Aame Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 (edited) Här på detta underbara forum har jag ofta kunnat hitta precis det jag har vilja vetat. Idag undrar jag i denna period av nedskärningar och dåligt tilltänkta anskaffningar, vilka system är vi nöjda med idag? Det känns som att det ofta diskuteras bristerna i dagens försvarsmakt, om vi vänder på myntet så hittar vi? BG får ursäktas om tråden är felplacerad då jag inte vet vart en tråd om alla arbetsområden placerad. Mvh M. Edit: Omformulerade fråga eftersom den bevisligen gick att missförstå. Edited December 5, 2012 by Blå Gul Katt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Nu vet jag inte om material brukar inordnas i system, men jag är hyfsat nöjd med "aluminium" och den förträffliga "plasten". Standardiserade "träreglar" är bra om man skall bygga något men "skogspinnar" går också bra tillsammans med lite "ståltråd". Vad gäller materielsystem ber jag att få återkomma. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Menar du ned till enskilda vapen? Isf tycker jag mycket om förstärkningsvapen 870C. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 P-skott 86 funkar utmärkt, men de känns lite som att de finns inte något som inte skulle kunna förbättras lite. Sen kommer vi nog aldrig vara riktigt överens om hur. men de är ju lite de som gör att forumet är intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Menar du ned till enskilda vapen? Isf tycker jag mycket om förstärkningsvapen 870C. Jaså har det kommit en C? Hur skiljer den sig från B? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Jag var under min värnplikt svårartad nöjd med Stridfordon 90, maken till välanpassat fordon får man leta efter. I övrigt är jag (pga min jättelånga kropp) väldigt nöjd med AK4, även ksp58 är i min mening bra skit. Jag har aldrig haft den tilldelad med pistol 88 är rolig att skjuta med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Menar du ned till enskilda vapen? Isf tycker jag mycket om förstärkningsvapen 870C. Jaså har det kommit en C? Hur skiljer den sig från B? Plastkolv, pistolgrepp, topp-rail och rails på sidorna av pipan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evildeejay Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Jag måste nog erkänna att jag mer och mer börjar gilla AK4 med kort kolv.. ett rejält vapen som inte är så skitdåligt som jag först tyckte efter att ha varit van vid AK5. i övrigt så är ju Tksp 12,7 och Pskott m86 bra skit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 (edited) ... Edited December 6, 2012 by Rune Frunkh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Mest nöjd med? Som norrlandsskytteinfanterist i NB85 kom man inte i kontakt med så många vapensystem. Det mest avancerade var RB56 (BILL) och visserligen är automatkarbinen, kulsprutan, pskott86 och granatgeväret (och 12 cm grk och 9 cm pvpj...) driftsäkert och fungerar, men det är ju bara plåt och mekanik och efter så pass många år borde ev. barnsjukdomar vara borta sedan länge. Så jag är kanske inte nöjd, men åtminstone tillfreds med, och känner förtroende för de vapen jag blev "grundutbildad" på. De mesta är ganska bra skit om man använder det till det är avsett för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Glocken. Gör vad den skall. Inget lull-lull och trams. Glocken. Gmy 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Ksp90B - alltid.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Instämmer med ovanstående! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Hurra!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted December 9, 2012 Report Share Posted December 9, 2012 Jag är nog rätt nöjd överlag med eldhanvapnen, men kommunikation, sensorer och inte minst artilleri har ... utvecklingspotential, inte minst i mängd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfman Posted December 20, 2012 Report Share Posted December 20, 2012 Vapnen är väl inte mycket att klaga på. Tunga vapnen är ju i världsklass! Ak4B kan man väl tycka vad man vill om , men den löser uppgiften... Bättre att behålla den och sen få Ak6. Så tycker jag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted December 20, 2012 Report Share Posted December 20, 2012 Vapnen är väl inte mycket att klaga på. Tunga vapnen är ju i världsklass! Ak4B kan man väl tycka vad man vill om , men den löser uppgiften... Bättre att behålla den och sen få Ak6. Så tycker jag.. Lite kvällstidningsjournalistik: Tunga vapnen i världsklass + Ak4B löser uppgiften = Ak4B är världsklass! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted December 21, 2012 Report Share Posted December 21, 2012 Just idag så blir svaret Klas+snöblad. Drev kung bores utskickade lönnmördare på flykten och återbördade den vilsne till fädernesjorden (hjälpte med andra ord till att gräva fram och dra loss en fickparkerare ur ett dike) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windamp Posted December 21, 2012 Report Share Posted December 21, 2012 Pistol 88. Ett driftsäkert vapen som alltid smäller när man applicerar tryck på spaken. Mitt andrahandsval är svårt men jag måste säga KSP58. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 AK4/G3 Är ett jäkla bra vapen, det ska man inte sticka under stol med. Konstruktionen är tålig och är allt bara rätt inpassat och det riktigt vårdat någon gång ibland, så funkar det. Tyvärr är det störningskänsligt för smuts i patronläge osv, men preparerar man bra med clp, eller ännuhäldre någon "civil" smörja i god tid så behöver man knappt gnugga. Jag använder grillspett i trä till rengörningen. Man kommer in och skrapa och peta överallt, och skadar/repar inget. Patronlägesborste bör vara standardtillbehör till AK4an, så man snabbt och enkelt kan rengöra den helt. Jag har inskjutbar kolv, alu-mag och nya vapenremmen, det enda jag saknar är att man kanske kunde få den lite lättare. Korta pipan, underbeslag i plast (finns redan tillverkat i plast) och smidigare riktmedel (öppna riktmedel tom) för oss som inte har striden som primär uppgift. P88 är suverän i sin enkelhet och funktionssäkerhet. Glock gör inte dom mest spännande vapnen, men skulle jag lita mitt liv till en enda pistol så är den självkriven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 AK4/G3 Är ett jäkla bra vapen, det ska man inte sticka under stol med. Konstruktionen är tålig och är allt bara rätt inpassat och det riktigt vårdat någon gång ibland, så funkar det. Tyvärr är det störningskänsligt för smuts i patronläge osv, men preparerar man bra med clp, eller ännuhäldre någon "civil" smörja i god tid så behöver man knappt gnugga. Jag använder grillspett i trä till rengörningen. Man kommer in och skrapa och peta överallt, och skadar/repar inget. Patronlägesborste bör vara standardtillbehör till AK4an, så man snabbt och enkelt kan rengöra den helt. Jag har inskjutbar kolv, alu-mag och nya vapenremmen, det enda jag saknar är att man kanske kunde få den lite lättare. Korta pipan, underbeslag i plast (finns redan tillverkat i plast) och smidigare riktmedel (öppna riktmedel tom) för oss som inte har striden som primär uppgift. P88 är suverän i sin enkelhet och funktionssäkerhet. Glock gör inte dom mest spännande vapnen, men skulle jag lita mitt liv till en enda pistol så är den självkriven! hur kan ett riktmedel bli smidigare än placera röda punkten där du vill träffa ?sen är de frågan om hur mycket ett vapen kal 7,62 kan kortas och lättas innan de blir en brutal rekyl och allt för stort tapp i hastighet. krutet bör ju hinna förbrännas innan kulan lämnat pipan. någon vapentekniker kan säkert svara hur kort pipan kan bli innan precisionen går ner allt för mycket eller om ens 7,62 nato är lämpligt för ett kompakt vapen för folk som behöver något till självskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 Man tappar inte så mycket på att korta pipan, men man riskerar att få mer mynningsflamma och något lägre utgångshastighet. Vad det gäller rekylen så är det inga problem, med tanke på att den är typ hälften mot vilken 30-06-studsare som helst... Skruva på en bra ljuddämpare så får man ner knallen ordentligt, och rekylen minskar. Korta pipan motsvarande längden på dämparen. Tanken med ett par bra öppna riktmedel är att dom inte väger lika mycket som en rps, och inte tar lika mycket plats, vapnet blir mycket smidigare. Men visst skulle ett aimpoint h1 funka också, men inte lika tåligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 Man tappar inte så mycket på att korta pipan, men man riskerar att få mer mynningsflamma och något lägre utgångshastighet. Vad det gäller rekylen så är det inga problem, med tanke på att den är typ hälften mot vilken 30-06-studsare som helst... Skruva på en bra ljuddämpare så får man ner knallen ordentligt, och rekylen minskar. Korta pipan motsvarande längden på dämparen. Tanken med ett par bra öppna riktmedel är att dom inte väger lika mycket som en rps, och inte tar lika mycket plats, vapnet blir mycket smidigare. Men visst skulle ett aimpoint h1 funka också, men inte lika tåligt... var inte poängen med att korta pipan att få ner längden på vapnet ? skall de vara någon poäng med att börja modda bör ju målet vara att få ner den till något i längd med kpist m/45 och gärna med rekylen av 5,56 nato. den får dessutom gärna tappa ett kilo eller två. säger Spuhr eller någon annan med liknande verifierbara kunskaper att de att de funkar så tror jag idén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 För min del hade jag gärna burit en mp5 istället, som är g3a3's mindre kusin, men nu har vi dom sakerna vi har. Att bygga om en hög befintliga vapen har ju inte varit något hinder förut i FM. Jag tror att man kan korta ner pipan en bit och handskyddet/främre greppet. Funktionen på det främre greppet är ju tämligen kass med tanke på att man måst vara 195 minst för att det ska kännas ok att hålla där det är avsett med stridsutrustning på. Förslag: *Korta ner främre handskyddet till ca 12 cm, fixa rail så man kan montera vertikalt främre grepp och benstöd om man vill det. *Gör den inskjutbara kolven stegvis justerbar så man kan ställa kolven efter behovet för stunden (inte i 2 lägen som nu, inne eller ute) *Magasin i aluminium, underbeslag av plast (finns redan tillverkat, bara att smeta på) *Öppna riktemedel av bra kvalitet. Fibeoptiskt korn kanske? möjlighet för peq med laser och lampa fram på handskyddet. *G3K har en pipa som är 13,5 cm kortare än AK4, men skjuter samma ammo. Alltså kan man korta pipan 13,5cm utan problem. http://www.investmentgradefirearms.com/G3kconversion.htm *Gänga pipan för dämpare. AAC's Mini7 är ett bra val. Dämpar ljudet ca 16dB och rekylen en hel del. Bygger ca 7 cm framåt, så den adderar inte mycket längd. http://www.advanced-armament.com/MINI7_p_443.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 Det kommer en ny k-pist annars 2018, kanske löser dina problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 Gör det Beaver_sthlm? Kan du berätta mer om det? Jag är rätt okunnig på handeldvapen, men intresserad av hur man tänkt sig framtiden vad gäller såna vapen i FM och HV. Jag sökte på moderna kpistar och hittade bland annat FN PS90. Vikt och storlek verkar bra, kan någon mer insatt kanske kommentera vad som kan vara dåligt med ett vapen som PS90? Är k-pist inte längre ett intressant vapen för FM och i så fall varför? Varför avksaffade vi egentligen m 45 utan ersättare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 M45 var en konstruktion som tillhörde 40-talet, och utöver dess fysiska storlekt och ammunitionen fanns det inget bra över det vapnet, med moderna mått mätt. P90-systemet med sin kaliber 5,7x28mm strular till det iom att det innebär en sorts ammo till. Hade den varit 9x19 så hade det varit bättre, iaf som ett självförsvarsvapen. Både 5,7x28 och 9x19 har relativt begränsad slagkraft, speciellt med ett slagfält där alla bär kroppsskydd. Det var delvis därför som m/45 avskaffades (utöver funktion och ålder på systemet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 Så kpisten som var så framgångsrik när den kom i andra världskriget, inte minst i finländsk tät skog, den är inte längre gångbar menar man? Uppträdandet där man i små patruller kunde överfalla i tät terräng och verkligen chocka med intensiv eldgivning är alltså inte längre gångbar? Jag är nog lite tveksam till det, vilka är resonemangen och argumenten när man konstaterade detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 (edited) Så kpisten som var så framgångsrik när den kom i andra världskriget, inte minst i finländsk tät skog, den är inte längre gångbar menar man? Uppträdandet där man i små patruller kunde överfalla i tät terräng och verkligen chocka med intensiv eldgivning är alltså inte längre gångbar? Jag är nog lite tveksam till det, vilka är resonemangen och argumenten när man konstaterade detta? Kpisten var framgångsrik då, för 70 år sedan, i den rollen du beskriver eftersom den var aningens rappare i eldgivningen än valfri repeterbössa och fienden inte bar kroppsskydd. Och visst är konceptet gångbart, bara det att ak5 och ksp90 (som sagt tidigare) gjort kpickan väldigt överflödig. Snabb eldgivning? Check Träffsäker eldgivning? Check Kortare och mer lätthanterligt än Maxim och Mauser? Check. Kaliber med mer OOMPF än kpist-kaliber? Check. Bättre räckvidd än kpicka? Check. Vissa enheter med mer "specifika" uppgifter har säkert nytta av kpist. Jag har större nytta av en bra ak Edited December 28, 2012 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted December 28, 2012 Report Share Posted December 28, 2012 Så kpisten som var så framgångsrik när den kom i andra världskriget, inte minst i finländsk tät skog, den är inte längre gångbar menar man? Uppträdandet där man i små patruller kunde överfalla i tät terräng och verkligen chocka med intensiv eldgivning är alltså inte längre gångbar? Jag är nog lite tveksam till det, vilka är resonemangen och argumenten när man konstaterade detta? Kpisten var framgångsrik då, för 70 år sedan, i den rollen du beskriver eftersom den var aningens rappare i eldgivningen än valfri repeterbössa och fienden inte bar kroppsskydd. Och visst är konceptet gångbart, bara det att ak5 och ksp90 (som sagt tidigare) gjort kpickan väldigt överflödig. Snabb eldgivning? Check Träffsäker eldgivning? Check Kortare och mer lätthanterligt än Maxim och Mauser? Check. Kaliber med mer OOMPF än kpist-kaliber? Check. Bättre räckvidd än kpicka? Check. Vissa enheter med mer "specifika" uppgifter har säkert nytta av kpist. Jag har större nytta av en bra ak problemen är ju att vissa fick pistol istället för kpisten och den fixar ju bara en punkt på din lista. Sen skulle inprincip ak4b till stabs/tross soldater kunna försvaras med din checklista. under wwII kom ett gäng vapen som klarat sig ganska bra på den listan. specielt om man jämför kulsprutor, Maxim är ju inte direkt ett vapen för patruller till fots. skyddsvästar täcker trotts allt inte hela kroppen. chockas inte någon som råkar ut för en vägg av myningsflamor på kort avstånd längre ? vad är sanolikheten för att behöva strida i mörka skogen på över kpist avstånd ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts