Jump to content

Felaktigt utbetalda löner pga PRIO


Recommended Posts

Tänkte undersöka om någon delar mitt problem.

 

Jag har under året fått ut 5 felaktiga löner trots att jag inte har jobbat en dag i år. I PRIO ligger jag inlagd som tjänstledig men enligt HRC finns ett problem i kommunikationen mellan PRIO och löneutbetalningsprogrammet som gör att jag får pengar ändå. Totalt rör det sig om uppemot flera tiotusentals kronor.

 

Jag har säkert lagt ned tiotals timmar på att försöka åtgärda problemet dock utan att lyckas. På ett personligt plan ställer det till med besvär då det inte verkar som om FM reglerar återbetalningen med skatteverket direkt. Detta leder till att CSN som inhämtar sina uppgifter om min inkomst därifrån kan begära tillbaka studiestöd.

 

Någon mer? Och någon som har förslag på vettig lösning?

Link to comment
Share on other sites

Nu är inte jag jurist, men om du inte "upptäckt" de felaktiga utbetalningarna utan handlat i god tro, så skulle du nog kunna behålla pengarna.

 

http://www.arbetsdomstolen.se/pages/page.asp?lngID=4&lngNewsID=591&lngLangID=1

 

Domslut

1. Arbetsdomstolen avslår Försvarsmaktens yrkande om återbetalning av lön för perioden augusti 2004 - januari 2005.

 

2. Arbetsdomstolen undanröjer Försvarsmaktens beslut den 11 oktober 2005 att meddela O.K. disciplinpåföljd.

 

3. Arbetsdomstolen förpliktar Staten genom Försvarsmakten att ersätta Naturvetareförbundets rättegångskostnader i målen med etthundrasjuttiotretusenetthundrafemtio (173 150) kr, allt avseende ombudsarvode.

 

Dom 2006-11-08, målnummer A-185-2005 och A-223-2005

Link to comment
Share on other sites

Nja, en springande punkt i det fallet var att han var i god tro att han var tjänstledig med lön. Det är ju för de flesta svårt att missa att det trillar in en månadslön extra i månaden.

Det som skulle kunna vara intressant var hänvisningen till en preskriptionstid på fyra månader efter att det blivit känt.

Link to comment
Share on other sites

Så länge utbetalningarna inte överstiger av CSN fastställt fribelopp för inkomster så är det måhända inget större problem?

 

Men jag skulle nog rekommendera att du tar kontakt med studiestödsinkvisitionen redan nu och förklarar problemet och frågar hur de ser på saken. De kanske kan godta ett intyg från HRC om att det rör sig om felaktiga utbetalningar som återbetalats (?) och att således ingen faktisk inkomst av tjänst har förekommit under året.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer Axial, men då större delen av de felaktiga beloppen betalats ut på ena sidan av läsåret så tror jag att jag överstigit höstens max snart, om inte redan.

Det största problemet är dock principiellt, jag anser inte att det ska åligga mig att lösa problemet (även fast jag såklart kommer göra det). Jag får inte heller några garantier för att man inte kommer att fortsätta betala ut felaktigt till mig.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer Axial, men då större delen av de felaktiga beloppen betalats ut på ena sidan av läsåret så tror jag att jag överstigit höstens max snart, om inte redan.

Det största problemet är dock principiellt, jag anser inte att det ska åligga mig att lösa problemet (även fast jag såklart kommer göra det). Jag får inte heller några garantier för att man inte kommer att fortsätta betala ut felaktigt till mig.

 

Kräv övertid av FM för de timmar du får lägga ner för att hantera deras ski... PRIO-problem.

Link to comment
Share on other sites

Kräv övertid av FM för de timmar du får lägga ner för att hantera deras ski... PRIO-problem.

Och PRIO skulle alltså klara av att betala ut övertiden? Men ska man vara allvarlig så brukar det vara så att övertid måste vara beordrad av arbetsgivaren. Däremot torde det, i princip, vara möjligt att kräva ersättning för faktiska utgifter som man haft i samband med detta.

Det stämmer Axial, men då större delen av de felaktiga beloppen betalats ut på ena sidan av läsåret så tror jag att jag överstigit höstens max snart, om inte redan. Det största problemet är dock principiellt, jag anser inte att det ska åligga mig att lösa problemet (även fast jag såklart kommer göra det). Jag får inte heller några garantier för att man inte kommer att fortsätta betala ut felaktigt till mig.

Det är så uselt så det finns inte. Det strider mot god sed på arbetsmarknaden att inte sköta löneutbetalningar på ett korrekt sätt och troligen utgör det även ett brott mot kollektivavtalet. Att det kan bli fel någon enstaka gång tror jag alla har förståelse för, men fem gånger under ett och samma år är inte acceptabelt.

Man kan inte införa ett lönesystem som inte funkar och sedan bara säga "ooops" när det gång på gång blir fel. Jag tror säkert att HRC/motsvarande jobbar med att lösa problemet, men det är fortfarande inte okej. Om du är med i facket så tycker jag att du ska söka hjälp den vägen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kräv övertid av FM för de timmar du får lägga ner för att hantera deras ski... PRIO-problem.

Och PRIO skulle alltså klara av att betala ut övertiden? Men ska man vara allvarlig så brukar det vara så att övertid måste vara beordrad av arbetsgivaren. Däremot torde det, i princip, vara möjligt att kräva ersättning för faktiska utgifter som man haft i samband med detta.

Det stämmer Axial, men då större delen av de felaktiga beloppen betalats ut på ena sidan av läsåret så tror jag att jag överstigit höstens max snart, om inte redan. Det största problemet är dock principiellt, jag anser inte att det ska åligga mig att lösa problemet (även fast jag såklart kommer göra det). Jag får inte heller några garantier för att man inte kommer att fortsätta betala ut felaktigt till mig.

Det är så uselt så det finns inte. Det strider mot god sed på arbetsmarknaden att inte sköta löneutbetalningar på ett korrekt sätt och troligen utgör det även ett brott mot kollektivavtalet. Att det kan bli fel någon enstaka gång tror jag alla har förståelse för, men fem gånger under ett och samma år är inte acceptabelt.

Man kan inte införa ett lönesystem som inte funkar och sedan bara säga "ooops" när det gång på gång blir fel. Jag tror säkert att HRC/motsvarande jobbar med att lösa problemet, men det är fortfarande inte okej. Om du är med i facket så tycker jag att du ska söka hjälp den vägen.

 

Jag fick faktiskt ett roligt svar i fredags där man förklarade problemet. Sedan avslutades det något i stil med "Det är ingen ursäkt, men det är en förklaring." Dum som jag är väntar jag dock fortfarande på ursäkten...

Link to comment
Share on other sites

Om du är med i facket så tycker jag att du ska söka hjälp den vägen.

 

Ja, det är ju så det funkar på den svenska arbetsmarknaden. Om nu FM vill vara en del av den så är det ju dags att de får samma krav på sig. Det brukar ju handla om viten när sånt här inte sköts.

Link to comment
Share on other sites

Om du är med i facket så tycker jag att du ska söka hjälp den vägen.

 

Ja, det är ju så det funkar på den svenska arbetsmarknaden. Om nu FM vill vara en del av den så är det ju dags att de får samma krav på sig. Det brukar ju handla om viten när sånt här inte sköts.

 

Jag är principiellt inte ansluten. Men visst, det vore ju kanske något att påtala för dem ändå då säkert andra medlemmar delar mitt problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick ett lönebesked idag från FM, som medelar att jag skall få 0 kr imorgon. vilket förmodligen är fulkomligt riktigt. men man kan ju börja undra, varför skicka ut ett papper som egentligen inte innehåller någon info, sammanlagda ersättningen i år är fel, då de står 0 på den med.

Link to comment
Share on other sites

Att lönebeskedet anger 0 kronor är helt rätt om du inte är eller har varit anställd under året (eller har överskjutande lön från föregående år).

 

Ersättningsbeskedet kan dock tyckas innehålla lite annat beroende på vad som hänt under året, framför allt i närtid. 0 kronor betyder att du redan fått ut all ersättning för årets händelser tidigare.

 

Min fria tolkning.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett lönebesked idag från FM, som medelar att jag skall få 0 kr imorgon. vilket förmodligen är fulkomligt riktigt. men man kan ju börja undra, varför skicka ut ett papper som egentligen inte innehåller någon info, sammanlagda ersättningen i år är fel, då de står 0 på den med.

 

Det är troligen för att de även betraktar det som din kontrolluppgift för 2012 (där det framgår information som total lön och inbetald skatt under året).

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett lönebesked idag från FM, som medelar att jag skall få 0 kr imorgon. vilket förmodligen är fulkomligt riktigt. men man kan ju börja undra, varför skicka ut ett papper som egentligen inte innehåller någon info, sammanlagda ersättningen i år är fel, då de står 0 på den med.

 

Det är troligen för att de även betraktar det som din kontrolluppgift för 2012 (där det framgår information som total lön och inbetald skatt under året).

som årsbesked skulle den funka väldigt uselt då jag faktiskt fått ersättning under året. ok för att jag som medlem i HV ligger långt under brytpunkten. men de kan ju vara intressant att se hur mycket som faktiskt tickat in.
Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett lönebesked idag från FM, som medelar att jag skall få 0 kr imorgon. vilket förmodligen är fulkomligt riktigt. men man kan ju börja undra, varför skicka ut ett papper som egentligen inte innehåller någon info, sammanlagda ersättningen i år är fel, då de står 0 på den med.

 

Det är troligen för att de även betraktar det som din kontrolluppgift för 2012 (där det framgår information som total lön och inbetald skatt under året).

som årsbesked skulle den funka väldigt uselt då jag faktiskt fått ersättning under året. ok för att jag som medlem i HV ligger långt under brytpunkten. men de kan ju vara intressant att se hur mycket som faktiskt tickat in.

 

På min står längst ner de ersättning jag har fått från FM för mitt deltagande i Hv. Dock vet jag inte hur kontraktspremien redovisas, den uteblev för min del i år. Men den skattepliktiga delen ska i varje fall framgå av lönebeskedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Krigar fortfarande för att få ut de pengar jag borde fått för över ett år sedan nu. Vid det här laget har jag antagligen lagt mer än dubbelt så lång tid på att försöka få ut pengarna, sett till hur många obetalda timmar det faktiskt gäller...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu fick jag efter jag sagt upp mig återigen en faktura på 15000kr. Den kom mig till handa 7 veckor efter faktureringsdatum och hade redan förfallit med 3 veckor. Mailade därifrån fakturan kom men det var tydligen inte alls konstigt att den kom mig tillhanda först 7 veckor senare.

 

Totalt har alltså under 12 månader 6 fakturor ramlat in. Tydligen väntar mig en 7e nästa månad...

Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag efter jag sagt upp mig återigen en faktura på 15000kr. Den kom mig till handa 7 veckor efter faktureringsdatum och hade redan förfallit med 3 veckor. Mailade därifrån fakturan kom men det var tydligen inte alls konstigt att den kom mig tillhanda först 7 veckor senare.

 

Totalt har alltså under 12 månader 6 fakturor ramlat in. Tydligen väntar mig en 7e nästa månad...

Faktura? FM kräver dig på pengar? Se till att du bestrider alla fakturor skriftligen.

Link to comment
Share on other sites

 

Nu fick jag efter jag sagt upp mig återigen en faktura på 15000kr. Den kom mig till handa 7 veckor efter faktureringsdatum och hade redan förfallit med 3 veckor. Mailade därifrån fakturan kom men det var tydligen inte alls konstigt att den kom mig tillhanda först 7 veckor senare.

 

Totalt har alltså under 12 månader 6 fakturor ramlat in. Tydligen väntar mig en 7e nästa månad...

Faktura? FM kräver dig på pengar? Se till att du bestrider alla fakturor skriftligen.

 

En faktura med löneskuld.

Nu kom det en till idag på 6000kr.

 

Så totalt 7 inom en 12 månadersperiod i vilken jag totalt sett har hunnit jobba 3 veckor.

 

Blir lite jobbigt då jag enl skatteverket har en ganska stor årsinkomst (återbetalningarna skickar inte FM in underlag om enl tidigare uppgift) och CSN inte gillar det.

Link to comment
Share on other sites

Finlands försvarsmakt har ju infört SAP, såsom Sverige.

 

Samma problem med löneutbetalningar som uteblir, betalas i för höga belopp och senare krävs tillbaka har funnits även i Finland. På senare tid har det inte diskuterats om det så mycket, men för ett år sedan var det ett stort problem.

 

Från civila sidan har jag hört, att du inte anpassar SAP till en organisation, utan organisationen till SAP. Jag vet inte om det stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Finlands försvarsmakt har ju infört SAP, såsom Sverige.

 

Samma problem med löneutbetalningar som uteblir, betalas i för höga belopp och senare krävs tillbaka har funnits även i Finland. På senare tid har det inte diskuterats om det så mycket, men för ett år sedan var det ett stort problem.

 

Från civila sidan har jag hört, att du inte anpassar SAP till en organisation, utan organisationen till SAP. Jag vet inte om det stämmer.

 

Det kan nog gott och väl stämma. Jag har jobbat civilt i 2 år på ett företag som använder sig av SAP när det kommer till logistik och ordrar. Strular konstant och blir fel. Dessutom känns det inte så användarvänligt.

Link to comment
Share on other sites

 

Finlands försvarsmakt har ju infört SAP, såsom Sverige.

 

Samma problem med löneutbetalningar som uteblir, betalas i för höga belopp och senare krävs tillbaka har funnits även i Finland. På senare tid har det inte diskuterats om det så mycket, men för ett år sedan var det ett stort problem.

 

Från civila sidan har jag hört, att du inte anpassar SAP till en organisation, utan organisationen till SAP. Jag vet inte om det stämmer.

 

Det kan nog gott och väl stämma. Jag har jobbat civilt i 2 år på ett företag som använder sig av SAP när det kommer till logistik och ordrar. Strular konstant och blir fel. Dessutom känns det inte så användarvänligt.

 

Det är så det blir när man ska köpa från "hyllan" och inte har folk med tillräcklig kompetens både tekniskt och organisatoriskt för att ställa vettiga krav på systemen innan köpet genomförs.

Link to comment
Share on other sites

 

Finlands försvarsmakt har ju infört SAP, såsom Sverige.

 

Samma problem med löneutbetalningar som uteblir, betalas i för höga belopp och senare krävs tillbaka har funnits även i Finland. På senare tid har det inte diskuterats om det så mycket, men för ett år sedan var det ett stort problem.

 

Från civila sidan har jag hört, att du inte anpassar SAP till en organisation, utan organisationen till SAP. Jag vet inte om det stämmer.

 

Det kan nog gott och väl stämma. Jag har jobbat civilt i 2 år på ett företag som använder sig av SAP när det kommer till logistik och ordrar. Strular konstant och blir fel. Dessutom känns det inte så användarvänligt.

 

Norska FM har också SAP, och de har hamnat hos norska kronofogden för att räkningar via SAP inte har blivit betalda.

Det jag sett av Norska varianten så ser det likadant ut som svenska.

 

Jobbade inom IT-konsultbranschen för i tiden, och samma sak där. Alla ville köra SAP och det funkade inte för någon.

 

Link to comment
Share on other sites

Norska FM har också SAP, och de har hamnat hos norska kronofogden för att räkningar via SAP inte har blivit betalda.

Det jag sett av Norska varianten så ser det likadant ut som svenska.

 

Jobbade inom IT-konsultbranschen för i tiden, och samma sak där. Alla ville köra SAP och det funkade inte för någon.

Ett ERP-system är ju rätt komplex. Jag har sett värre exempel när man köpt SAP eller Oracle och velat fortsätta att arbeta på samma sätt och med samma procedurer som förr. det resulterade i att man fick ett massivt IT-proojekt, där IT konsulter från det levererande konsulthuset samlade sig från flera länder. Systemet blev så komplext att det inte funkade, då man byggt på de moduler som ERP-systemet hade inbyggda, att man fick en massa buggar. Så tog pengarna slut och leverantören (konsultfirman) började skylla klienten för att det är klientens fel att leverantören inte kan hålla sig till budgeten. Allt var programvarans "egenskaper" och inget ett fel.

 

Har haft diskussion på en (planerings)övning med en kille som jobbar på finska fm på kompanichefsnivå i ett utbildningsförband (själv är jag reservist). Hans klagomål var att han var tvungen att logga in i 5 olika system för att få en enkel övning gjord. Vi var båda eniga om att så ska det inte funka, utan man skall kunna logga in på ett system och det ska ge möjligheterna att rekvirera det man behöver. såsom transportmedel, personal, ammunition, mat osv. för övningar. Nu har ser det ut som om att det finns olika legacysystem som inte blivit integrerade. Hans syn var att det funkade bättre på pappersblankettrenas tid.

 

Å andra sidan ser han det från en praktisk synvinkel på förbandsnivån. Att ha systemet/systemen på ADB betyder ju att man på högre nivå ligger online på vad händer. Förr eller senare får man hos oss systemen att bli integrerade och då kommer fördelarna. Rom byggdes inte på en dag.

 

Nu är jag lite långt från lönebetalningarna, men ni får tåla det.

 

---

 

OT:

 

Felbetalningar av löner kan ju ha två orsaker:

 

1. programmeringsfel i programmodulen

2. felaktig inmatning av användarna, dvs. administrativa personerna

Edited by adam7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...