Jump to content
Sign in to follow this  
Granis

Kinesiskt hangarfartyg (snart?) i tjänst

Recommended Posts

Provflygningarna med stridsflygplanet J-15 (kinesisk kopia av ryska Su-33) från Kinas nya hangarfartyg ”Liaoning” (ursprungligen sovjetiska Riga/ Varyag) har nu inletts. Rutinerna ombord, inkl personalens ”västfärger” utvisande funktioner ombord, verkar vara kopierade från US Navy. Lite bättre ”puts och studs” på kineserna dock (för TV:s skull kanske?). Att starta med ett ”CTOL” flygplan från ett ”hopprampfartyg” i stället för katapult borde väl vara nåt nytt; ”Harriern” är ju egentligen en VTOL-flygplan och kan väl starta på det sättet om det skulle bli nödvändigt? Här är det nerfällbara ”stoppklossar” på däck, full gas och så DRA PÅ som gäller! Förutom ”vanliga hangarfartygstruckar” så har man en rätt stor (= normalstor) brandbil på däck också! :)

Film på ”Youtube”:

Jag är ingen expert på hangarfartyg men att starta relativt stora och tunga jetflygplan utan hjälp av en katapult måste väl ändå betyda att man har mindre marginaler vid start jämfört med en katapultstart? Visserligen hjälper väl "hoppbacken" till lite grand, men jag gissar att man inte kan starta dessa flygplan om det inte blåser en tillräcklig motvind över däcket och/eller om fartyget rör sig för sakta. Argentinska hangarfartyget Veintecinco de Mayo hade för övrigt samma problem under inledningen av Falklandskriget, dvs. det blåste för lite för att man skulle kunna generera en tillräcklig motvind över däck för att kunna operera med A4 Skyhawk.

/Per

Edited by Perman

Jag är ingen expert på hangarfartyg men att starta relativt stora och tunga jetflygplan utan hjälp av en katapult måste väl ändå betyda att man har mindre marginaler vid start jämfört med en katapultstart? Visserligen hjälper väl "hoppbacken" till lite grand, men jag gissar att man inte kan starta dessa flygplan om det inte blåser en tillräcklig motvind över däcket och/eller om fartyget rör sig för sakta. Argentinska hangarfartyget Veintecinco de Mayo hade för övrigt samma problem under inledningen av Falklandskriget, dvs. det blåste för lite för att man skulle kunna generera en tillräcklig motvind över däck för att kunna operera med A4 Skyhawk.

/Per

de är ju en viss skillnad om flygplanet är naket och tankat för en tur eller om de har en uppdragslast och bränsle för att genomföra det.

Någon mer än jag som reagerade på att den kopierade fotogenkråkan var målad som en krock-test bil?

Blir lite orolig när Kina skaffar sig vapen som är till för offensiv och makt-projecering, de har ju större delen av den globala ekonomin i ett pung-grepp, cause for concern eller skall jag sätta mig och vika till min foliehatt?

Det finns pulver så det räcker och blir över. De senaste 10-15 årens Su-27++ har brutal prestanda och manöverduglighet. Ett bevis på det är att grundkonstruktionen hängt med sedan början på 70-talet.

Hade den inte varit så brutalt stor och Rysk så hade jag önskat det var en svensk design. För det måste vara ett av de vackraste stridsplanen i historien.

Finns även ett klassiskt klipp när en Su-33(?) fick avbryta en landning och dra på fullt. Där ser man hur mycket pulver den finns när den lyfter upp över 20ton skrot.

Oooh det var nära, undrar just om piloten och däckspersonalen fick byta kallingar sen... :lala:

Men som du säger det finns pulver i kärrorna, klippet får mig nästan att tänka på hot shots 1, jaktscenen med pallnit 0:)

Blir lite orolig när Kina skaffar sig vapen som är till för offensiv och makt-projecering, de har ju större delen av den globala ekonomin i ett pung-grepp, cause for concern eller skall jag sätta mig och vika till min foliehatt?

Nja, ett litet och ofärdigt hangarfartyg ger knappast någon större power-projectionkapacitet. Men visst, på sikt så kommer de kanske bygga upp en rejäl expeditionär förmåga.

Som jag ser det så är väl en huvudanledning till förmågan, den att man ju på grund av just den globala ekonomin har stora intressen utomlands (läs Afrika), och man vill väl kunna lägga en större militär tyngd bakom för att skydda dem mot t.ex somaliska pirater eller islamistiska terrorister. Men jag tror inte att vi behöver vara mer oroade för vår egna säkerhet.

Jag antar att det blir mer klart med tiden, vad Kina avser göra med sin ekonomiska och växande militära makt.

Det finns pulver så det räcker och blir över. De senaste 10-15 årens Su-27++ har brutal prestanda och manöverduglighet. Ett bevis på det är att grundkonstruktionen hängt med sedan början på 70-talet.

Hade den inte varit så brutalt stor och Rysk så hade jag önskat det var en svensk design. För det måste vara ett av de vackraste stridsplanen i historien.

Finns även ett klassiskt klipp när en Su-33(?) fick avbryta en landning och dra på fullt. Där ser man hur mycket pulver den finns när den lyfter upp över 20ton skrot.

de går inte att jämföra en turn around med en start. en turn around har flygplanet redan bra med fart. En start står flygplanet praktiskt taget still.

Det är en klart ohälsosam AoA vid pådraget i klippet. Fast farten är tämligen låg när piloten drar full ebk för sin go around.

Planet hinner accelerera rätt duktigt innan det lämnar rampen vid normal start, farten är minst 200km/h IAS.

de går inte att jämföra en turn around med en start. en turn around har flygplanet redan bra med fart. En start står flygplanet praktiskt taget still.

Lite besserwisserkommentarer:

Turn-arund: Klargöring mellan uppdrag. Ex "Gripen has a turn-around time of 10 minutes"

Go-around: avbruten landning. Ex "The pilot had to make a go-around on final approach when he suddenly remembered he forgot to flip the switch marked LANDING GEAR."

Edited by Erik_G
  • Like 1

China is close to completing its second aircraft carrier, which will begin service by 2020, experts said.

China Central Television (CCTV) reported that the People's Liberation Army (PLA) Navy's Type 001A class aircraft carrier's scaffold has

been removed and red undercoat has been painted below the ship's waterline in Dalian, northeastern Liaoning Province, and that a

launching ceremony will soon be held.

Based on information released by the Chinese defense ministry, 001A's aircraft will still use the ski-jump method of taking off from a ski ramp

on the front of the carrier just like its "sister," the Liaoning, rather than more advanced catapult technology used by US aircraft carriers.

Yin said "in order to protect China's territories and overseas interests, China needs two carrier strike groups in the West Pacific Ocean

and two in the Indian Ocean. So we need at least five to six aircraft carriers."

Kul att se att kineserna fortfarande inte behärskar teknik som jänkarna byggde på 40-talet :D

Vistt använde jänkarna tekniken och måhända utvecklade de den senare, men det var britterna som efter WWII uppfann ångkatapulten, vinklat flygdäck och spegelsystemet som assisterar vid landningen.

Edited by Perman

Visst har du rätt i det! Jag tänkte mer på den nuvarande rivaliteten mellan just USA och Kina. 

On 26.11.2012 at 11:06 PM, Renown said:

Någon mer än jag som reagerade på att den kopierade fotogenkråkan var målad som en krock-test bil?

Skipet er nok anskaffet for å sikre den maritime muren i Sørkinahavet tilsvarende sin russiske søster, som har til oppgave å beskytte de russiske atomubåtene i Arktis. Nettopp mangel på katapult gjør det uegnet til maktprojeksjon annet enn i luftforsvarsrollen. Så lenge det ikke opererer med ett integrert radarfly blir det dessuten med kort rekkevidde. Det er også tvilsomt om Kina vil ta opp konkurransen med USA om herredømme til sjøs i Indiahavet eller Stillehavet. Til det har de flere alternativer som er billigere og sikrere å utvikle.

Edited by enigmatik

Kinas hangarfartyg Liaoning på jungfruresa till Hong Kong för att markera att det

är 20 år sedan britterna överlämnade Hong Kong till Kina.

http://timesofindia.indiatimes.com/world/china/chinese-aircraft-carrier-sails-into-hong-kong-on-maiden-visit/articleshow/59484159.cms

US consulate officials said that they have yet to be invited on board the Liaoning. The US navy often hosts the People's Liberation Army (PLA) on ships visiting Hong Kong, sometimes flying local military chiefs to aircraft carriers.
The Liaoning's most recent drills at the weekend included operations in the Taiwan Strait that were closely monitored by Taiwan's military given recent tensions with Beijing, which regards the island as a breakaway province.

• Like 1

Ny bild visar: Kina rustar med nytt hangarfartyg

Det är alltså inte fråga om Kina's andra hangarfartyg (dvs. type 001A som nu genomför provturer) utom om ett tredje och mycket större hangarfartyg. Man tror att det kommer att utrustas med integrerat elektriskt maskineri och Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS) som tillåter starter med tyngre flygplan som Shenyang J-31 och Chengdu J-20. Fartyget kommer att bli större än det franska hangarfartyget Charles de Gaulle på 42.000 ton men mindre än de amerikanska super hangarfartygen på ca 100.000 ton.

Type 002 aircraft carrier

( från eng wiki)

/Per

Edited by Perman
  • Like 2