Jump to content

Bildförstärkare och glasögon ?

3345

Recommended Posts

Som tittlen säger hur funkar detta ihop igenteeligen ?

Om man nu har lite kraftigare synfel är det bara att aceptera att man får ta av sig glasögonen och blir "blind" på ena ögat ?

Eller det kanske inte funkar alls över huvud taget ? Hur funkar det med de fast monterade i fordonen ?

Ren nyfikenhet för jag kan aldrig påminna mig att jag har sett någon som har råkat ut för detta problemet.

Jag förstår nog inte frågan, men jag kan inte påminna mig att jag sett någon ta av sig glasögonen när de ska använda bildförstärkare utan de har bildförstärkaren framför glasögonen. Funkar ju att ha bildförstärkare framför skyddsglasögon också.

Jag har använt skyddsglasögon som 106 nämner, enda problemet är att det är trixigare att justera avståndet mellan ögat och bildförstärkaren och att fler saker kan bli immiga/fuktiga.

Vet inte om det kan vara svårare att få skarp bild beroende på hur glasögon är slipade? Tänker att det kan kanske vara svårt att hitta rätt fokus?

Tja det var väll ungefär vad jag undrarde efter, det känns ju som att den gummitutan som man ser sitter på dem har ett viktigt syfte och dess funktion försvinner ju ifall den ligger imot glasögat å inte ansiktet. Så jag grunnade på ifall själva bilden blev liten å svårare att se då den automatiskt kommer 2x avståndet som det var tänkt från början.

Det roliga är att nu när jag tänker efter så har jag själv faktiskt tittat i en i hela 10 sec för 7 år sen. Men minns inte modellen eller hur jag upplevde det mer än att det var väldigt grönt. :unsure:

Jag fick problem med mina civila bågar och GEN1.

Ville inte direkt spänna fast hållaren, över något jag nästa dag skulle vara beroende av, för att kunna lösa min tjänst.

Och jag hade pga dåligt befälskap, inte fått chansen att hämta ut firmans "buddy hollys", eller insatser till skyddsglasögon.

Mina bågar var lite för breda, för att passa i hållaren, helt enkelt.

Provade utan glasögon, men har ett brytningsfel som påverkar djup-seendet, vilket inte direkt förbättrades i det gröna ljuset.

Funkade däremot utmärkt att hålla själva GEN1:an med händerna, iom att jag var sidtryne.

Tyvärr var tydligen egna påhitt och ohörsamhet att bära rätt utrustning, väldigt kränkande och ett intrång i min Fk's personliga rutiner.

Jag tror iaf det hon försökte framföra, när hon stod och skrek efter övningen.

Jag fick problem med mina civila bågar och GEN1.

Ville inte direkt spänna fast hållaren, över något jag nästa dag skulle vara beroende av, för att kunna lösa min tjänst.

Och jag hade pga dåligt befälskap, inte fått chansen att hämta ut firmans "buddy hollys", eller insatser till skyddsglasögon.

Mina bågar var lite för breda, för att passa i hållaren, helt enkelt.

Provade utan glasögon, men har ett brytningsfel som påverkar djup-seendet, vilket inte direkt förbättrades i det gröna ljuset.

Funkade däremot utmärkt att hålla själva GEN1:an med händerna, iom att jag var sidtryne.

Tyvärr var tydligen egna påhitt och ohörsamhet att bära rätt utrustning, väldigt kränkande och ett intrång i min Fk's personliga rutiner.

Jag tror iaf det hon försökte framföra, när hon stod och skrek efter övningen.

Petimeter-2Sharp uppmanar att lära sig att det heter GN1, så man inte förvirrar sig i att det är en gen. 1 bildförstärkare. GN-1 kan fås med såväl gen. 2 som gen. 3 bildrör.

Dessutom finns det rör som kallas super-gen eller t.ex: XR-5 och då kan en gen. 2 prestera bättre/annorlunda än en gen. 3.

HTH.

Edited by 2Sharp

Finns ett stort problem med att använda glasögon när man använder bildförstärkare det problemet att ansiktets lyses upp av bildförstärkarens ljus, använder motståndaren bildförstärkare så är det lätt för honom att upptäcka oss.

Bildförstärkaren måste sättas så att ögonen täcks av gummidelen.

Det är väl justeringen av okularet närmast ögat, vad den nu kallas, minns inte... finns både på MONO-T/G-117 och GN-1.

Jag är med på problematiken med att bära glasögon och att belysa sig själv, men ser man inte eller "måste" ha skyddsglasögon så får man ju väga för/nackdelar.

• Like 1

• 1 month later...

När det gäller de flesta typer av kikare, spottingscopes, och iaf GN1 och MonoT samt 12:an (?) så är det väl bara möjligt att ställa in för synfel +/- men inte för brytningsfel?! I alla fall är det min erfarenhet.

mvh

RiP