Jump to content

Gå med i Hemvärnet


Recommended Posts

Hej, jag har funderat nu ett tag på att gå med i Hemvärnet. Jag har dock inte en aning hur det går till inom HV eller hur något fungerar alls där för att vara ärlig.

Min bakgrund är att jag gjorde lumpen som frivillig som skyttegruppch i Kvarn 10/11. Därefter jobbade jag på LivBat ett knappt halvår innan jag fick anställning på F17 där jag jobbade tills jag började på högskolan i september i år.

 

Jag pluggar nu på Kristianstads högskola på heltid och bor bredvid gamla P6 :)

 

Frågorna är således:

Vad finns för utrustning till HV? Ser det mycket sämre ut än vad det gör till GSS/K?

Hur ser intro-utbildningen ut?

Hur ser övningarna ut?

Är det bara åtta dagar om året eller finns där fler frivilliga övningar? Skjutningar osv.

 

Jag skickade in en intresseanmälan i höstas men det blev inget av pga det var väldigt mycket med skolan då i början.

 

Tack på förhand :baskerHKP:

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på att det finns vissa skillnader mellan förbanden mellan de stora sakerna bör vara samma, så såhär ser det ut för mig vid ett insatskompani i Stockholmsområdet:

 

Jag har inte full koll på vilken utrustning som GSS/K eller GSS/T har så om någon vill rätta mig här så kör hårt! Men från vad jag har förstått så är den personliga utrustningen ganska lik med egentligen 2 undantag, det första är att HV använder AK4 istället för AK5 och att vi använder kroppsskydd 90 istället för 94 som jag tror det är GSS/K använder. Sen är det en lite skillnad när det kommer till fordon också men det låter jag nog helst någon mer insatt svara på.

 

Intro utbildningen var för mig en klassisk "första dagen i lumpen" utbildning där man i väldigt långsamt tempo gick igenom allt grundläggande, inte det mest upphetsande du kommer ha gjort i ditt liv men om du som jag får nöjet att bli utbildad av officerare med mycket erfarenhet och humor kommer du nog få en hel del skratt med dig hem. Intro utbildningen kan nog skilja sig väldigt mycket beroende på hur stora grupper man är. Jag tror vi var ca 70 personer som gick intro samtidigt så då tar det lite tid att få alla att förstå, hade man istället varit 10 hade det nog blivit mindre väntetid.

 

Under våra övningar så brukar vi rycka in på onsdagskvällen för inskrivning och ev inskjutning, därefter varierar det mellan stationssystem med olika mindre övningar till lös- eller skarpskjutningar med större grupper. Vi har även fått lite utbildning i fältarbete och liknande. Närmare än så går jag inte in på på nätet utan rekommenderar nog att du försöker få kontakt med kompani eller plutonschefen för förbandet du vill/kommer hamna i.

 

8 dagar är kontraktstiden så du "måste" uppfylla som insatssoldat. Vad jag vet finns det inget som helst straff om man inte skulle genomföra 8 dagar men du kommer då inte att få din utbildningspremie. Utöver dom 2x4 dagarna så har jag varit med på kvällsteoripass á 2 timmar, heldagsövningar med MOUT (militära operationer i urban terräng, aka SIB) och tävlingsskjutningar. Ligger man på lite, alternativt har en chef som ligger på lite, så kan det även vara möjligt att få följa med på andra gruppers skjutövningar om det finns platser över och du har tid och lust att öva lite extra.

 

Lycka till med ansöka!

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att du gjorde lumpen såpass nyligen och dessutom har jobbat som soldat efteråt kommer din introutbildning antagligen bara vara att du får lära dig AK4an. Utrustningen kommer vara hela system 90 och väst/bärsystem 2000, 20-bilar och bandvagnar och övrig utrustning (samband mm.) är modell äldre. Utrustningen är basic (antagligen det du hade i lumpen).

 

Men angående övnignarna mm så är det bättre att du pratar direkt med din utbildningsgrupp.

Link to comment
Share on other sites

För mig var introutbildningen endast två dagar och då låg fokus på Ak 4. Utöver det så var det grundläggande sjukvård och täthets test med skyddsmask. Tycker faktiskt det hade kunnat vara lite mer eftersom det var ganska länge sen vissa gjort GU. Lite stridspar/gruppsstrid skulle inte vara fel. Angående övningar så varierar det från kompani till kompani hur mycket extra övningar/utbildningar det finns utöver avtalsdagarna. Man kan ligga på sin chef lite för att fixa fler övningar om man tycker det är alldeles för lite. Eftersom Hemvärnet är en stor del av försvaret så blir det mer och mer övningar tillsammans med dom reguljära förbanden vilket är mycket positivt.

 

Angående personlig utrustning är det som sagt i stort endast vapnet som skiljer sig åt. Eftersom Hemvärnet valde att inte byta till AK5 så kommer vi vara med att byta till AK 6 direkt det sker kring 2019. Annars har vi just fått m90 lätt jackan men skalplagg (jacka+byxor) dröjer nog till slutet av 2013. Dom nya skyddsglasögonen är också under leverans till förbanden (vissa har redan fått, vissa inte). Tillsvidare kör Hv fortfarande med kroppsskydd 90 med ett mindre antal 94:or (en grupp per pluton). Eftersom Försvarsmakten håller på att fixa ett nytt system med stridsväst, kroppsskydd, hjälm mm så borde det också komma till Hv om några år.

 

På fordonssidan så kommer vi fortsätta använda Bv 206 till åtminstone 2025 men terrängbilarna är utgående och byts ut mot minibuss aka MB Sprinter (se länk). Angående sambandssystem så ska Ra 180 bli standard tillsammans med Ra 195 och man håller nu också på att upphandla grupp- och plutonsradio. Mörker materiel är också en av prioriteringarna.

 

Inget fel på utrustningen så länge vi får ut det vi ska ha samt att sakerna ligger i förrådet. Det viktigaste är att vi får bra övningar och helst mer i framtiden eftersom det är mycket vi ska kunna och även vara bra på det!

Edited by REALIN
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

 

Har en fråga som kan tyckas larvig.

 

Den ersättning man får, räknas det som inkomst av tjänst eller är den helt skattemässigt befriad? Kan vara bra att veta för en extraarbetande universitetsstudent nämligen.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Den ska vara helt skattebefriad för dig som student, både dagsersättningen och utbildningspremien.

 

Tack, det är både bra och dåligt. Hur som helst, många bäckar små :happy:

 

Ska ev. på något info-möte i slutet av jan. Får man fråga vad de går på när man söker en tjänst? Jag skulle t.ex vilja arbeta inom sjv, men har relativt begränsad sådan utb från vpl. Jag muckade dock med väldigt goda betyg och skriftligt omdöme, påverkar sådant?

 

En lite mer allmän fråga, vad finns det för tjänster som ger någon form av civila meriter?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att det fungerar lite olika vid olika förband men för min del så blev alla vi som gick intron tillsammans placerade som skyttesoldater och därefter tog gruppchefen och placerade lämpliga personer på lämpliga platser. Nu var vi visserligen rätt många som kom till kompaniet samtidigt så tillhör du en mindre "intro-grupp" kan det kanske fungera lite annorlunda.

Mitt tips är att du redan på info-mötet berättar att du är intresserad av en sjukvårdstjänst så berättar dom nog hur det ligger till vid just ditt förband.

 

Värt att veta är att det sker en hel del förändringar inom hv sjukvård just nu så det kan vara lite förvirrat.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att det fungerar lite olika vid olika förband men för min del så blev alla vi som gick intron tillsammans placerade som skyttesoldater och därefter tog gruppchefen och placerade lämpliga personer på lämpliga platser. Nu var vi visserligen rätt många som kom till kompaniet samtidigt så tillhör du en mindre "intro-grupp" kan det kanske fungera lite annorlunda.

Mitt tips är att du redan på info-mötet berättar att du är intresserad av en sjukvårdstjänst så berättar dom nog hur det ligger till vid just ditt förband.

 

Värt att veta är att det sker en hel del förändringar inom hv sjukvård just nu så det kan vara lite förvirrat.

 

Absolut, har hört en hel del. Hade ett längre samtal med en rekryterare om bl.a nya förband.

 

Men utöver sjv, vad kan tänkas mer? Skulle behöva lite allmäna tankar.

Link to comment
Share on other sites

Det behövs alltid kompetent folk på alla poster. Håll dig framme och snacka med din närmsta chef när du kommer ut på förbandet så kommer era vakanser och behov kristallisera sig snart.

 

Håller helt med! Bli inte heller missnöjd om du hamnar på en tjänst du inte hade tänkt dig från början, det är ofta riktigt kul när man väl har kommit in i det. Dessutom är det inte helt omöjligt att byta tjänst om man verkligen vill :)

Link to comment
Share on other sites

Som soldat och student, alltså utan ett arbete som kan grunda SGI så får du 72kr per övningsdygn om jag inte missminner mig, milersättning till och från övningen om du har tagit egen bil samt om du "genomför" ditt kontrakt, alltså 4 dygn vid bevakning och 8 vid insats får du 3.500kr respektive 7000kr i utbildningspremie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...