Jump to content

Gå med i Hemvärnet


Recommended Posts

Hej, jag har funderat nu ett tag på att gå med i Hemvärnet. Jag har dock inte en aning hur det går till inom HV eller hur något fungerar alls där för att vara ärlig.

Min bakgrund är att jag gjorde lumpen som frivillig som skyttegruppch i Kvarn 10/11. Därefter jobbade jag på LivBat ett knappt halvår innan jag fick anställning på F17 där jag jobbade tills jag började på högskolan i september i år.

 

Jag pluggar nu på Kristianstads högskola på heltid och bor bredvid gamla P6 :)

 

Frågorna är således:

Vad finns för utrustning till HV? Ser det mycket sämre ut än vad det gör till GSS/K?

Hur ser intro-utbildningen ut?

Hur ser övningarna ut?

Är det bara åtta dagar om året eller finns där fler frivilliga övningar? Skjutningar osv.

 

Jag skickade in en intresseanmälan i höstas men det blev inget av pga det var väldigt mycket med skolan då i början.

 

Tack på förhand :baskerHKP:

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på att det finns vissa skillnader mellan förbanden mellan de stora sakerna bör vara samma, så såhär ser det ut för mig vid ett insatskompani i Stockholmsområdet:

 

Jag har inte full koll på vilken utrustning som GSS/K eller GSS/T har så om någon vill rätta mig här så kör hårt! Men från vad jag har förstått så är den personliga utrustningen ganska lik med egentligen 2 undantag, det första är att HV använder AK4 istället för AK5 och att vi använder kroppsskydd 90 istället för 94 som jag tror det är GSS/K använder. Sen är det en lite skillnad när det kommer till fordon också men det låter jag nog helst någon mer insatt svara på.