Guest Posted December 4, 2012 Report Share Posted December 4, 2012 Jag har en liten fråga som jag fått lite olika svar på,tänkte att det är nog många här inne som vet mer x-act vad som gäller. Min fråga är kan man hämta ut uniformspersedlar på vilket förband som helst? T:ex på min utb-grp så råder det brist på M90L,kan man då t:ex hämta ut 90L i ex enköping ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted December 4, 2012 Report Share Posted December 4, 2012 Tror att de måste ha papper/en order på det du ska hämta ut. Dock så kunde jag efter att ha talat med Elfsborgsgruppen i Göteborg hämta ut min utrustning i Malmö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FB01 Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Av den erfarenhet jag har av förrådet skulle jag svara. I teorin JA, praktiken NEJ. Om du hämtar ut mtrl på ett annat förråd så blir du med på fel LIFT lista. De är lokala lift listor som inte pratar med varandra( mellan förbanden). Däremot så går det att hämta ut mtrl och sen begära transport av den, men de är en hel del pappers exercis och de är inget som förrådet brukar vilja göra, därför är det troligt att du får ett NEJ de gåt inte som svar. MEN jag kan inte garantera att de är så. Men de är så de har varit de gånger ja har försökt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygbassäk Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Generellt, NEJ. Det handlar om tilldelning per förråd. Om man hämtar ut på ett förråd som servar det förband man tillhör, så stämmer tilldelningen i listorna. Hämtas mtrl ut på annat förråd, så går det ju inte ihop tilldelningsmässigt.Visst kan man snacka med utb.gruppen om att få hämta ut på annat förråd, men inte alltid det uppskattas.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 9, 2013 Report Share Posted February 9, 2013 Hämtade ut utrustning inför nijmegen på annat förråd annat än mitt eget. Där ingick bla 90L. Men då kom jag med en lista från försvarsutbildarna, och mitt hemma-förråd saknade deligation att dela ut åt FUB. dock fick mitt förråd via telefon godkänna först. Så det går. Men det tar tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted February 9, 2013 Report Share Posted February 9, 2013 I Skåne fick vi lämna in önskade storlekar, sen kom 90L och tshirtar ut på kompanierna. Så om någon börjar hämta ut just den på annat förråd lär det bli kaos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conan Posted February 10, 2013 Report Share Posted February 10, 2013 I Skåne fick vi lämna in önskade storlekar, sen kom 90L och tshirtar ut på kompanierna. Så om någon börjar hämta ut just den på annat förråd lär det bli kaos. Det här är ju stora volymer det handlar om när hela kompanier ska ha ut saker. Det borde ju rimligtvis finnas sån servicenivå att man kan serva enskilda? Som hv-soldat i glesbygd har jag långt till närmaste TSF, så jag brukade bara byta persedlar eller hämta ut genom att bara svänga in på något förband som jag hade vägarna förbi. Inte alltid som detta var praktiskt genom kompaniets kvm. Nu var det många år sen sist för min del, och jag har läst att TSF generellt har minskat ambitionsnivån. Men det är ju rent kasst om ett TSF på ett aktivt regemente inte kan rusta en soldat utan förvarsel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygbassäk Posted February 19, 2013 Report Share Posted February 19, 2013 Idag måste man ju boka tid för att kunna få ut ens en liten karbinhake....vilket tyder på att ambitionsnivån har minskat drastiskt. Allt för att göra saker ändå lite knepigare för oss soldater. När jag skulle plocka ut min utr som anställd, var jag tvungen att boka tid. Helst skulle detta ske via PlutC, men jag lyckades undkomma byrokratin pga tidsbrist. Men som sagt så håller jag med om att ambitionsnivån har minskat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted March 13, 2013 Report Share Posted March 13, 2013 Finns det ens persedlar på förråden idag? Vet i alla fall att m/87 måste beställas från centralförrådet i Arboga, vilket kan ta mellan 2-6 månader att få hem... Dock finns det, var jag hört, storleksexemplar av allt så man kan testa ut. Har inte varit inne på något förråd på ett år nu, så vet inte exakt hur det fungerar idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 13, 2013 Report Share Posted March 13, 2013 Vår servicepunt har fortfarande det mesta i uniformsväg. Förutom M87 då, men den måste väl alla numera beställa via arboga? Tror iofs att de större service-förråden har några uppsättningar kvar. Saker som tex begravningar, där man kan komma att behöva M87 snabbare än två på månader, kräver detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted March 13, 2013 Report Share Posted March 13, 2013 Vår servicepunt har fortfarande det mesta i uniformsväg. Förutom M87 då, men den måste väl alla numera beställa via arboga? Tror iofs att de större service-förråden har några uppsättningar kvar. Saker som tex begravningar, där man kan komma att behöva M87 snabbare än två på månader, kräver detta. Angående M87 och begravningar. Används den av soldater från FM på civila begravningar med egen familj och släkt och hur ser man på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 13, 2013 Report Share Posted March 13, 2013 Vår servicepunt har fortfarande det mesta i uniformsväg. Förutom M87 då, men den måste väl alla numera beställa via arboga? Tror iofs att de större service-förråden har några uppsättningar kvar. Saker som tex begravningar, där man kan komma att behöva M87 snabbare än två på månader, kräver detta. Angående M87 och begravningar. Används den av soldater från FM på civila begravningar med egen familj och släkt och hur ser man på det? Det styrs väl mer av den avlidnes familjs önskningar tror jag. Vet ej om du måste ha grad, för att få bära den, minns att det var något tjafs om det när jag hade M87 på min kamrats bröllop, men iom att han var officer, så dog det ut. Jag var dock anställd i firman vid det tillfället. Däremot kan du inte som soldat i HV, bruka M87 som du själv behagar, utan behöver väl minst kompC tillstånd att bära vid civil högtid. Troligen gäller väl samma för anställd soldat, men eventuellt kan plutC ge tillstånd. Jag plockade ut M87 vid högvakt med HV också. Gick den som nyanställd i firman. Tog ut den mest för att jävlas med gamla HV-stofiler, som lyckats ljuga till sig mässen på stället vi var förlaggda. De hade satt M87 tvång för mäss-besök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted March 14, 2013 Report Share Posted March 14, 2013 Vår servicepunt har fortfarande det mesta i uniformsväg. Förutom M87 då, men den måste väl alla numera beställa via arboga? Tror iofs att de större service-förråden har några uppsättningar kvar. Saker som tex begravningar, där man kan komma att behöva M87 snabbare än två på månader, kräver detta. Angående M87 och begravningar. Används den av soldater från FM på civila begravningar med egen familj och släkt och hur ser man på det? Det styrs väl mer av den avlidnes familjs önskningar tror jag. Vet ej om du måste ha grad, för att få bära den, minns att det var något tjafs om det när jag hade M87 på min kamrats bröllop, men iom att han var officer, så dog det ut. Jag var dock anställd i firman vid det tillfället. Däremot kan du inte som soldat i HV, bruka M87 som du själv behagar, utan behöver väl minst kompC tillstånd att bära vid civil högtid. Troligen gäller väl samma för anställd soldat, men eventuellt kan plutC ge tillstånd. Jag plockade ut M87 vid högvakt med HV också. Gick den som nyanställd i firman. Tog ut den mest för att jävlas med gamla HV-stofiler, som lyckats ljuga till sig mässen på stället vi var förlaggda. De hade satt M87 tvång för mäss-besök. Alla anställda inom FM har väl rätt att hämta ut full m/87 oavsett grad. I alla fall på Livgardet och LedR vad jag vet. Inom HV måste man ha tillstånd dock, som du säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 16, 2013 Report Share Posted March 16, 2013 Det tjafset kom ju så klart från avundsjuka hemvärnsmänniskor. Har man väl kämpat sig till en grad, mest i form av lång och trogen tjänst, är vissa måna om att utnyttja tillfället att få visa sin makt. Och då skulle vissa uniformsdetaljer visa detta, såsom M87 och ''baccis-skjorta'' M93/FN. Det var ju även viss skillnad mellan fast anställd och kontrakts-anställd på NBG08. Det var ju inga problem att få tillstånd att få loss uniform M87 till cermoniell verksamhet. Men det var lite jobbigt att få loss div detaljer, och utan grad fick man ingen hjälp från sadelmakeriet med sömnads-arbeten. Men det var förmodligen lokala regler, på käringberget fick man tfn-nr till civil sömmerska utanför grinden, som löste allt mot billig penning. Vet ej om det råder samma situation för GSS/T numera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts