strb 90. Ändrat, jag får lägga av med knarket, börjar inbilla mig saker. Men Estland har 1 båt. Edited May 7, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Dessutom har Sverige, Norge och Finland CV90 och Stridsbåt90. Varning för OT! Finland har aldrig haft och kommer knappast någonsin att ha Strb 90. Det star faktiskt: "Dessutom har Sverige, Norge och Finland CV90.(PUNKT) Sverige och Norge har Stridsbåt90." Altsa bara Sverige och Norge har Strb 90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rissanen Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Dessutom har Sverige, Norge och Finland CV90 och Stridsbåt90. Varning för OT! Finland har aldrig haft och kommer knappast någonsin att ha Strb 90. Det star faktiskt: "Dessutom har Sverige, Norge och Finland CV90.(PUNKT) Sverige och Norge har Stridsbåt90." Altsa bara Sverige och Norge har Strb 90 Ja, det står det nu när 106 varit och rättat sitt ursprungliga inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Och just därför skrev jag i mitt senaste inlägg att jag ändrade det och erkände att jag hade fel. Jag föreslår att blågul därmed tar bort de här inläggen. Tar plats och tillför ingenting, mer än att jag hade fel och Rissanen rätt förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts