Jump to content

Hur skrivs kompaninummer på tröjor?

Recommended Posts

Är det här det som gäller? (från fm.se/p7)

71:a bataljonen

711:e kompaniet

Har för avsikt att göra kläder med egna tryck och undrar om det är ovanstående som gäller eller kan man skriva det något annat sätt som är rätt/snyggt?

711'e kompaniet på P7 skrivs just 711'e kompaniet. Jag kommer inte i dagsläget ihåg exakt hur numret var utträknat, men det finns det säkert andra som vet. Samtliga kompanier på P7 har utträknat enligt detta, exempelvis finns 710'e kompaniet.

Just 711'e kompaniet är/var psk.

Jag skulle ju vilja ha det som Paolo skriver "711.kompaniet alt. 711.insatskompaniet", det blir nog lättare att få snyggt och plats på en tshirt. Men det sitter något i bakhuvudet om att det ska skrivas 711:e kompaniet på svenska. Men det är nästan tjugo år gamla kunskaper. Jag hittar inget bra vi Google.

(Det är inte för P7 om någon undrar, jag är med i Hv och ville bara ha ett exempel.)

Inom FM skriver vi 711.Kompaniet. Inte 711:e eller något annat.

Bataljonen heter i så fall 71.Bataljonen, 71.Bat.

Men jag skulle rekommendera att TS lugnar sig en aning då manöverbataljonerna numreras om och kommer att ha ordningsnummer 1 - 7, 1.Mekbat, 2.Mekbat osv...

Så lite is i magen kan jag rekommendera så inte tröjorna blir av historiskt värde på en gång!

MVH/ MiniHD

• Like 1

OffT: Nu har jag förvisso varit med i SEX olika Hv-konstellationer (5, 56, 2, 12, 123 och 48 Bat) sedan 2006, men någon gång måste man ju chansa. Hv har haft det här namnsystemet i hela TVÅ år nu, så två år till får jag chansa på. Ska vara träningskläder, så de kommer att tvättas sönder ändå.

OT: Känns lite fel, men det blir snyggare i tryck med XX. Kompaniet.

Edited by 709

(...)

Men det sitter något i bakhuvudet om att det ska skrivas 711:e kompaniet på svenska. Men det är nästan tjugo år gamla kunskaper. Jag hittar inget bra vi Google.

(...)

Om man tittar på det civila så är det som du säger, vilket framgår av Svenska skrivregler.

"Ordningstal skrivs med siffror följda av kolon och ordningstalets sista bokstav" (sid 127).

"Det räcker ibland med enbart siffrorna om sammanhanget gör klart att det är ett ordningstal" (ibid.)

Således är det civilt sett rätt att skriva "711:e kompaniet, 71:a bataljonen" eller i det senare fallet "711 komp., 71 bat."

I det milangtära så skriver man istället, som tidigare sagts, "711. kompaniet, 71. bataljonen" eller "711. komp., 71. bat."

Svenska skrivregler utgivna av svenska språknämnden (2000). Santesson, Sara (red.) Liber förlag.

Edited by Axial
  • Like 1

Således är det civilt sett rätt att skriva "711:e kompaniet, 71:a bataljonen" eller i det senare fallet "711 komp., 71 bat."

I det milangtära så skriver man istället, som tidigare sagts, "711. kompaniet, 71. bataljonen" eller "711. komp., 71. bat."

Svenska skrivregler utgivna av svenska språknämnden (2000). Santesson, Sara (red.) Liber förlag.

Tackar!

• Like 1