Jump to content

Hur stor kniv får man ha?


Herr

Recommended Posts

Okej vad bra. Jag tänkte köpa en fällkniven F1 eller en Gerber Profile FB DP. Gerberkniven är mycket billigare och jag antar att det är sämre kvalite på den men jag vet inte om jag vill lägga ner 1400 kr på en F1. Funderat lite på den amerikanska k-bar också.

Link to comment
Share on other sites

Skall du veva runt i skogen så köp en S1. Köp ingen Gerber eller Ka-Bar, kvalitén är mkt. bättre på Fällkniven.

 

Jag skulle bli exceptionellt förvånad om det var ett problem för någon chef, men det kan vara smart att ligga lågt med kniven och annat kit initalt, tills man har koll på vad som är ok på resp. förband/bat./komp./plut.

Link to comment
Share on other sites

Man vill dock inte ha en allt för stor kniv på sig då det kan vara jobbigt att ha en sådan dinglandes på skärpet i x-antal timmar i fält.

Jag har en SOG Fusion JP som jag har fäst på min tross. Väldigt bra om man snabbt skall hugga ner granris, mindre träd mm.

 

1301510759-sog-fusion-jungle-primitive.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur lång är SOG kniven Yohn? Har en Gerber Gator Machete jr. som ligger här hemma och väntar på mer användning! Totala längden är 47cm, så är lite tveksam om den är användbar? Kanske bara ska ta och köpa en morakniv istället?

Edited by Julemand
Link to comment
Share on other sites

S1:an kostar ju dock vansinnigt mycket.

 

P.S. Gerber är väl ganska välrenommerad? Hört att de är mycket solida val för skogstjänstgöring. Också hört att en vanlig morakniv med ett bra grepp och av 400 stål presterar minst lika bra som alla kostsamma motsvarigheter.

 

Vad säger ni? :o

Edited by Julemand
Link to comment
Share on other sites

S1:an kostar ju dock vansinnigt mycket.

 

P.S. Gerber är väl ganska välrenommerad? Hört att de är mycket solida val för skogstjänstgöring. Också hört att en vanlig morakniv med ett bra grepp och av 400 stål presterar minst lika bra som alla kostsamma motsvarigheter.

 

Vad säger ni? :o

 

*tittar sig om efter 2Sharp*

 

SKYDD!!!!!

Link to comment
Share on other sites

S1:an kostar ju dock vansinnigt mycket.

 

P.S. Gerber är väl ganska välrenommerad? Hört att de är mycket solida val för skogstjänstgöring. Också hört att en vanlig morakniv med ett bra grepp och av 400 stål presterar minst lika bra som alla kostsamma motsvarigheter.

 

Vad säger ni? :o

Vansinnigt mycket blir inte så mycket om man tänker att det är sannolikt en engångsinvestering, tappar du bort den är du en klant och får skärpa dig. (och köpa en ny kniv..)

 

Njao, inget fel på Gerber men jag tycker att de oftast väljer en klart billig väg vad avser stålkvalité, passform/finish samt tbh. (som knivslida) Att stålkvalitén kan spela in är ju uppenbart för de flesta, man må ha olika åsikt om passform/finish men har saker och ting dålig passform är det sällan användarvänligt/irriterande och det är sannolikt att grejorna går sönder snabbare/enklare än något som är väl inpassat. En sämre/mindre knivslida kan göra att du tappar din kniv, eller skadar dig på den.

 

Jämför man med Fällknivens knivar så anser jag att de är betydligt mer påkostade och bättre utformade men inte så mycket dyrare än ex: Gerber. Mer för pengarna tycker jag, dock har dem ganska tråkig design, men jag kan leva med detta :) (Om jag hade valt Fällkniven)

"Lika bra som en Mora", njao, om man avser skära av snören, tänlja grillpinnar så har man troligen helt rätt, men MIN erfarenhet av militär verksamhet i skog, där det späntas ved, bänds upp lådor, bonkas och härjas så är det mer lämpligt med ett "fältverktyg" än en täljkniv.

Mao skall den tålas att misshandlas, en Mora 2000 är förhållandevis stryktålig om du inte gör något korkat, men då du inte kan färlita dig på att vara smartast och mest utvilad 100% av tiden vid militär verksamhet så anser jag att det är smart att välja en något stabilare (överbyggd) kniv.

När jag hade SERE utb. var det flertalet i plutonen som hade av sina Mora knivar för att det var blött/mörkt och de var trötta i huvudet å det slogs snett när det skulle späntas ved.

 

Mao, köp en stabilare kniv/fältverktyg för skogsverksamheten. Större knivar/yxor bor på stridspackning/tross eller undanstoppat i fordon.

Långa knivar på stridsutr. gör sig sällan bra i fordon och annat.

 

 

*tittar sig om efter 2Sharp* SKYDD!!!!!

;)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

S1:an är nog värd sitt pris, men du kan få en nästan lika bra kniv för en tiondel av priset.http://www.moraofswe...roducts/aventyrBushcraft forest eller black.
Nej.

 

Men jag får säga att det ser ut att vara förbannat smutt kit.

 

Den gamla knivtråden rekommenderas:

http://forum.soldf.com/index.php?/topic/42782-knivar/page__hl__knivar

 

Kommentarer som "ju större kniv, desto mindre jägare" är ganska slitet... ;)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Mitt största problem med moran är att den är så tunn och att bladet inte är genomgående. Tunn gör att den lättare går av (uppenbarligen), inte är lika bra på att klyva ved och att den är för lätt för att kunna hugga granris/slanor/grenar med. Att bladet inte är genomgående gör att den inte alls är lika hållbar som en S1/A1 och att den återigen blir för lätt.

Håller med 2Sharp, det du är ute efter är inte en täljkniv, du är ute efter en rejäl kniv som klarar av skogen och allt annat den används till.

 

Jag skulle dock vänta med inköp tills jag hade ryckt in och känt av stämningen lite, man kanske inte vill komma dit första dagen med 0,5m machete hängande vid sidan och bli rambo-stämplad direkt.

Link to comment
Share on other sites

Okej vad bra. Jag tänkte köpa en fällkniven F1 eller en Gerber Profile FB DP. Gerberkniven är mycket billigare och jag antar att det är sämre kvalite på den men jag vet inte om jag vill lägga ner 1400 kr på en F1. Funderat lite på den amerikanska k-bar också.

 

Köper du en F1 alt S1 kan jag garantera dig att du inte kommer vara missnöjd.

Har själv en F1 som jag köpte nånstans runt 96-97 när dom kom och det är klart den bästa skogskniv/jobbkniv jag haft.

Har gjort små försök genom åren med andra knivar men alltid fallit tillbaka till F1.

Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne 93-94 fick vi inte ha knivar som var så långa att knivslidan var synlig när man bar fältjacka.

 

Då är knivar med en slida likt fällkniven och Mora2000 väldigt bra att ha.

En fästöggla i läder eller tyg och där själva slidan smalnar av längst ner.

Då kan man vika upp slidan och trycka i botten/spetsen av slidan i byxans bälteshälla i mitten bak. Då sticker den inte ut nedanför jackan :)

 

Edit* stavning

Edited by 5020 Weiström
Link to comment
Share on other sites

Kommentarer som "ju större kniv, desto mindre jägare" är ganska slitet... ;)
Mja, inte för någon som sökt till det kanske och ej hört innan :). Min första tanke var att mini-macheten verkar vara jävligt överdådig och klumpig (även fast jag gärna gett den några fälttimmar om bara för att testa den i jävlig miljö :D). Tveksamt att jag kommer lägga ner 1500 på fällkniven S1 i början, letar upp någon liknande modell med bra grepp och 400stål först och testar den när/om det blir aktuellt. Om det visar sig att behovet finns så investerar man ju givetvis i en bättre kniv, men känns mer angeläget att fixa bra sulor till kängorna/underställ i mina ögon iaf!

 

P.S.

Förlåt 2sharp, kollade igenom den gamla knivtråden och såg att du skrivit;

 

Olivolja/matolja funkar för att skydda bladet.

 

Bara jag som fick upp denna scen i huvudet direkt? :(

 

Edited by Julemand
Link to comment
Share on other sites

Jag kör en Mora 2000 i västen, och en fällkniven WM1 i bältet.

Moran finns där för att slippa en massa problem.

Det främsta är regelryttarna, som tvångsmässigt glider fram i olika skepnader.

 

Andra bra orsaker är att kunna låna ut den billigare kniven, till kollegor som förväxlar ordet kniv med orden "kofot" och "spett".

Eller återvänder tomhänta och meddelar att de råkat lägga just min dyra kniv, i vägen för valfritt tyngre fordon, eller tappat den i rockwolltippen.

 

Vad jag vill ha sagt är att en stor, dyr och synlig kniv kommer locka till sig olika former av problem.

 

Ha gärna bredsvärd eller kukris i bältet, men ha en billigare och mer reglementerad på västen.

 

Storlek på kniv, styrs av din tjänst och dina behov, inte av din prylgalenskap och brist/tillgång på manlighet.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hur lång är SOG kniven Yohn? Har en Gerber Gator Machete jr. som ligger här hemma och väntar på mer användning! Totala längden är 47cm, så är lite tveksam om den är användbar? Kanske bara ska ta och köpa en morakniv istället?

24 cm. Väldigt lätt och smidig för sin längd.

 

Har en Gerber Gator Machete jr. som ligger här hemma och väntar på mer användning! Totala längden är 47cm,

203.png

Link to comment
Share on other sites

Om man kikar på vilken sorts knivar som killarna som verkligen har mååånga fältdygn i de mest karga och svårtillgängliga delarna av den svenska naturen brukar de använda en kniv av den här typen: http://www.cultur.nu/knivar/same/samemapp_2010/Per%20Sunna_29cm%20hela_3500kr.jpg

Modellen har varit gångbar i flera hundra år, och jag tror ingen klår dem i att vara ute i naturen året runt.

 

nuff said.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 cm. Väldigt lätt och smidig för sin längd.

 

Har en Gerber Gator Machete jr. som ligger här hemma och väntar på mer användning! Totala längden är 47cm,

 

 

Man vet aldrig när den behövs, ni står alla med skägget i brevlådan när ni vaknar upp en morgon och ser att hela Sverige blivit övervuxet av jungel.

 

Uppriktigt talat så vet jag inte riktigt varför jag har den :(. Man kanske kan såga ner träd med den? Kan komma till användning om Svea Rikes alla yxor simultant försvinner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man kikar på vilken sorts knivar som killarna som verkligen har mååånga fältdygn i de mest karga och svårtillgängliga delarna av den svenska naturen brukar de använda en kniv av den här typen: http://www.cultur.nu...hela_3500kr.jpg

 

Bara halva sanningen. Som komplement att göra grovjobber med har dom även stuorra niibi. http://3.bp.blogspot.com/_ty1H57iQ4uA/RcleSiENrYI/AAAAAAAAAA8/R7nB-yJ_JAk/s320/leuku.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om man kikar på vilken sorts knivar som killarna som verkligen har mååånga fältdygn i de mest karga och svårtillgängliga delarna av den svenska naturen brukar de använda en kniv av den här typen: http://www.cultur.nu...hela_3500kr.jpg

 

Bara halva sanningen. Som komplement att göra grovjobber med har dom även stuorra niibi. http://3.bp.blogspot.../s320/leuku.jpg

Ja å yxa i packningen

Link to comment
Share on other sites

ett gammalt befäll jag haft satte gränsen för knivlängd när den skrapar i gruset eller när vikten blir så stor att bäraren har svårt att gå rakt med kniven i bältet.

 

någon som vet var gränsen går mellan en lång kniv och ett kort svärd eller är de användningen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...