Perman Posted November 14, 2012 Report Share Posted November 14, 2012 Sitter och tittar på matchen Sverige - England och tror jag kommit på en klurig fråga. Om vi antar att det är mörkt ute under en fotbollsmatch och fotbollsspelarna är belysta av fyra strålkastarmaster (en i varje hörn av planen) så att det bildas fyra svaga skuggor ifrån varje spelare (en åt varje väderstreck), vad händer då om man fördubblar ljusstyrkan ifrån masterna? Blir skuggorna mörkare, ljusare eller förblir dom konstanta? /Per Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted November 14, 2012 Report Share Posted November 14, 2012 ljusare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 http://forum.soldf.com/index.php?/topic/7033-forumens-sanna-verklighet/page__hl__lyskälla__st__390 Här är en tråd som behandlar lyskällor, den kanske kan sprida lite ljus över din frågeställning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 ljusare Kommer inte skuggorna upplevas som mörkare då omgivande område blir ljusare? Kontrasten mellan vad som badar i ljus och vad som ligger i skugga blir större. Således gissar jag på mörkare. /m Edit: snyggare formulering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 prova att ta två ficklampor och lysa på något från två håll och se vad som händer med skuggorna Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted November 16, 2012 Report Share Posted November 16, 2012 Mörker anses råda då ett ej direkt belyst föremål beläget på ett avstånd av 8 km från observationsplatsen ej längre klart kan urskiljas. AVÄ (Anvisningar och föreskrifter för vädertjänstens fackmässiga bedrivande) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 16, 2012 Report Share Posted November 16, 2012 Så om föremålet kan urskiljas på 7km avstånd, blir det mer eller mindre skugga om man ökar ljusintensiteten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted November 16, 2012 Report Share Posted November 16, 2012 ljusare Kommer inte skuggorna upplevas som mörkare då omgivande område blir ljusare? Kontrasten mellan vad som badar i ljus och vad som ligger i skugga blir större. Således gissar jag på mörkare. /m Edit: snyggare formulering i och med att ljuskällorna lyser mot varandra borde relativ ljusstyrkan spela större roll. så den relativa positionen till ljuskällan är de som spelar roll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted November 17, 2012 Report Share Posted November 17, 2012 Inget som räknat på detta ännu och jag har inte tiden just den närmaste veckan. Men en liten fundering och kanske en inspirationskälla i ämnet: Ljusets böjning över en kant. Hur stark måste ljuskällan vara och hur smal måste fotbollsspelaren vara för att skuggan helt skall försvinna? betänk då även att belysningsmasten inte är en koncentrerad ljuskälla då den består av många lampor placerade på en yta av mastens topp. Sug på den så skall jag så fort jag hinner försöka bevisa mitt påstående rent matematisk någon gång - när är dock ett ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.