5020 Weiström Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Såg lite utav den danska dokumentärserien "piratjakt" som går på kanal 10. När C för militärpolisen på båten gjorde sig i ordning så tog han på sig någon form av sele för att bära upp det han har på låret. Denna selen sitter då under hans platecarrier. Dess enda funktion, vad jag kunde se, var att inte behöva få pistolens vikt på höften, utan på axlarna istället. Har aldrig sett en sådan sele innan. Det såg ut som ett vanligt X eller Y-ok (kommer inte ihåg) med tillhörande bälte runt midjan och sen lårplattan. Visst! Men kan ju ha ett par hängslen om man nu har en lårplatta. Men då bär det upp allt som vad byxor och lårplatta heter. Kanske är en gammal sak som funnits i åratal. Men jag har aldrig sett det, och ojjade till lite när jag såg den. Någon som varit i kontakt med nåt liknande??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Ok/hängslen för battle belts är ganska vanligt, kan det ha varit något sådant? HSGI och MM: http://www.militarymorons.com/misc/HSLD.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted December 7, 2012 Author Report Share Posted December 7, 2012 Kan vara nånting sånt. Man fick bara se det en kort sekund. Såg ut som ett "paket" med väldigt tunna remmar, där allt hängde ihop. Det såg inte ut som ett combatbelt, utan såg ut att vara i samma tunna material som oket. Kan ha fel, för man hann inte se så mycket. Ska kolla om jag hittar det avsnittet någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted December 10, 2012 Report Share Posted December 10, 2012 Kan det vara en klättersele eller liknande? Såg på FM bloggen på Flygbasjägare som hade nåoogt sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted December 10, 2012 Author Report Share Posted December 10, 2012 Kan det vara en klättersele eller liknande? Såg på FM bloggen på Flygbasjägare som hade nåoogt sådant. Nopp! Sådana selar vet jag hur dom funkar och ser ut. Dom har heller ingen del som går upp över axlarna. Denna selen hade bara förankring på ett ben. Kunde mycket väl vara någon form av combatbelt. Men jag tyckte det såg så tunt och sladdrigt ut för att vara ett ordentligt utrustningsbälte. Ska se om man kan få en glimt av det ikväll. Piratjakt på tv10 Måndag-torsdag 22.00 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted December 10, 2012 Author Report Share Posted December 10, 2012 Av vad jag kunde se i kvällens avsnitt så verkar det vara lite blandad kompott av bälten. Någon körde på combatbelt likt de 2Sharp länkade till. Medans någon hade ett enklare bälte likt de bälten polis, o-vakter, väktare m,m har. Typ --> http://www.snigeldesign.com/index.php?id=159&frompage=(56)# De hängslen man kunde se var av bredare modell för mer avlastning. Tror inte det var något speciellt med dom. Tänk hängslena till 90P eller liknande med annan fastsättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts