Jump to content

GMU omgång 3 - 2013


Recommended Posts

Nej jag bor i Värmland men tror det blir närmast till Göteborg.

Jag följer FM:s Träna och det funkar för mig. Jag har lagt det mesta krutet på att få upp konditionen. Tror att jag kommer ha mest nytta utav det.

 

Jag har dålig koll på mönstringsorter, men jag hoppas för din skull att du får något närmre ändå! :)

 

Angående kondition så tror jag likadant, dock beroende på vad man har för tankar att söka. Jag genomgår en allsidig träning för kroppen, men har lagt på mer och mer kondition nu. Jag cyklar alltid ett eget litet "cykeltest" innan varje pass på gymmet, som en uppvärmning samt förberedelse. Har även trapp- och backintervaller inlagt i en träningscykel om 4 pass.

 

En vecka kan se ut såhär:

 

Motionscykel (sportlifes med pulsband) i ca 20 min, dock aldrig innan ett benpass!

 

Måndag - Alltid vildodag då jag jobbar 04:00-13:30

Tisdagar - Bröst, axlar, tricep. (innehållande hantelpress, bänkpress, stående flyes, militärpress, deltaflyes, drag till hakan (mycket optional då det faktiskt är en oergonomisk övning men som medverkar i mönstring), dips.

Onsdagar - Ben, mage (innehållande: Benböj med skivstång, utfallssteg med hantlar, Leg extension, Leg curl och vadpress. Mage är det negativt lutande situps som gäller, sneda och raka.)

Torsdagar - Rygg, Biceps (Marklyft, chins, frivändningar, lutande rodd med joystick, en kabelövning som jag faktiskt inte vet vad den heter :), och bicepscurl i kabeln)

Fredagar - Löpning i backe samt trappor

Lördag - Återigen Bröst, Axlar, Tricep

Söndag - Återigen Ben, Mage

Måndag - VILA

 

Detta är något jag kört med sedan februari, bytt ut lite övningar för att inte tråkas ut helt. För MIG funkar det, jag blir större och starkare och jag ser resultat. Har den fina gåvan att redan ha en stark grundkondition då jag tävlat i långdistans, men har tyvärr aldrig varit "starkaste tjejen i klassen". Därför har jag under snart ett år BULKAT och gått upp 7 kg muskler. Håller en ständig mätning av underhudsfett och muskelmassa. Inte för att jag tycker att man ska vara smal, mest för att jag vill se så att jag kombinerar träning med bra mat och tillräcklig sömn. Jag VILL gå upp i vikt med andra ord.

 

Jag anser mig själv ha relativt bra koll på träning men ser gärna att någon kommer med tips och funderingar som kan förbättra detta ytterligare. Har ca 2 och ½ månad till mönstring så det är en slutspurt för att göra någon skillnad!

 

Kände att jag behövde skriva av mig lite.

 

Lycka till alla sökande till GMU 3! Hoppas att vi ses i busken!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det kommer bli några stora problem för dig på mönstringen =)

Tror det är en bra inställning då (utan att vara fördomsfull) tjejerna brukar ha det tuffare när det gäller vissa styrkeövningar. Men som sagt det verkar inte som att du kommer ha detta problemet.

 

Ja det är ju de här sista månaderna som man får vara stenhård mot sig själv och inte hoppa över någon träning.

 

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det kommer bli några stora problem för dig på mönstringen =)

Tror det är en bra inställning då (utan att vara fördomsfull) tjejerna brukar ha det tuffare när det gäller vissa styrkeövningar. Men som sagt det verkar inte som att du kommer ha detta problemet.

 

Ja det är ju de här sista månaderna som man får vara stenhård mot sig själv och inte hoppa över någon träning.

 

Lycka till!!

 

Ja, tjejer drar nog 2-3 på styrketestet. Jag hoppas iallafall kunna ta en 4a. Då kan jag i stort sett välja bland det mesta (förutom jägare givetvis, vilket jag ändå inte vill).

 

Kör hårt nu folket!

Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

Jag tror inte det kommer bli några stora problem för dig på mönstringen =)

Tror det är en bra inställning då (utan att vara fördomsfull) tjejerna brukar ha det tuffare när det gäller vissa styrkeövningar. Men som sagt det verkar inte som att du kommer ha detta problemet.

 

Ja det är ju de här sista månaderna som man får vara stenhård mot sig själv och inte hoppa över någon träning.

 

Lycka till!!

 

Ja, tjejer drar nog 2-3 på styrketestet. Jag hoppas iallafall kunna ta en 4a. Då kan jag i stort sett välja bland det mesta (förutom jägare givetvis, vilket jag ändå inte vill).

 

Kör hårt nu folket!

Jag tror inte det kommer bli några stora problem för dig på mönstringen =)

Tror det är en bra inställning då (utan att vara fördomsfull) tjejerna brukar ha det tuffare när det gäller vissa styrkeövningar. Men som sagt det verkar inte som att du kommer ha detta problemet.

 

Ja det är ju de här sista månaderna som man får vara stenhård mot sig själv och inte hoppa över någon träning.

 

Lycka till!!

 

Ja, tjejer drar nog 2-3 på styrketestet. Jag hoppas iallafall kunna ta en 4a. Då kan jag i stort sett välja bland det mesta (förutom jägare givetvis, vilket jag ändå inte vill).

 

Kör hårt nu folket!

 

Skall bli riktigt kul att se vad jag drar på det testet.

jag tror inte dem riktigt är beredda på det i alla fall :baskerHV:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Reqruit Hardhead

Jag gissar bara, men antar att de som i tidigt skede anses inte passa in får ett besked om att de inte är antagna på ett tidigt stadium så de inte skall vänta i onödan.

men det är bara en gissning från min sida.

Det kan vara av medicinska eller andra skäl som är uppenbara hinder för att göra militärtjänst.

Men ge upp? Så f*n heller, Kenneth på´t igen.

Edited by Reqruit Hardhead
Link to comment
Share on other sites

Jag gissar bara, men antar att de som i tidigt skede anses inte passa in får ett besked om att de inte är antagna på ett tidigt stadium så de inte skall vänta i onödan.

men det är bara en gissning från min sida.

Det kan vara av medicinska eller andra skäl som är uppenbara hinder för att göra militärtjänst.

Men ge upp? Så f*n heller, Kenneth på´t igen.

 

Jag tror också att det är så att man inte ska behöva vänta lika länge som de som kommer in.

 

Ska ringa och kolla vad det var som jag föll på och se om det är något man kan ändra på eller inte. För jag har inga medicinska problem eller någon nedsättning av något slag.

 

God Jul på er =)

Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

Detsamma, och jag hoppas att det inte är något olösligt de stoppat dig för.

Är det skolunderbyggnad så går det ju att läsa upp t.ex.

 

På´t igen Kenneth, det sista som överger människan är hoppet.

Det går fler tåg att komma in. Se bara till att ha papper på allt nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hörde av mig till rekryteringsmyndigheten och fick svar på varför jag inte kom in.

Det är så att mitt BMI låg på 33.6 och den högsta nivån som man får ha på sitt BMI är 33.

 

Men vilken otur!! Men går det inte att ha mönstringen som en "deadline" för att ligga på rätt BMI? Det går ju att förändra genom några flitiga promenader om man nu skulle vilja. Det borde ju vara den fysiska hälsan under mönstringen som står till grund om du kommer in eller ej. Men samtidigt har jag full förstående för att dem sätter en gräns. Jättetråkigt för dig, hoppas att du kommer in vid nästa sökning om du känner för att söka om!

Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

 

 

 

 

 

Hörde av mig till rekryteringsmyndigheten och fick svar på varför jag inte kom in.

Det är så att mitt BMI låg på 33.6 och den högsta nivån som man får ha på sitt BMI är 33.

 

Men vilken otur!! Men går det inte att ha mönstringen som en "deadline" för att ligga på rätt BMI? Det går ju att förändra genom några flitiga promenader om man nu skulle vilja. Det borde ju vara den fysiska hälsan under mönstringen som står till grund om du kommer in eller ej. Men samtidigt har jag full förstående för att dem sätter en gräns. Jättetråkigt för dig, hoppas att du kommer in vid nästa sökning om du känner för att söka om!

Det krävs åtskilligt att få bukt med det, att ta ner vikten är inte en barnlek, Själv jobbar ner vikten under den BMI.gränsen, Det tog mer än 2 mån och då med hjälp av bl.a. fettbrännare, mm.

och jag låg på exakt 33 i BMI utan att uppvisa övervikt, stor grov och kraftfull=BMI är ett dålig mått att ta till.

Nu ligger jag stabilt under den, och är på väg att sänka den ytterligare. Det utan att nagga på styrkan. Det är där problemet för många stora starka killar ligger.

Betydligt lättare för kvinnor som har underhudsfett att ta av.

 

Någon mer information i ärendet kommer inte att lämnas.

mer än i fysiologiskt hänseende.

Edited by Reqruit Hardhead
Link to comment
Share on other sites

@ReqruitHardhead

Fast det handlar egentligen bara om att äta rätt och träna rätt. Det är definitivt lättare att gå ner om du har ett högre BMI eftersom att kroppen får arbeta hårdare och har mer att förbränna. Men det kräver som sagt rätt träning i form och mängd, samt att äta rätt.

 

Har läst idrottsfysiologi och alla dess ämnen samt näringslära och det ena efter det andra. Tränar själv 6 sagt i veckan och har tagit med en vän till gymmet för att få bukt på hans hälsa. Han gick från 156kg till 120 kg på 7 veckor. Det går om man vill.

 

I ditt fall Kenneth så tror jag fullt ut på att du fixar det där galant! Ta hjälp av en personlig tränare så löser det sig! Du är bra som du är och hade bara rent oflyt denna gången! Heja! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Reqruit Hardhead

 

 

 

 

@ReqruitHardhead

Fast det handlar egentligen bara om att äta rätt och träna rätt. Det är definitivt lättare att gå ner om du har ett högre BMI eftersom att kroppen får arbeta hårdare och har mer att förbränna. Men det kräver som sagt rätt träning i form och mängd, samt att äta rätt.

 

Har läst idrottsfysiologi och alla dess ämnen samt näringslära och det ena efter det andra. Tränar själv 6 sagt i veckan och har tagit med en vän till gymmet för att få bukt på hans hälsa. Han gick från 156kg till 120 kg på 7 veckor. Det går om man vill.

 

I ditt fall Kenneth så tror jag fullt ut på att du fixar det där galant! Ta hjälp av en personlig tränare så löser det sig! Du är bra som du är och hade bara rent oflyt denna gången! Heja! :)

Du har helt rätt, det är ett tufft jobb som kostar mängder med svett dock.

Kenneth, in på gymmet, och det är bara att ta och jobba hårt.

Det kommer att kosta träningsvärk och brännande muskler men det är det värt.

 

Nu tar du och kört hårt! That's an Order!

Link to comment
Share on other sites

@Prix

Kanske lite sent svar. Du borde fundera på att dra ner överkroppsträningen. Just nu ser jag 4-5 överkroppspass och bara ett benpass och ett konditonspass. Visst behöver man överkroppsstyrka men den är knappast avgörande. En bra kondition är enligt mej den viktigaste faktorn för att lyckas. Därefter ett par starka ben och en stark bål (bla. rygg/mage). Kör olika lyft med skivstång som frivändningar, marklyft, utfall mm. Kettlebellswings. Springa längre sträckor i lågt tempo för att vänja knän och leder.

 

Detta träningsprogram är en bra grund.

http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/publikationer/broschyr%20Tr%C3%A4na.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Reqruit Hardhead

Kom igen nu, var är alla sökanden!? :)

 

Mönstring som sagt den 4 februari. Känner mig grymt förberedd! Någon mer som ska till Göteborg den dagen?

Var lugn. dem kommer, de, är troligtvis inte medlemmar här, men dem kommer, tro mig.

Göteborg har fler testdagar än den fjärde februari med och de flesta träffar du inte förrän i Boden eller vart du nu skall, och det är väl långt trevligare att träffa dem IRL än över ett forum? 39 nya kompisar väntar på dig där.

Edited by Reqruit Hardhead
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jag var den enda av 15 som kom dit jag ville. Så antagningsprövningen är ett ganska kass ställe att hitta framtida kollegor på! Däremot är det en najs idé att hålla ögonen öppna om du blir antagen, verkar som att de flesta skapar facebook grupper för de som ska tjänstgöra på samma ställe. Har varit väldigt kul att få kontakt med folk man ska arbeta med redan innan :)!

 

Lycka till Prix, se till att vända all koncentration till varje testdel - låt alla andra tankar rinna av dig, prestationerna och poängen i sig är inte så relevanta, viktigaste är att du ger dig själv så goda förutsättningar som möjligt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...