Jump to content

Wargame: Airland Battle

Axel of Sweden

Recommended Posts

Uppföljaren till Wargame: European escalation från utvecklarna bakom RUSE och Act of War.

Utspelar sig som föregångaren på 70-80 talet i en alternativ historia där ett storskaligt konventionellt krig har brutit ut mellan stormakterna. Den hår gången utspelar sig spelet i Skandinavien och Länder som Norge,Danmark, Kanada och Sverige är nya tillägg till spelet. Flygplan kan nu också delta i striderna.

Spelet skulle kunna liknas vid Total War och World in Conflict, och har hög nivå av realism och är lite mera "simulator" betonat.

Tycker att det verkar som ett bra spel, men det är nästan helt tyst om det på de flesta forum och speltidningar och sidor.

Det som jag tycker är häftigast är att det utspelar sig i Skandinavien Och att det gamla invasions försvaret är med. Nåt som man fantiserat om sedan man spelade RTS från första gången

.unit02a.png
viggenscreen.png

Neeeej, nosvingen på Viggen håller på att slitas aaaav!!! Eject! Eject! Eject!!!

Skäms, detta var på den gamla goda tiden när vi hade ett försvar, och det var märkt "alla talar svenska". Äjekt heter det väl då!

Neeeej, nosvingen på Viggen håller på att slitas aaaav!!! Eject! Eject! Eject!!!

Skäms, detta var på den gamla goda tiden när vi hade ett försvar, och det var märkt "alla talar svenska". Äjekt heter det väl då!

På den tiden Pal och hans polare kunde bygga om ett flygplan på en pissekvart och hög haverifrekvens var ett mått på en bra övning?

• 4 months later...
  • 1 month later...

Har nu kört med min vän hela natten och jag måste säga att jag är lite besviken på det Svenska flygvapnet. :( Men har man flygunderstöd från pappa USA så är det riktigt roligt att köra in pansarskytte understödda av stridsvagnar in i smeten!
Man märker dock att det är väldigt historiskt korrekt och vi saknar en del finesser som de större nationerna har till sitt förfogande, så att spela 1vs1 med Sverige är svårt!

Har själv börjat spela det, och tycker det är fantastiskt kul. Något jag dock inte förstår är kampanjen? Jag förstör alla fiender jag ser, men jag får bara draw hela tiden.

I alla fall brukar jag köra med en blandning av luftunderstöd, spaning och infanteri. Förvånansvärt effektivt faktiskt.

Hitta fienden. Saknar de luftunderstöd/luftvärn; anfall med flyget. Annars, in med infanteriet.

Edited by JonathanRL

Kampanjen är lurig. Vet att om man bombarderar dem med flottan så sänks poängen man måste döda för att vinna.

Sedan är vissa brigader lättare att anfalla med än andra. Så med andra ord, tänk igenom vad du kallar in och när.

• 1 month later...

Kampanjen blev patchad nyligen vilket gav fler avgöranden och fler deployemntspoäng vilket ger större strider

Gjorde paus med kampanjen medans jag väntade på patchen. Nu blir det spela igen :)

Nya enheter är på gång också, bland annat HAWK för Sverige (välbehövligt luftvärn då Sverige har vissa problem på den fronten i spelet) och även AJS-37 Viggen med Bombkapsel 90 Mjölner :}

• 1 year later...

Det kan vara lite påfrestande för datorn. Det är inte uppenbart när man spelar, men detaljrikedomen är väldigt hög när man börjar zooma in. Det finns att köpa på Steam, fast då skulle jag hellre installera Red Dragon som är expansionen med sjöstrid. Till den kommer det dessutom snart en patch där vi kan få AMOS 120 mm.

• 2 months later...