Maverick Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 (edited) Efter att ha läst Lae:sinlägg om Flygenhet 66 (SVD) Jallais om stay behind samt att jag satt och läste slut på MIkael Holmströms den Dolda Alliansen på tåget ner emot Tyskland för att bland annat besöka Luftwaffenmueseum så slogs jag av att Dornier med DO-27, Do-28 och DO-228 har haft ett omotiverat (?) fokus på Stol kärror Jag bygger tesen på att i fallet med DHC har ju deras framgång i mitt tycke drivits av att man haft ett inhemskt behov av att ha kärror med dessa egenskaper. I fallet med Dornier så kan jag inte påstå att det fanns ett stort behov av dessa plan som bygger på ett land med "stora ytor och otillgängliga områden". Västtyskland var ju faktiskt ett av Europas mest centrala länder med väl utbyggt vägnät och även tågnät. Därtill inte större än att man på samma tid som det tar oss att köra från Trelleborg till Uppsala (mindre än halva sverige) tar sig från nordligaste Tyskland till de mest södra delarna. Så.... Vad var det som gav detta fokus på en flygplanstyp som var "onödig". Man får ju ändå ha i åtanke att Bundeswehr hade 428 Do-27 121 Do-28 (som ju också utvecklades med statligt stöd) detta i en organisation som ca en vecka efter att de första Stridsvagnarna rullade genom Fuldapassetskulle vara utkastat från sitt eget land... ( i princip). Nu sitter jag inte med exakta siffror men om man ställer detta emot att man hade ca 200 F-104 och ca 100 F-4 så känns det som en ganska stor andel lätta stol kärror i det beståndet (?). Vi skall ju ha i åtanke att sverige med en annan geografi (och militärt fokus) hade ca60 Sk61 jämfört med mer än 300 Draken (ja jag vet att fler tillverkades men håler siffran låg då det vr uppdateringar och alla ca 500 inte tjänstgjorde samtidigt) och ca 200-250 A32. VIsst det fanns fler typer i armeflyget men inte i någon större numerär. Kan det vara så enkelt att Tyskland verkligen satsade på ett lätt flygvapen som skulle kunna stötta ett organiserat motstånd i ett ockuperat Västtyskland när man hade hela landet ockuperat och man paraderade för Honecker i Bonn?? Alternativt har jag missat några siffror som inte alls ger den tydliga tyngd på STOL kärror som jag just nu upplever eller vad säger ni???? Edited November 4, 2012 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 (edited) Hur menar du med fokus på STOL? http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_31 http://www.robertcmason.com/textdocs/GermanVSTOLFighters.pdf Abuuuh! Edited November 4, 2012 by imint 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 Tja, det blir ju ännu roligare när man läser wikipedia-artikeln om Do-31. Tyskarna hade seriösa planer på att även göra F-104 till STOL. Bara för att man har mycket autobahn och flygplatser så betyder det som sagt var inte att man vill ha STOL-egenskaper. Vi körde ju hårt med samma tankar i Sverige, men man kan väl säga att vi gjorde det lite mer framgångsrikt än tyskarna, som gav upp på grund av diverse orsaker. Nu är väl inte Draken ett riktigt STOL-monster, men med bromsskärm så kan den i alla fall landa på hyfsat kort sträcka. Och Viggen har ju definitivt STOL-egenskaper. Och Gripen är ju inte så dålig heller... Så, nä, jag tror inte att Tyskarna planerade att låta Hönecker titta på parader i Bonn medans V-Tyskland sysslade med guerilla-krigföring. Bara så att STOL är väldigt bra när man misstänker att man kommer att få en massa bombkratrar i flygbanor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 4, 2012 Author Report Share Posted November 4, 2012 Så, nä, jag tror inte att Tyskarna planerade att låta Hönecker titta på parader i Bonn medans V-Tyskland sysslade med guerilla-krigföring. Bara så att STOL är väldigt bra när man misstänker att man kommer att få en massa bombkratrar i flygbanor. Tycker vi kommer lite ur fokus nu :-)Jag tittade på övervikten av småpropeller maskiner med stolprestanda i förhållande till resten av flygvapnet där det i fallet med Västtysklanr är ett 1,5 förhållande mellan Propeller och Spetsnos (till propellerkärrornas övervikt) medan sverige har ett 0,2 (grovt räknat jag vet) förhållande mellan samma.... Helt enkelt vad fan skall de med alla propellerkärror som kan landa på ingen yta alls.... Är ni med på tankegången?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted November 5, 2012 Report Share Posted November 5, 2012 Så, nä, jag tror inte att Tyskarna planerade att låta Hönecker titta på parader i Bonn medans V-Tyskland sysslade med guerilla-krigföring. Bara så att STOL är väldigt bra när man misstänker att man kommer att få en massa bombkratrar i flygbanor. Tycker vi kommer lite ur fokus nu :-)Jag tittade på övervikten av småpropeller maskiner med stolprestanda i förhållande till resten av flygvapnet där det i fallet med Västtysklanr är ett 1,5 förhållande mellan Propeller och Spetsnos (till propellerkärrornas övervikt) medan sverige har ett 0,2 (grovt räknat jag vet) förhållande mellan samma.... Helt enkelt vad fan skall de med alla propellerkärror som kan landa på ingen yta alls.... Är ni med på tankegången?? Hmm, nja... Nu råkar ju inte Luftwaffe vara dom enda spetsnosen som är baserade i det området, eller ens det landet... Fanns (finns) nog en ruskig massa spetsnos Att bara titta med vänster öga ger inte hela bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 5, 2012 Report Share Posted November 5, 2012 Förutom den närmast globala fokus på STOL/VTOL som gällde ett tag i västvärlden, så kan väl just Dorniers fokus på STOL bero på att man helt enkelt var duktig på det och såg en nisch på marknaden man kunde fylla. De tre kärrorna, DO-27, DO-28 och DO-228 hör ju till tre olika segment, och de konstruerades nog inte enbart med tanke på det västtyska försvarets behov. Med det menar jag att de naturligtvis såg en större marknad än så, civilt som militärt, inte nödvändigtvis hemliga stay-behindorganisationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
w.a.p.e. Posted November 5, 2012 Report Share Posted November 5, 2012 Lyckades besöka flygmuseet i München i våras. bl.a. VAK 191 och Do 31 finns där! Lyftmotorgondolerna på Do31 får ju en att undra över hur man ens orkade... Finns även ölservering i närheten. Rekommenderas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted November 6, 2012 Report Share Posted November 6, 2012 Vi skall ju ha i åtanke att sverige med en annan geografi (och militärt fokus) hade ca60 Sk61 (...) VIsst det fanns fler typer i armeflyget men inte i någon större numerär. Fast du måste räkna med krigsplacerade civila flygplan också. Men frånsett det: Har man en större (och stora delar av andras) arme finns det bl a stort behov av artilleriflyg. Jag har inte gjort det, men man kan ju också räkna helikoptrar, för jag tror att det är så enkelt att flygplanen till stor del skulle göra det som annars helikoptrar hade gjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts