Jump to content

Swedec får vara kvar

Recommended Posts

Hörde på nyheterna idag att swedec får leva kvar.

Regeringen ville lägga ner, för att spara pengar, men socialdemokraterna hade skrivit en motion mot nedläggningen som gick igenom.

Då är ju min fråga.

Varför vill man lägga ner en sån resurs???

Hur hade man gjort med centrat? Lagt det som en del inom Ing2's förband eller vad?

Upptäckte att det blev en felplacering av tråden.

FM Aktuellt. Kan någon flytta, frågas.kom!

Edited by 5020 Weiström

Varför kan inte swedec vara en del under Ing2? När tex AJB är en del under I 19... Eller tex vinterenheten...

Har inte sagt att det inte får ingå under Ing2. Därför ställde jag frågan, vad hade man gjort om det lades ner.

Jag har nämligen inte hört nåt ang vad man hade gjort om man la ner centrat. Om man skulle flytta på det, lägga det under Ing2 eller (gud förbjuder) lägga ner det.

Jag kan vara lite för insnöad på ordet "nedläggning", därav en kanske inte allt för tydlig formulering från min sida.

Har jag förståt saken rätt så vill försvarsmakten föra över verksamheten till Ing2 för att effektivisera och spara administrativa resurser. Beslutet innebär att man inte kan göra det utan får fortsätta att dras med onödiga organisationer.

Resurser kan inte frigöras till förmån till övning, nyanställning av soldater och förbandsverksamhet.

Detaljstyrning är aldrig bra.

Som jag ser det ska centra inordnas under regemente. Sweden in under ing2. FömedC och SkyddC under trängR. UndssäkC in under ledR.

Swedint och HRC (vilka är Hkv förlängda arm) är mer svårplacerade...

Även olika skolor under markarenan borde slås ihop. I förstahand till resp funktionsregemente, i andra hand in under MHS-kvarn.