Jump to content

Vad är detta för båt? ÖVERSKEPPNINGSBÅT 5

MXberg

Recommended Posts

Halloj!

Ny på forumet och tänkte börja mitt första inlägg med att försöka att finna ett svar på vad denna båt kallas?

Länk: landstigningsbt,-styrpulpet,-40-hk.jpg

Är detta en landstigningsbåt? Eller vad kallas dem? Har googlat och bara funnit ett fåtal bilder. Någonstans man kan läsa om dessa gamla båtar?

Guest_FurirJönsson_*

• Guest

Posted Yesterday, kl 21:13

Hej!

Jag lyckas inte logga in, båten som det funderas över i SJÖ är en ÖVERSKEPPNINGSBÅT 5 eller ÖBÅT som det förkortades.

Plywood konstruktion som det roddes kraftfullt med ute i Lvbyn under min Ulv tid.

Plywooden flexade och sittbredan ramlade ner med en smäll, två båtar kunde monteras ihop akter mot akter så attdet blev ett långskepp för 10-15 gossar!

De användes som pontoner vid bro och färjebygge av ingenjörstrupperna förr i världen och kunde förses med utombordare.

Pulpetten på bilden är ett hemmabygge.

Guest_FurirJönsson_*

• Guest

625]

Posted Yesterday, kl 21:13

Hej!

Jag lyckas inte logga in, båten som det funderas över i SJÖ är en ÖVERSKEPPNINGSBÅT 5 eller ÖBÅT som det förkortades.

Plywood konstruktion som det roddes kraftfullt med ute i Lvbyn under min Ulv tid.

Plywooden flexade och sittbredan ramlade ner med en smäll, två båtar kunde monteras ihop akter mot akter så attdet blev ett långskepp för 10-15 gossar!

De användes som pontoner vid bro och färjebygge av ingenjörstrupperna förr i världen och kunde förses med utombordare.

Pulpetten på bilden är ett hemmabygge.

Precis vad jag behövde veta. Tackar så mycket för ditt svar!

Kom att tänka på en liten historia med en Ö-båt. Plats; strandskogen, Torekov. Vi låg i bivack med ett förband från P 2. Jag var dagbefäl, några reservfänrikar frågade om de fick låna en Ö-båt och gå ut och fiska. Jag monterade en aktersnurra på en av våra båtar och instruerade dem i användandet. Speciellt påpekade jag vikten av att dra åt fastsättningsskruvarna efter ca 5 min gång. KL var 17 och de stack i ut och försvann mot horisonten. När klockan blev 22 började jag spana efter dem. KL 23 blev det mörkt och jag började bli orolig. Jag monterade 3 ficklampor på en stång vid stranden som riktmärke för dem. Jag började också undersöka viket nummer sjöräddningen hade. Dock tyckte jag mig se en prick i horisonten mot den ljusa natthimlen.

Kl 1.30 såg jag dem roende närma sig stranden. Utmattade och med skinnflådda händer förklarade de förtvivlat, att de tappat motorn. Min fråga om säkerhetsvajern gått av, möttes med en oförstående min (en vajer mellan motor och båtens akter). Mycket riktigt motorn hängde där i sin vajer. Att ro en Ö-båt är vedervärdigt, lägger man dessutom till ett drivankare i form av en utombordsmotor så är katastrofen fullkomlig. Det hela blev en bra historia som mina kollegor på underbefälsmässen hade mycket roligt åt.

• Like 3

• henke changed the title to Vad är detta för båt? ÖVERSKEPPNINGSBÅT 5