Jump to content

HVSS Patrullfälttävling 2013, 2014, 2015.... 2099

Recommended Posts

Både ja och nej.

Jag vet att den finns,men har inte sett den.

Mitt komp har redan börjat förbereda sig för att förhoppningsvis få skicka ett lag till tävlingen.

Vi har en hel hög med soldater som vill vara med.

Här är ett litet reppotage från förra helgen: http://hemvarnet.se/roslagen/?action=visainfo&infoid=3922

Hoppas många Kommer på tävlingen i sommar.

Edited by Rainman

Nej.

Jag är intresserad själv, återstår dock att se vad kraven är.

Tidningen kom igår, där står de olika momenten som ingår. Men lite mer info skulle ju vara kul att få. Det kommer väl så småningom. Vi kommer med minst ett lag från Västmanland.

Hopppa detaljerna kommer ut i tid så alla lag kan förbereda sig.

Då blir tävlingen mer rättvis.

Jag mailade HvSS för att få lite mer info. men jag fick inte ut så mycket mer än att orienteringarna och snabbmarschen kommer att vara 4-6 km långa!?

Kommer att bli riktigt kul att få tävla mot lag från hela Sverige.

• 2 weeks later...

Laget skall bestå av fyra deltagare. Varje deltagare måste ha uppfyllt Hv-avtalet år 2012 eller 2013.

Fredag:

Skjutning Ak 4 B - Skjutningen genomförs med Ak 4 B med rödpunktsikte.

Vapentjänst ksp m/58 - Momentet omfattar materieltjänst och skjutning.

Avståndsbedömning/avståndsbestämning - Avståndsbedömningen/avståndsbestämningen omfattar ett antal avstånd där patrullen skall bedöma/bestämma avstånd till tydligt utmärka platser.

Punktorientering - Grenen genomförs i stridspar. Två snitslade banor om vardera ca 1 km långa. 3-4 punkter på varje bana, ....

Handgranatkastning - Vid precisionskastningen nyttjas blind tävlingshgr

Stridshinderlöpning - ej beskrivning

Sjukvårdstjänst TOS - Momentet omfattar taktiskt omhändertagande av skadad samt HLR.

Överraskningsmoment - Bestämmelser ges vid start på momentet.

Lördag:

Orientering - Genomförs som patrullorientering (hela patrullen samlad) samt stridsparsorientering (patrullen uppdelad i stridspar).

Skjutning Ak 4 B - Missade mål samt för lång skjuttid ger straffrundor under Snabbmarschen.

Snabbmarsch - Efter avslutad skjutning påbörjas en avslutande snabbmarsch.

I varje tävlingsgren erhåller laget en platssiffra. Det sammanlagda resultatet efter fredagens moment utgör tävlingspoäng. Tävlingspoängen utgör startordning vid lördagens moment. Lördagens moment omfattar jaktstart med orientering, skytte och snabbmarsch. Ledande lag startar först. Varje placeringspoäng ger en (1) minuts startdjup.

Efter att respektive start har skett får hela/delar av stridspackningen omfördelas inom patrullen/stridsparet (när man uppträder delat).

Notera att den enskilde patrullmedlemmen aldrig får skiljas från stridsutrustningen (vapen, hjälm, stridsväst med fickor och innehåll inkl skyddsmask).

(ladda ner inbjudan för att se mtrl, det är för specificerat för att få snyggt här)

• 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Som sagt var det 7 lag. Många avhopp sista veckan och minst 3-4 lag som inte ens brydde sig om att anmäla att de inte skulle komma...

Vi får hoppas att det kommer fler nästa år för det är en mycket bra tävling. Nästa år kommer den att gå v.34, veckan efter ungdomstävlingen

Jag vill inte göra skit för mig själv (ni som läser detta som vet vem jag är förstår vad jag menar), men varken Skånska gruppen eller mitt förband sålde tävlingen något vidare. Typ knappt.

• 3 weeks later...

Halland fick ett avhopp i sista stund... letade med ljus å lykta efter nån ersättare! men icke... :(

Jävla antiklimax!!! Hade lagt ner en hel del tid på träning....

Hoppas att ni som var med hade kul!

Vad var den "hemliga grenen?

Tävlingen har varit känd under lång tid hos utbildningsgrupperna, eller också är de mycket dåliga på att läsa eller lyssna...

inledningsvis i april i fjol ingick tävlingen i direktiv för uppdragsplanering för 2013... Tävlingen har varit uppe på utbildningsgruppchefsmöten och bataljonchefsmöten. därefter ingick tävlingen i verksamhetsuppdragen för 2013. Slutligen gick en tävlingsinbjudan ut i form av skrivelse. Har som svårt att förstå att utbildningsgrupperna inte "fått" informationen... Men det kanske blir så när utbildningsgrupperna är att se som officerskyrkogården, varför bry sig om ställda uppdrag, det blir ändå sommar och semester....