Jump to content

Hur uttalar man GPS koordinater?


wolfie666

Recommended Posts

Det beror på vilket referenssystem man använder Long/Lat, WGS84 mfl. GPS är positioneringssystemet (tekniska prylar) som kan presenteras med hjälp av flera olika referenssystem. O-riktningen beror också på vilket system som används. I FM används i Armén mils och man anger var man är och hur många mils det är mot målet/riktningen.

 

Pos: 33V EN 45678 32110

Ri: 1245mils

 

(Lägg till avstånd och måltyp och begär eld)

Link to comment
Share on other sites

Nu snackar vi mål-obs, och inte eldledning.

Jag tog efter lite från boken "midvintermörker" och körde med namn på kartan, på senaste söf.

Funkade utmärkt.

Detta var främst mot flyggruppen, då det råder viss förvirring i ledet ang signalering just nu.

 

vissa inom vår bat-ledning envisas med att köra xerxes, yngve, med ursäkten att "iom att vi skall tillbaks till svensk signalering, skall sweref 99 återtas också".

Behöver jag säga att det råder visst kaos?

 

Vi löste det som sagt genom att köra på namn och upk:er.

Men har hört min fd Kompanichef eldleda med hjälp av namn också, med bra resultat.

 

Däremot bör tydlighet eftersträvas.

Ni vet "det är ju två T i tvetaberg"....

Link to comment
Share on other sites

1) Oavsett vilket språk som används, eller kommer att användas, vid signalering kommer FM inte att gå över till SWEREF99TM för positionsangivning. Enligt Försvarsmaktens riktlinjer (2005-01-18, HKV 18 300:606 66, Försvarsmaktens tillämpning av geodetiska referenssystem och metoder för lägesangivelse) ska härvid NATO STANAG 2211 (Geodetic datums, ellipsoids, grids and grid references) följas. Be gärna denna bataljonsledning visa upp ett beslut eller inriktning på detta påstående. Den position Krook anger några inlägg ovanför är ett utmärkt exempel på en korrekt MGRS-koordinat. (Som egentligen inte har något alls att göra med själva GPS:en...)

Dock: Vid militär civil samverkan inom Sverige ska SWEREF 99 TM nyttjas. Härvid bör det göras klart för alla ingående parter vilket referenssystem som används. Då ett hemvärnsförband (bataljon motsv.) är ett militärt förband och inte anses vara "civil samverkan" bör således MGRS användas inom förbandet.

 

2) Flyg och båtar har en förkärlek för Lat/Long vilket skapar en del problem för en markmänniska som skall samarbeta med dem. På de flesta kartor, så även på den utmärkta NMK, finns Lat/Long utmärkt och med lite förberedelser, handgripliga i form av ritade hjälplinjer och/eller -kryss på kartan, eller ren mental förberedelse ("Vilket är lat och vilket är long", "Vad är rimliga värden"; osv.) så borde det gå alldeles utmärkt. Att dessutom se över sin terräng och närområde och kunna leda flygplanet med hjälp av tydliga referenspunkter på marken är en bra idé. Nackdelen med att använda namn på kartan är att flygföraren ej nödvändigtvis har samma karta som du har och i bästa fall kan placeringen av namnen skilja; med lite otur finns inte namnen alls. (Än värre blir det om digitala kartor på s.k. datorplattor används...)

 

Jag har själv erfarenhet av bataljonsledningar/-staber som använder tillsynes egenpåhittade referenssystem, snarlika de som vanligtvis används (MGRS eller RT90). Att i bara kalsongerna, nyvaken och urkravlad ur en sovsäck, ståendes i ett iskallt tält, förgäves försöka förstå vad människan på andra sidan 180:an menar är karaktärsdanande och prövar ens tålamod: "Den position du angav var nästan rätt, nu är vi åtminstone på kartbladet och bara 1,5 km ut i havet. Det är väl inte där vi skall hämta korv och kalsonger? Då behöver vi en båt...".

Edited by Rune Frunkh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@rune:

 

Självklart för mig är att MGRS som gäller, däremot råder som sagt viss anarki, som fortfarande råder bland sambandsfolket, högre upp.

Men skyller det på dålig kontakt med "verkligheten", men har förhoppningar att den dyker upp i form av blågula, som motiverar gamla hundar att sitta.

 

I fallet att leda flyg, så tillämpas "namnsystemet" i känd terräng.

Vi använder tom egna namn, iom att vi har erfarenheter från tidigare övningar.

 

Däremot har jag upplevt att polisflyget, verkar att gilla att flyga via google maps eller motsv.

Vid de senaste två eftersöken har de kommit bärandes på ipads från hkp:n.

 

Att stridsleda via kart-appar på ipad eller surfplatta, känns dock fortfarande lite instabilt.

Att kolla upp vägbeskrivningar funkar bra, men till äventyr i terränglådan, är fortfarande kartan bäst, än så länge.

Link to comment
Share on other sites

@wolfie666: Se till att få en uppfräschning av dina kunskaper. Jag vill minnas att HvSS tagit fram ett självstudiepaket avseende karttjänst, kolla med närmaste chef eller utbildningsgrupp motsv. Annars är kanske ett par timmars karttjänst ett tydligt och konkret utbildningsbehov? Angående förkortningarna så är Google en trogen och hjälpsam vän och kan hjälpa dig att hitta rätt.

 

@bushman: Visst är det anarki som råder och det är ofattbart att man kan underlåta att utbilda på en så pass enkel (och viktig) detalj. Ang. flyget så burkar de inte vara så jättekinkiga och vilja ha positioner med meternoggrannhet, utan hellre att man refererar till tydliga objekt på marken eller en gemensam karta, särskilt eftersom de flyger med relativt hög hastighet. Problem uppstår om piloten använder en JOG ["flygkarta"] (1:250k) medan människan på marken har en TLM ["terrängkarta"] (1:50k) - då blir det omöjligt att referera till de tryckta bokstäverna på kartan, och även de objekt som finns därpå.

 

För att lyfta diskussionen ett snäpp, vad är det som säger att den [pappers-] karta du har i handen är riktigare än den som finns på en datorplatta (eller DM8/SLB)? Kontrollerar du att du använder rätt version av kartan, eller tar du den karta som du använde förra övningen? (Och hoppas på att inget ändrats... Och att alla andra har samma papperskarta...?)

 

(F.ö. finns det en utmärkt guide i marginalen på alla NMK (och de flesta andra "riktiga" kartor) som i tre tydliga steg beskriver hur en poistions koordinat tas fram och vad man skall tänka på. Trots viss kunskap i området brukar jag alltid läsa igenom marginalian och reptera de detaljer som gäller för just denna karta.)

Edited by Rune Frunkh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OT:

Nu vill jag ju inte kränka våra vänner i flyggrupperna, de är en viktig kugge i det lilla totalförsvar vi har kvar.

Men vill påstå att de gör dålig nytta mot en fiende som vet om deras existens.

 

På senaste SÖF:n visste B-styrkan att de var med i övningen, och gömdes sig således för allt flyg med propeller.

I jämförelse hade vi förra året en B-styrka, som inte först relaterade den irriterande cessnan till övningen, då de var anställda soldater, och nog var mer inställda på att spana efter normala UAV:er.

Det tog nästan en timme, innan de gjorde försök att bekämpa och gömma sig för planet.

De hade inte fått info om att vi hade flyg.

 

Detta var dock i bebyggelse, så här hade vi kunnat stridsleda via google maps, vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...