Jump to content

Framtiden är här? Kikarsikte med målföljning (typ).

709

Recommended Posts

Vilken genial idé tänkte jag när jag såg filmen, men sen insåg jag att jag sett den förr..

Sen kom jag på att jag själv "uppfunnit" konceptet på annat ställe på forumet.. i tråden "Framtidens vapen för FM" närmare bestämt

Jag tror inte heller på "smarta" projektiler. Bättre att bygga in intelligensen i siktet på vapnet. Ska vi sno idéer från stridsvagnar kanske stabiliserat sikte kunde vara något. Många kameraobjektiv har idag stabilisering inbyggd. Detta fungerar bra vid längre brännvidder. Man skulle kunna kalibrera hårkorset i siktet med någon form av mynningsreferenssensor, så att när man siktar så spelar det ingen roll att man flåsar som en hund, hårkorset är stadigt ändå, Sen lägger man hårkorset på målet, trycker av, och när vapnet och siktet är samstämmigt går skottet. Man får ju ha någon form av indikator som visar hur man ska röra vapnet för att få träff. Som ett space age stålsikte egentligen, fast när kornet är mellan bommarna så går skottet automatiskt.

Komplettera med en avståndssensor som flyttar riktpunkten beroende på avstånd, samt en rörelsesensor, som känner av om man "panorerar" vapnet för att skjuta på ett rörligt mål, som då förflyttar riktpunkten så att man får framförhållning.

Vilket geni jag är, jag skulle tagit patent!

/E

• Like 3

Jag hade faktiskt nöjt mig med en avståndsmätare som visat rödpunkten där jag ska sikta. Låsbar rödpunkt när så önskas. Sprunget ur FUSA-skjutningarna med okända avstånd mellan 50 och 550 meter. Ibland känns det som att järnsiktena på Ak4 är bättre än RP på Ak4B.

Avsevärt mindre elektronik, "bara" ett rödpunktssikte och en laseravståndsmätare som interagerar.

Jag hade faktiskt nöjt mig med en avståndsmätare som visat rödpunkten där jag ska sikta. Låsbar rödpunkt när så önskas. Sprunget ur FUSA-skjutningarna med okända avstånd mellan 50 och 550 meter. Ibland känns det som att järnsiktena på Ak4 är bättre än RP på Ak4B.

Avsevärt mindre elektronik, "bara" ett rödpunktssikte och en laseravståndsmätare som interagerar.

Typ så?

http://www.burrisoptics.com/eliminatorIII.html