Jump to content

Hur stor kniv får man ha?


Herr

Recommended Posts

Om man kikar på vilken sorts knivar som killarna som verkligen har mååånga fältdygn i de mest karga och svårtillgängliga delarna av den svenska naturen brukar de använda en kniv av den här typen: http://www.cultur.nu/knivar/same/samemapp_2010/Per%20Sunna_29cm%20hela_3500kr.jpg

Modellen har varit gångbar i flera hundra år, och jag tror ingen klår dem i att vara ute i naturen året runt.

 

nuff said.

När jag besökte Arvidsjaur senast så hälsade jag på i en kåta som var inredd med renskinn och det hängde en rejäl kaffepanna över den öppna elden. Så nu har jag skickat in om att våra 12-tält och andra förläggningstält skall bytas ut mot lappkåtor och soldatköken skall bytas ut mot murikka och kaffepanna införas.

 

nuff said.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Utmärkt! Har fungerat bra i flera hundra år. Det är ingen tillfällighet att 20-tälten ser ut som de gör. När jag lumpade så var det mycket riktigt en stor kaffepanna en del av tropputrustningen. Och innan någon antyder något så var det efter indelningsverket upphörde. ;-)

Edited by imint
Link to comment
Share on other sites

Om man kikar på vilken sorts knivar som killarna som verkligen har mååånga fältdygn i de mest karga och svårtillgängliga delarna av den svenska naturen brukar de använda en kniv av den här typen: http://www.cultur.nu...hela_3500kr.jpg

Modellen har varit gångbar i flera hundra år, och jag tror ingen klår dem i att vara ute i naturen året runt.

 

nuff said.

När jag besökte Arvidsjaur senast så hälsade jag på i en kåta som var inredd med renskinn och det hängde en rejäl kaffepanna över den öppna elden. Så nu har jag skickat in om att våra 12-tält och andra förläggningstält skall bytas ut mot lappkåtor och soldatköken skall bytas ut mot murikka och kaffepanna införas.

 

nuff said.

betyder de att vi snart får ut renskinn på loggen också ?, men snälla låt uniformen vara.
Link to comment
Share on other sites

Vad jag hört från bekanta, så har torkade (inte garvade) renskinn använts i fält av I22 en gång i tiden, så varför inte?

Jo rutinerade fjällinstruktörer hade med sig renskinn. De hade också med renhjärta och bar samekniv och Jörnkängor (redan innan de blev m-nummersatta) med näbb. Dock inga gardesblå uniformer.

Link to comment
Share on other sites

Är folk goa när de har knivar som är slipade på båda kanterna och att bladet överskrider längden av en gammal fin morakniv? Är det bara 100% kuk-mätning på förbanden eller? :eeh: Det ända jag använder kniven till är att skära hampagarn och tälja en trägubbe på eldpost. "ju minde kniv, ju större jägare" :musik:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu kanske förvisso inte all tjänst är fullt jämförbar med ungdomsverksamhet.

Personligen tycker jag att folk får bära den kniv de tycker är bäst anpassad för verksamheten...

 

Agreed. Det var rätt längesedan jag hade kniv på västen. Nu när jag rattar bandvagn och lirar lätt-sele så har kniv helt och hållet förpassats till stridspackningens topplock. Däremot åker min LM med i bältet. Jag har som förare mycket större ytta av en LM än en kniv.

Kniv och yxa finns över tiden lätt gripbar i vagnen. (Och är jag skev som inte räknar kniv till stridsutrustningen? Jag tror inte att jag är helt fel ute där)

 

Ska jag däremot ut trivas i naturen ett par dagar så är det omvänt. Då hänger kniven ledigt och bekvämt i bältet, med LM förpassad till topplocket.

Link to comment
Share on other sites

Utmärkt! Har fungerat bra i flera hundra år. Det är ingen tillfällighet att 20-tälten ser ut som de gör. När jag lumpade så var det mycket riktigt en stor kaffepanna en del av tropputrustningen. Och innan någon antyder något så var det efter indelningsverket upphörde. ;-)

Jaja, jag ger upp :)

Link to comment
Share on other sites

Utmärkt! Har fungerat bra i flera hundra år. Det är ingen tillfällighet att 20-tälten ser ut som de gör. När jag lumpade så var det mycket riktigt en stor kaffepanna en del av tropputrustningen. Och innan någon antyder något så var det efter indelningsverket upphörde. ;-)

Jaja, jag ger upp :)

 

Victory! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Är folk goa när de har knivar som är slipade på båda kanterna och att bladet överskrider längden av en gammal fin morakniv? Är det bara 100% kuk-mätning på förbanden eller? :eeh: Det ända jag använder kniven till är att skära hampagarn och tälja en trägubbe på eldpost. "ju minde kniv, ju större jägare" :musik:

Få skulle bära en kniv som de inte behöver, ivarje fall någon längre tid. likt som nästan allt annat har olika mäniskor olika tycke och smak, olika tjänster har dessutom olika krav. stämmer din tes borde skalpelen vara den ultimata kniven för jägare :)
Link to comment
Share on other sites

Köpte den här rackaren för många år sedan, det är kanske den bästa kniv jag haft i min hand. (I dubbel bemärkelse. 8-/ ) Köpte den av en polare som i sin tur sålde den åt en kompis.http://www.lamnia.fi...FJP003-01.jpg :wub:

 

 

Brukar förfarande tacka Herr SISU för tipset som att köpa kniven, även om bruket av den har satt sina spår.

 

 

För att återkoppla lite till TS fråga så är mitt tycke att man skall inte har för stor kniv, jag har en Läderman i byxbältet och min Sissi-kniv i stridsoket, mer än så behövs då rakt inte. Kan ju bara tal för min egen del, men jag har inte tanken på att dräpa med kniv på övningar och dyl. :ph34r:

 

 

 

Edit : baconfingrar

Edited by Fu. Kil
Link to comment
Share on other sites

Som tekniker så användes Moran enbart till konservöppning.

Småjobben tog Victrionox Champen hand om (den är dessutom bra till att justera AK5 med)

Skulle man ta till tyngre våld så hade man ju ryggsäcken TGB30 att hämta prylar i

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Min lumparpolare hade en mora i bältet och den fungerade utmärkt att tälja sig i tummen med.... :)

Själv hade jag inte insett storheten med kniv under min vpl varvid jag inte hade någon!?! Det låg en i eldpostlådan och kunde använda när man satt pass.

Idag har jag en S1:a när jag är ute i skogen. Funkar till det mesta. Slidan går även att tugga på om man är två och ett halvt och sitter på pappas rygg och har tråkigt.

En fällsåg brukar också följa med.

 

/m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...