Jump to content

AK4B i utlandstjänst?


mordor

Recommended Posts

Det är inga konstigheter att släpa med sig en Ak5C samtidigt som ett PSG.

Släpar hellre på ett vapensystem som presterar någonstans imellan en ak och psg än två stycken samtidigt.

 

Avser du AK4 med RPS EHV då eller? För jag förstår inte på vilket sett den presterar bättre isf.

Edited by beaver_sthlm
Link to comment
Share on other sites

Det är inga konstigheter att släpa med sig en Ak5C samtidigt som ett PSG.

Släpar hellre på ett vapensystem som presterar någonstans imellan en ak och psg än två stycken samtidigt.

 

Avser du AK4 med RPS EHV då eller? För jag förstår inte på vilket sett den presterar bättre.

jag tror inte de är något specifikt vapen som menas. bara att de är en dålig idé att bära både Ak4 / Ak5 och ett prickskyttegevär. vilket som är en lyckad kompromiss och om de finns någon är en senare diskution.
Link to comment
Share on other sites

Det är inga konstigheter att släpa med sig en Ak5C samtidigt som ett PSG.

Släpar hellre på ett vapensystem som presterar någonstans imellan en ak och psg än två stycken samtidigt.

Det måste väl ändå bero på vad du har för roll? Det går ju inte att bara säga så där. Dessutom är rödpunktsiktet det största problemet/hindret för att verka på lite håll, inte kalibern.
Link to comment
Share on other sites

Fråga norrmännen.De hade ju G3 ganska länge i affe.Det är väl knappt tre år man haft hk 416 nu?Eller hade man "utlandsvapen" tidigare.Som sjv i nbg ihop med norrmän, såg man ju bara mp-5 och glock 17.
Och idag så har norrmännen HK417 med vettig optik som 'skarpskyttevapen' nere i Afghanistan, dvs. samma devis som britterna och jänkarna har valt med systemen L129A1/M110 SASS och, en .308 med god precision på längre håll än 5,56 och bibehållen hög eldhastighet.

 

Tror det finns andra trådar här som pekar mot faktumet att man utreder, eller har utrett möjligheten till en grövre kaliber för prickskyttar (tex. .300WM/.338LM) och en halvautomatisk bössa i .308/7,62 som skarpskytte/understödsvapen som ersättning till nuvarande PSG90-system.

 

L129A1 (LMT MWS - skulle gärna ha en sån själv, verkar fantastiskt välbyggd).

af4c529a.jpg

 

HK417 Norge, tror det sitter en S&B PMII 3-12x56 på dessa, dvs. samma glugg som FM slänger på PSG90 nu.

 

1024px-Skarpskytter.jpg

Edited by cazorp
Link to comment
Share on other sites

Vi saknar ett modernt skarpskyttevapen i FM. Vi lär få vänta till 2020 innan det kommer något kompetent. Fram till dess får vi använda det som finns i verktygslådan.

Om jag hade varit skarpskytt i affe har jag valt Ak4OR eller en kombo med Ak5C och Psg90.

 

Nu är Ak4OR ganska handikappad på korta stridsavstånd och den tappar effekt över 600m, men strid handlar om att kompromissa. Du kan aldrig få allt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är ju faktiskst ammon.

7,62 M10 är inte PSG ammo och inte vad som ger bäst resultat.

 

En kompis testade där han ställde G3 mot HK417 och SR25 och i det fallet var det G3 som presterade tätast grupper.

Men det är säkert enormt individ beroende.

 

Min bössa skjuter allt som oftast 5 cm träffbilder på 100 meter.

Dock är det inte konstant och jag skall test med annan ammo och eventuellt stället kikarfästet till det med.

Jag har ju ett eftermarknadsfäste som är klämt på lådan, det är inte den svetsade railen.

 

 

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

RPS och kikare funkar kanonbra om man har tränat lite med det.

På AKn här har jag kombinerat Hensoldt 10x42 med Aimpoint T1.

Man snurrar bössan 45 grader och skjuter väldigt snabbt med det, och det med bibehållen kolvkontakt.

Fördelen med att ha RPS där är att det får plats SIMRAD montage ovanpå fästet med.

MVH Håkan

291463_453822234665970_1572646120_o.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är en fördel att kunna ha en stabil kindanläggning när man skjuter med rps, det kan inte jag ha när det sitter ovanpå. Jag tycker det är enklare att vrida vapnet än att höja huvudet, skjutställningen blir dessutom mer likadan för mig.

Link to comment
Share on other sites

Yohn

Jag sätter RPS där jag anser att det funkar bäst(för mig kontra vapentypen)

Men finnessen med det här kikarfästet är ju att man kan placera det var man vill.

Men att ha simradfästet på tycker jag är bra och ökar användbarheten på vapnet, vem har nått emot mörkerkapacitet?

 

http://www.spuhr.com/Spuhr%20Catalog.pdf

Tittar du på uppslagsbilden i katalogen ovan så ser du hur jag har RPS på PSGn, men det är skillnad för det är ett mer stationär vapen och det är lite för tungt för att snurra runt.

AK4 och AR är så lass lätta att man kan har RPS på sidan och skjuta med fullt kolvanlägg vilket jag gillar.

 

Dock har de flesta militaära/polisära kunder monterat klockan 12 då det skall funka i vänsterskytte med och som backup mot kikarsiktet.

 

Håkan

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ Håkan

Det förstod jag. Ville bara se ditt svar. ;-) Kan tänka mej att om man sätter RPSen högt så kommer kolven eller ens huvud väldigt högt upp från vapnet. Sätter man den på sidan så försvinner detta problem. Dock så måste man vrida vapnet vilket gör att kulbanan är något förskjuten. Har jag en poäng?

 

Skulle vara kul att höra andra erfarenheter när de kommer upp. Har du fått möjlighet att skjuta med den på längre avstånd. typ 400-600m?

Link to comment
Share on other sites

Dock så måste man vrida vapnet vilket gör att kulbanan är något förskjuten. Har jag en poäng?

Nej. Kulbanan är densamma. Träffläget är dock förskjutet utifrån det ordinarie siktet, men eftersom det inte är genom det du siktar när bössan är vriden så kvittar det ju. Du måste ju givetvis skjuta in rödpunkten, och det gör du ju med bössan vriden... Edited by Yxa
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Yohn

 

Skall RPS vara ett backup sikte för kikarsiktet behöver det sitta klockan 12 eftersom det annars blir jobbigt med sidoförskjutningen som du säger.

Men skall RPS vara ett sekundärsikte för kortare håll och primärt användas med vapnet i dynamiska ställningar så tycker jag att halvfem är perfekt.

Håkan

Link to comment
Share on other sites

En fråga? Vad ligger priset på ny kolv till AK4/G3 och är det möjligt för oss Hemvärnssoldater att köpa en?

Köpa är det inga problem att göra. Kinkigare att få ok på egen modifiering av bössan däremot.

Link to comment
Share on other sites

Även om man kan bli bitter på sitt vapen så byter man inte kolv. Om jag såg en av mina soldater med en egeninköpt kolv hade den försvunnit snabbare än vederbörande sagt "Men men!"

 

Montera något matnyttigt på aimpoint-railsen ok. Montera lampfäste vid bajonettfästet ok. Men inte mickla med något annat.

Link to comment
Share on other sites

Även om man kan bli bitter på sitt vapen så byter man inte kolv. Om jag såg en av mina soldater med en egeninköpt kolv hade den försvunnit snabbare än vederbörande sagt "Men men!"

 

Montera något matnyttigt på aimpoint-railsen ok. Montera lampfäste vid bajonettfästet ok. Men inte mickla med något annat.

Hm du antar att jag bara rätt av skulle byta ut kolven på min AK4, fungerar dåligt för ett skjutledare att göra så, då är det bättre för mig att bara låna en infäll bar kolv av förrådet, En av de stora fördelarna med att vara skjutledare är att man kan göra just så!

 

Däremot bör man lobba mot Marktek kontoret att de skulle kunna skaffa in något demo ex för utvärdering. En sådan kolv skulle lösa många knutar för ett antal skyttar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...